A
játékos
Szóval,
a fõszereplõ nem egy író, és nem
is egy rendezõ, hanem egy producer. Vagyis egészen más
nézõpont uralkodik, és ez a nézõpont
a következõ: évente több ezer forgatókönyv
érkezik a stúdióhoz, ezekbõl kábé
12 darabot indíthatnak be, emiatt senki nem várhatja,
hogy egy forgatókönyvet teljesen egyedi bánásmódban
részesítsenek. Tim Robbins fõszereplésével
nagyon nagyon mérvadó filmes filmet kaptunk, Robert
Altman rendezésében, szintén 92-ben. A film a
NY-i filmkritikusok díját nyerte a legjobb film, legjobb
rendezés, és legjobb fényképezés
(cinematográfia) kategóriájában, de a
Golden Globe -on is elnyerte a legjobb férfi szereplõ
díját Tim Robbins, 93-ban, valamint a 92-es Cannes -i
fesztivál legjobb rendezõ, és legjobb színész
díját is elnyerte a film, Tim Robbins és Robert
Altman személyein keresztül. Az Oscar díjra is
jelölték a filmet, legjobb rendezõ, vágó,
és író kategóriájában, de
Robert Altman akkor David Lean „ellenében" kaphatta volna meg
a díjat, akinek viszont mindenképp meg kellet kapnia
ezt. Ugyanakkor az egyik fõ mûsorvezetõje a díjátadásnak
nem más volt, mint Tim Robbins, ami egyértelmû
elismerése volt a Játékos sikerének.A
film nagyon profi, valóságos tanulmányutazás
Hollywood belsejébe, de közben egy tök izgalmas krimi,
tele teljesen belterjes Hollywood-i „dumákkal".
Mi jut eszedbe egy 7 3/4
perces vágás nélküli "snitt" rõl? Az,
hogy lassú, vagy legalább is unalmas. A filmben van egy ilyen
hosszú snitt, ami nem a hosszúságával, hanem
a fantasztikusan életszerû kidolgozottságával
írta be magát a filmes történelem-könyvekbe.
A filmben egyetlen filmforgatást sem látni! Viszont már
ez alatt a 7 3/4 perc alatt 3 darab forgatókönyvet hallgat
"végig" Tim Robbins.
|
|
A játékos
tényleg Hollywoodról szól, de úgy, hogy
az "ott dolgozók", a filmes fejek is teljesen komolyan vehetik,
nem kell mosolyogniuk, sõt, a dolgozószobájuk
könyvespolcán biztos ott van egy "The Player" feliratú
videókazi.
Jócsomó nagyon
komoly sztár szerepel benne „as themselves", mint saját maga,
az élen Bruce Willis -szel. A film leginkább amellett
ált ki, hogy a filmek végén nem illik direkt nem-happy
endet csinálni. Hogy gondolni kell a közönség szórakoztatására
is.
Szerepel a filmben egy író,
aki mindenképp egy nem sztárokkal forgatott filmdrámát
akar megvalósítani, aminek a végén az ártatlan
nõ egy gázkamrában végzi, és mire kiderül
az ártatlansága, már késõ.
A
film végén, persze Julia Roberts, és Bruce
Willis |
fõszereplésével
készül el ez a filmbéli film, aminek „eredeti" címe
„Mutasd a hullát", és az utolsó percben mégis
megmenekül az ártatlan nõ (Julia). Az író
mindig azzal érvelt a drámával kapcsolatban, hogy
„ mert ez a valóság". Aztán, az elfogadó vetítés
után az egyik asszisztens bekötekedik az íróval,
hogy miért változtatta meg a véleményét
a „szomorú" befejezés tekintetében, mire az író
azt feleli:
„.. elkészítettük
a durva verziót, levetítettük próbaközönségnek,
és utálták, megmutattuk a happy-endes verziót,
ezt pedig imádják, szóval szerintem ez a valóság!"
Eléggé átütõ gondolat, másrészt
teljesen profi film. Michael Tolkin írta.
Errõl a filmrõl
regényeket lehetne írni, de érdemesebb megnézni.
Robert Altman kicsit irónikus akart lenni egész Hollywod-dal,
de gyakorlatilag az ellenkezõjét érte el. A film bemutatása
óta (92) Hollywood csak mégvonzóbb lett.
-xx-
Forgalmazza
az Intercom. |
|