microcspv    "time is not money"
logo Marilyn


keresés:
search
A Szabadság Útjai (2008)
Revolutionary Road

. . . . . . . . . . 7.36
(a cspv olvasók szavazata)  itt szavazz !

. . . . . . . . . . 10
(a cspv szerk-ek szavazata)

hossza: 119 perc
nemzetiség:  amerikai, angol
műfaj:  romantikus, dráma
eredeti nyelv: angol
formátum: feliratos
korhatár 16+
c tr tr


információ:

vissza a rövid leíráshoz

bővebb info
Frank és April világéletükben átlagostól eltérõ embereknek tartották magukat. Miután beköltöznek új házukba a Revolutionary Roadon, megvetõen elhatárolódnak az õket körülvevõ kertvárosi egyhangúságtól, és elhatározzák, hogy soha nem lesznek a társadalmi elvárások rabjai.

Ám hiába lázadnak, Wheelerék egy idõ után azon kapják magukat, hogy kezdenek pontosan olyanná válni, mint szomszédaik: egy derék férfi, aki unalmas munkát végez és semmihez sincs kedve, oldalán pedig egy nem túl boldog, titkon kalandokra vágyó háziasszony. Olyanok, mint bármely más amerikai család: elveszítették az álmaikat.

Hogy változtasson sorsukon, April merész tervet kovácsol. Újra akarja kezdeni az életüket az ismeretlen és izgalmas nagyvárosban, Párizsban. Ám amikor a terv sínre kerül, mindketten pánikba esnek - egyikük mindenáron szabadulni próbál, másikuk pedig megmenteni, amijük maradt, mindegy, milyen megalkuvás árán.


Így készült a film

Richard Yates 1961-ben megjelent Revolutionary Road címû regénye felrázta az amerikai irodalmi életet. A történet fõszereplõi - fiatal házaspár nagyratörõ álmokkal - a korszak jelképes hõseivé váltak. Azóta is, ha a házasság szóba kerül, gyakran említik õket, Wheelerék története ugyanis alapkérdéseket feszeget. Mi a férfi és a nõ szerepe a modern társadalomban? Összeegyeztethetõ-e a család és a munka a fiatalság idealizmusával?.
A regény az évszázad egyik legfontosabb könyve lett, hiszen azt a sorsdöntõ történelmi korszakot ragadta meg, amikor az amerikai középosztály a második világháború után új életet kezdett. Miközben letelepedtek és családot alapítottak, a jólét és a biztonság ugyanúgy életük részévé vált, mint a megfelelés kényszere. Bár a regény soha nem lett a szó szoros értelmében bestseller, nagy hatást gyakorolt a huszadik század legnagyobb amerikai íróira.
Yates mestermûvének útja a könyv lapjaitól a filmvászonig szokatlanul hosszú ideig tartott. Elsõ megjelenése óta számos filmkészítõ - köztük John Frankenheimer - játszott el a megfilmesítés gondolatával. Használható forgatókönyv azonban nem született. Miután Yates 15 ezer dollárért eladta a jogokat Albert Ruddy producernek - aki azután továbbadta azokat Patrick O'Nealnak -, az író sikertelenül próbálta visszaszerezni azokat, hogy regényét saját maga dolgozhassa fel. O'Neal és késõbb özvegye ragaszkodtak a joghoz, hogy a könyvbõl olyan film készülhessen, amilyet õk álmodtak meg. Yates azután 1992-ben elhunyt.
A Szabadság Útjai most végre megérkezett a filmvászonra Sam Mendes rendezésében.


