A Sziget
The Island 2005.
Egyik szemünk, másik szemünk ..
Íme egy film, melynek gyakorlatilag tökéletes a sztorija, sőt a forgatókönyve is, jó a szereposztása, látványosak az akciók, s mégis végül az a benyomásunk, hogy nem sikerült valami jól. Vajon hogyan lehetséges mindez, vajon hogy sikerült elszúrni valamit, aminek minden esélye megvolt ahhoz, hogy jó legyen?
A Sziget igazán kiválóan kezdődik, egy elsőrangú sci-fi-be csöppenünk bele. Adva van egy srác,

Később kiderül, hogy ők nem is túlélői egy világkatasztrófának, és nem is arra várnak, hogy a híres lottón kisorsolják őket, hogy a szigetre költözhessenek - a világ megmaradt érintetlen részére, ahol boldogság honol, és friss levegő -, hanem buta klónok. Bizony, klónok, akiket azért hoztak létre, hogy gazdáik számára pótalkatrészeket szolgáltassanak

Később főhőseink elkezdenek menekülni, és kicsit fura, hogy Scarlett Johansson, aki elvileg még mindig a naiv világában él, és örül annak, hogy kiválasztották a szigetre, szemrebbenés nélkül elkezd futni - és 10-15 kilométer szinte meg sem kottyan neki. Csak fut, mint akit erre terveztek, mint akit erre szereposztottak. A filmben emiatt van is egy rész, amikor jelzi, hogy már nem tud tovább futni, csak hogy

Amikor a film elkezd mélyrepülni - remekbe szabott komputer-animált, ill. komputer-generált akciók közepette (vasúti kerekek zuhannak az autópályán száguldó autók közé, időnként péppé zúzva azokat) -, még reménykedhetünk, hogy végülis jó lesz, vagy hogy a végső kicsengése pozitívra sikerül majd, ám ez hiú ábránd marad. Visszagondolva pedig arra a megállapításra jutunk, hogy filmünket a rossz rendezés, az érzelmi töltet teljes hiánya, valamint a kiemelkedően rossz filmzene tette tönkre. Pedig a történet nagyon jó, csak kár, hogy egyszerű akciófilmet gyártottak belőle, és külön nagy

Bizony, ismét kiderül, hogy egy-egy film sosem a “látványos akciók” miatt az, ami, hanem éppen ellenkezőleg, a nézőt érzelmileg is érintő történet miatt. Egy-egy film (most ismét kiderül) nem valami látványos trükkfelvétel, hanem sokkal inkább egy pszichológiai teljesítmény, amely a néző számára lehetővé teszi, hogy egy történetbe beleélje magát. Itt éppen ezt tette tönkre, ezt a hatást vágta haza a felületes, sablonos rendezés, és a borzasztó filmzene. Van például egy rész, amikor hőseink kijutnak a szabad világba, a városba, akkor már torkig vagyunk a filmzenével, és szívesen meghallgatnánk egy számot, amiben van valami emberi énekhang is - de nincs ekkora szerencsénk. A jó filmekre, melyek érzelmileg is felkavaróak, abszolút jellemzők a jó zenék, az ismert számok, valami zene, ami extázist okoz a nézőnek, de itt erre hiába várunk - a zene csak önmagát ismétli újra és újra, bénán, és még bénábban.
A

Talán ennyiből is látszik, hogy határozottan csalódottak vagyunk, mert elrontották a játékunkat, elrontottak egy igazán remekül kitalált és megírt filmet - buta klisék alkalmazásával. A kétszeresen bizonyított Michael Bay-re (Bad Boys 1, A Szikla) mostantól a fürdőszobánk berendezését sem bíznánk rá, de ez nem garancia arra, hogy több filmet nem rendez, mert sajnos, tényleg minden lehetséges - mert ez Hollywood.
-jepe-
2005-09-12