cspv logo
cspv szám: 79 / 05 címlap
keresés
Éjszakai Járat A Sziget cikk cím Még Mindig Lakótársat Keresünk Éjszakai Őrség Fekete Víz Földre Szállt Boszorkány A Szállító 2. Kész Cirkusz Bringával a nagyvárosban

this is
cspv home
régi link, már nem működik

page number: 02 00782
film info
PREVIOUS articleNEXT article
2005-09-21

Éjszakai Járat

Red Eye 2005.

A csaj nem hagyja magát
A nyár könnyű filmjei után valóságos felüdülés tud lenni, ha végre egy átgondolt, remekül kivitelezett, s nem utolsósorban pszichológiailag is gondosan felépített filmre sikerül beülnünk. Az Éjszakai Járat ilyenformán üdítő film, lássuk, mivel vettek le minket a lábunkról - végre.

Ha megjelennek az orosz (vagy éppen magyar) akcentussal beszélő gengszterek, akik nem kevesebb, mint világuralomra törnek, leginkább csak mosolygunk, és Dr. Genyára gondolunk az Austin Powers-szériából, akinek ilyen téren volt már néhány remek, másokat elhomályosító villanása a mozivásznon. Az ilyen típusú fenyegetések és negatív karakterek azonban nem igazán illeszkednek a nézői igényeinkhez napjainkban. Egyrészt kelletlenül többet is nyújtanak azáltal, hogy valóságos katonai szuperhatalomként lépnek fel, másrészt milliószor kevesebbet, lévén, hogy érezhetően csupán forgatókönyvírók képzeletének szüleményei, a bevált kliséket követve, variálva. Az Éjszakai Járat ezzel szemben egy abszolút korszerű film, ami rögtön az elején nyilvánvalóvá válik, amikor a bonyodalom kibontakozásához szükséges feszültséget építik fel.

Amíg más filmek marcona militáris arcokat mutogatnak, hogy feszültséget keltsenek, addig itt a legkorszerűbb módon egy repülés, egy járatra való várakozás és a felszállás leghétköznapibb mozzanataival varázsolnak igazán komoly feszültséget a vászonra - tegyük hozzá, hogy a rendezői volánt Wes Craven, a remek Sikoly-trilógia forgatókönyvírója és rendezője tartja a kezében.

Egy kedves és talpraesett lányt látunk, amint taxival a reptér felé igyekszik, miközben telefonokat bonyolít (nagyon ügyesen), várakozik egy kicsit a késések miatt a bárban, majd végre beszáll, és elfoglalja a helyét. Más filmekben ezek a jelenetek csak helykitöltő "színes" jelenetecskék lennének, de ez a film figyelembe veszi, hogy 2001 után készült, a légiterror korában, és mesterien építi fel a félelmetes hangulatot. Minden tekintetben le a kalappal előtte.

A bonyodalom is meglehetősen szofisztikált, bár leginkább abban a tekintetben, hogy véresen egyszerű - mint amilyen a valóságos terror-helyzetekben is szokott lenni. Ott ül a lány, beszorítva az ablak mellé, nincs semmi mozgástere, és mint egy szálloda topmenedzsere, akinek jogában áll átköltöztetnie akár az éppen ott megszálló szenátort is, arra kényszerítik, hogy telefonáljon, és intézze el ezt az átköltöztetést. A terrorista ott ül mellette, így gyakorlatilag sakk-matt. A lány semmit sem tehet, ha nem cselekszik, megölik az apját, ha cselekszik, pár óráig még abban a hitben ringathatja magát, hogy az apja túléli, és ő maga is. Macska-egér harc, és mi az egérnek drukkolunk.

Ilyen kemény helyzetet látva a néző már nem is kezd el drukkolni az apa életéért, sőt, a lánnyal kapcsolatban is maximum abban reménykedhetünk, hogy legalább valami meglepetést produkál. A film, illetve a válság-helyzet szépsége éppen a keménységéből fakad. Végletesen egyszerű és kérlelhetetlen szitu, nulla lépéslehetőséggel. A film méltó utódja a Collateral és a Mobil című filmeknek, még akkor is, ha elődei érezhetően jobbak nála.

A főszereplő lányt, Rachel McAdams-t a Mean Girls (Bajos Csajok) c. filmből ismerjük, ott persze csak másodhegedűs volt, szőke és viszonylag jelentéktelen - bár akkor is szimpatikus volt, és kifejezetten sajnáltuk, amikor rádöbbent, hogy a Lindsay Lohan által javasolt fogyasztó csokik zabálása révén jól felszedett vagy öt kilót. Az Éjszakai Járatban azonban már teljes bedobással, full kakaón vehet részt, ráadásul barna hajjal - és igazán jól csinálja. Egy igazán reménytelen helyzetben küzdő, látszólag törékeny lányt alakít, akit egyszer megkéseltek egy parkolóban, és akkor elhatározta, hogy többet ez nem történhet meg vele. A jelenet, amelyben a lány a mellette ülő, már szimpatikus fickó foglalkozásáról érdeklődik, lélegzetelállító, hogy csak egyet említsünk a film nagy teljesítményei közül.

A forgatókönyv igazán kitűnően van megírva, a rendezés pedig dicséretet érdemlő módon bánik a könyv és a színészek kínálta lehetőségekkel. Vannak, akik úgy főznek, hogy összevásárolják a legdrágább alapanyagokat, és végül kihoznak az egészből valami finomat és ízleteset - de az ember nem fog többre emlékezni, mint az alapanyagok ízére. Mások, a fantáziával és kreativitással megáldott szakácsok, emberek egész egyszerű alapanyagokból, az eljárások és a fűszerek fantáziadús alkalmazásával emlékezetes, szenzációs ételek előállítására képesek. Ilyen a Collateral, ilyen a Mobil, és bár kisebben, de ilyen az Éjszakai Járat is. Jó film, és jó, hogy a csaj tényleg nem hagyja magát...

-jepe-
2005-09-21
cspv.hu
oldal: 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11