Az Ördög Prada-t Visel
The Devil Wears Prada 2006.
Az egyéniség szabaddá tesz
A Prada alapjáraton egy ismert márka a divatot valamennyire is követők körében, de ezentúl ez az első olyan divatcég, ami egy egész filmet megihletett. Nem elég, hogy szinte az összes amerikai filmben Prada cipőt vagy táskát azonosítanak be egymáson a szereplők (pl. a Doktor Szöszi-ben), de most ehhez még megkapta a cég a legjobb reklámot - egy Hollywood-i film címszereplője lett.
A Prada-n kívül még akad

A film meglepően jó lett. Tényleg, hiszen nem dobunk élből hátast attól, ha egy film a divat világában játszódik, vagy, hogy egy nagy példányszámú divatmagazin szerkesztőségének belső dolgaiba enged betekintést, ha még leginkább a fikció szintjén is. Ezzel szemben persze ott van Meryl Streep, aki valóban csúcs színésznő, és bár mostanában nem mindegyik filmben kedveltük (A Mandzsúriai Jelölt, Első a Szerelem), azért mégis behunyt szemmel

Egyébként nem sokáig működnek a prekoncepcióink, mivel hamar kiderül, hogy itt a "kevesebb divat - több érzelem"- menet érvényesül, kevesebb belterjes divatinfó, és több olyan esemény, ami egy fiatal lány magáratalálásáról szól.
Ebből a szemszögből leginkább a szintén jól sikerült Sakáltanyára (Coyote Ugly) emlékeztet a film, amiben Piper Perabo (Violet) egy huszon-egykétéves lány, aki New York-ban próbál szerencsét, és egy beindult kocsmában lesz pultoscsaj, miközben a zenei pályáját igyekszik egyengetni, meglehetősen szégyenlős és visszafogott módon. Violet egy tapraesett és eredeti lány, aki sok gyűrődés után találja meg az igazi hangját - filmünkben hasonló történik Andy-vel, aki a történet elején úgy tűnik, már egy kész

Andy újságíró akar lenni, de úgy gondolja, jól mutatna az életrajzában, ha előtte egy ismert magazinnál dolgozna, asszinsztensként. Egy asszisztensnek mindenhol nehéz munkája van, hát még egy olyan magazinnál, ami nagy név a divatpiacon, és ezért a főszerekesztőnője megengedheti magának, hogy kiállhatatlan és undok követelőző legyen mindenkivel. Filmünk tulajdonképpen erről szól, majdnem teljes

Bár a Neveletlen hercegnő-sorozat után nem gondolnánk, de Anne Hatheway remekül játszik, kerüli a felesleges jókislányos sallangokat a mozdulataiban, és általában nem lesz egy életidegen baba belőle, illetve a karakteréből. Többek közt ennek is köszönhető, hogy még azok a klipszerű betétek sem unalmasak, amikben azt láthatjuk, hogyan mozog jobbnál jobb ruhákban a gyors divat-megvilágosodáson túlesett Andy New York utcáin.
A film egy 2003-as, azonos című regény alapján készült, amit egy most 29 éves lány írt az 1999-től 2000-ig tartó munkájáról, amit az amerikai Vogue magazin főszerkesztőjének, Anna Wintournak az asszisztenseként végzett. A könyvet a kritikusok nem annyira értékelték, de bestseller lett belőle.
Látható, hogy valóságos dolgok mentén íródott a forgatókönyv, bár ettől még simán elszabadulhatott volna

Felbukkan a filmben régi kedvencünk, Stanley Tucci is, akit egy sor filmben szerethettünk meg, leginkább a Totál Káoszban (Big Trouble), a Montana c. bérgyilkosos filmben, a Levesben-ben, vagy az Amerika Kedvencei-ben. Tucci őstehetség a vígjátéki terepen, de egyébként bármilyen drámát is elvinne a vállán

Ezzel együtt egészen pozitív a mérleg, amit a Prada-film nyújt, mert tényleg meglepetésszerűen jól szórakozunk rajta, vagyis valami miatt rendben van a film, és ez a valami hangsúlyosan nem az, hogy elvileg a New York-i divatvilágról szól.
-lido-
2006-10-11