SAM MENDES A RENDEZÕI SZÉKBEN

Mendes korábban nem olvasta a regényt, hanem úgy szerzett tudomást róla, hogy felesége, Kate Winslet a figyelmébe ajánlotta. Winsletnek Justin Haythe küldte el az általa írt fogatókönyvet, és a színésznõ javasolta férjének, hogy õ rendezze meg a filmet. A rendezõ érdekesnek találta a nyers õszinteséggel megszólaló történetet, és azt, hogy a megjelenített házaspár leggyengédebb és legtombolóbb pillanataiba is betekintést nyerhetünk, miközben megismerhetjük a szerelem egyszerre igazságtalan és felszabadító mivoltát.
Mendes a karakterekben az emberi vágyakozás megtestesülését látta - néha annak legpusztítóbb, mégis legéltetõbb formájában -, amivel mindenki azonosulni tud. A tragikus szerelmi történetben a remény üzenetét vélte felfedezni. - Soha nem tartottam szomorú történetnek - mondja a rendezõ. - Áthatja Yates intelligens, különc, eredeti személyisége, és a karakterek nagyon szerethetõek, ami talán meglepõ. Gondosan elemzi az emberi tulajdonságokat - a rosszakat és a nagyszerûeket is -, és ezt szerettem volna visszaadni a vásznon.
Mendes számára az ötvenes évek megidézése volt a legnagyobb feladat, miközben filmje a mai kor emberéhez kíván szólni. - Frank a New York-i üzletemberek szürke flanellöltönybe bújt világában él, ahol csak üzleti ebédek és a titkárnõkkel folytatott könnyed flörtök színesítik napjait - folytatja Mendes. - Bár a regényt bizonyos szempontból korrajznak is fel lehet fogni, számomra nem az ötvenes évekról szól, hanem sokkal mélyebb, modernebb problémákról.
Mendes a film fõszereplõit illetõen hamar döntést hozott - azt szerette volna, ha Leonardo DiCaprio és Kate Winslet alakítják Frank és April szerepét, mivel úgy gondolta, képesek lesznek megmutatni a pár szerelmének meghittségét, de elmérgesedõ viszonyát is, ami abból fakad, hogy illúziókat táplálnak egymás iránt. - Leo és Kate húszéves koruk óta ismerik egymást - magyarázza a rendezõ. - Kiismerték egymás gyengéit, és nem tudnának természetellenesen viselkedni. Õszinték egymással, és sokat várnak el a másiktól. Mindezeken túl az õ esetükben igaz, hogy kettõ meg kettõ az öt - amikor együtt dolgoznak, valami új születik.


LEONARDO DICAPRIO FRANK WHEELER SZEREPÉBEN

Frank Wheeler az egyik legösszetettebb karakter az amerikai irodalomban. Huszonkilenc évesen már komoly eredménnyekkel büszkélkedhet: diploma a Columbia egyetemen, háborús hõs, és karrierje is szépen ível felfelé. Életének fontos döntéseit a kor szellemének megfelelõen "igazi férfiként" hozza, ezzel bizonyítva életrevalóságát barátai, szomszédai, de fõleg felesége, April elõtt. Ám maga is tudja, hogy álarcot visel, és retteg attól, hogy Ápril rájön: õ nem is az a tehetséges nagymenõ, akibe felesége annak idején beleszeretett. Így aztán amikor April fejére olvassa, hogy nem mer önmaga lenni, úgy érzi, kihúzták lába alól a talajt. Ugyan szíve minden rezdülésével szereti feleségét, April minél inkább sürgeti a változást, Frank annál jobban kapaszkodik a jól ismert mindennapok biztonságába, s emiatt egyre inkább eltávolodnak egymástól.
DiCaprio karrierje során ez az elsõ olyan film, melyben férjet és apát alakít. Mind a regény, mind a forgatókönyv összetettsége mély nyomot hagyott benne. - Soha nem olvastam ehhez fogható történetet két emberrõl, akik nem tipikus hõsök. Nem gyõztesként térnek nyugovóra a nap végén, ugyanakkor kétségbeesetten küzdenek, hogy helyes irányba tereljék az életüket - mondja DiCaprio.
A színész érdekesnek találta a filmben felidézett kort is, nemcsak azért, amit a jelenrõl mond, hanem azért is, amit a múltról. - Az ötvenes évekre visszatekintve borzasztó furcsának tûnik az a világ. Ugyanakkor vannak bizonyos erkölcsi elvárások, melyekhez a mai napig ragaszkodunk - például, hogy mirõl is szól az amerikai álom, milyen legyen a család, hogyan viszonyuljanak egymáshoz az emberek.
DiCapriót érdekelte az a kihívás, hogy bele kell merülnie egy házasság bonyolult konfliktusaiba. - A Frank és April közti dinamizmus annyira erõteljes és valóságszerû, hogy úgy érzed, mintha egy falon ülõ légy lennél, aki csak nézi, ahogy ez a meghitt kapcsolat darabjaira hullik szét - mondja a színész. - Ugyanakkor látjuk azt is, hogy ez a két ember végtelenül szereti egymást.
A legnagyobb örömet a Kate Winslettel való közös munka jelentette DiCaprio számára. - Kate és én nagyon régi barátok vagyunk, ezért úgy éreztem, valódi, nyers és intenzív érzéseket tudunk kihozni magunkból - meséli a színész. - Azt hiszem, ezt õ is így gondolta. Teljesen megbízunk egymásban, így mindez nagyon könnyen ment. Soha nem találkoztam még egy olyan színésznõvel, mint Kate!.

KATE WINSLET APRIL WHEELER SZEREPÉBEN

April Wheeler idealista feleség, telis-tele álmokkal egy olyan korban, melyben a nõi álmok ritkán kerülhettek felszínre. Törekvõ és céltudatos New York-i színésznõként küzd a connecticuti háziasszonyoknak szánt korlátolt szerep ellen. Bár szereti a családját, mégis, mint sok más nõ az ötvenes évek végén, arra vágyik, hogy az élet ennél sokkal többet tartogasson számára. Ez az olthatatlan vágy készteti Aprilt arra, hogy elképzelje magának a tökéletes életet. Az életet Párizsban, ahol támogathatja férje törekvéseit annak reményben, hogy talán õ is megtalálja az önmegvalósításhoz vezetõ utat. A gondolat, hogy megszökjenek és kitörjenek a skatulyából, April rögeszméjévé válik - mígnem egy váratlan terhesség fel nem borítja addigi elképzeléseit. Csapdában érzi magát, és ettõl elszántsága szertefoszlik. Küzdeni kezd házassága megmentéséért és boldogságuk visszaszerzéséért.
April szerepét a többszörösen Oscarra jelölt Kate Winslet alakítja. A karakter megformálása új kihívásokat állított a színésznõ elé - energikus, fiatal nõt kellett eljátszania, aki nem hajlandó lemondani az álmairól.
Mendest elbizonytalanította, hogy felesége alakítja a fõszerepet egy olyan filmben, amely házasság válságáról szól. Ugyanakkor képtelen volt hátat fordítani a történetnek. - Ez nagyon különleges és bonyolult szerep, és mivel Kate a feleségem, még biztosabbnak kellett lennem abban, hogy õ a legmegfelelõbb a szerepre.
Winslet most dolgozott együtt elõször a férjével. A megrázóan õszinte film csupa meglepetést tartogatott számukra. - Mindig is azt gondoltam, hogy rendkívüli rendezõ, de ezt az oldalát ez idáig nem ismerhettem igazán. Hallottam korábban más színészektõl, hogy milyen nagyszerû vele dolgozni, és eljutottam arra a pontra, amikor én is tudni akartam, hogy milyen is lehet. Ez a film segített abban, hogy minden oldaláról megismerhessem.
Kate DiCaprióval is ugyanilyen könnyedén hangolódott össze. - Leo és köztem erõs kötelék alakult ki a TITANIC forgatása alatt, mert igazán össze kellett tartanunk, és mindig gondoskodnunk kellett egymásról - mondja a színésznõ.


KATHY BATES MRS. GIVINGS SZEREPÉBEN

A SZABADSÁG ÚTJAI címû filmben Frank és April Wheeler szomszédai a házaspárhoz hasonlóan titkon jobb életre vágynak. A legfeltûnõbb közöttük a minden lében kanál Mrs. Givings, aki ingatlanügynök lévén magát az amerikai álmot árulja kuncsftjainak, miközben saját családja válságát leplezni igyekszik a külvilág elõtt. A filmkészítõk az Oscar-díjas Kathy Batest kérték fel a szerepre.
- Kathy megformálásában Mrs. Givings egyszerre komikus és szívbemarkolóan szomorú figura - mondja Sam Mendes. - Olyasvalaki, aki az egész életet gyönyörûen rendezettnek és tökéletesnek szeretné láttatni, és nem képes megbirkózni a gondolattal, hogy saját fia nem illik bele ebbe a képbe.
Bates érdeklõdését azonnal felkeltette a szerep. - Nagyon szívesen vállaltam Mrs. Givings szerepét, mivel ennek a házakkal kereskedõ, okos, életteli nõnek az álarca mögött mérhetetlen fájdalom rejtõzködik - magyarázza. - Az is tetszett, hogy Justin Haythe forgatókönyve hûen követte a regényt - úgy éreztem, a történet és a karakterek életre kelnek a szemem elõtt, miközben olvastam.
Bármennyire is vágyik Mrs. Givings a tökéletes otthonra, szellemi fogyatékos fia, John miatt le kell mondania róla. - Szerintem Mrs. Givings olyan valóságot teremtett önmagának, amelyben elzárkózik a fia iránt táplált valódi érzéseitõl - jegyzi meg Bates. - Amikor elmennek Wheelerékhez vacsorázni, fiát zseniális matematikusként mutatja be, és nem veszi tudomásul, hogy a házigazdák megdöbbennek. Bár jó szándék vezérli õt, érzései félrevezetik.
Bates korábban már dolgozott együtt DiCaprióval és Winslettel a Titanic címû filmben, éppen ezért alig várta, hogy tíz évvel késõbb újra egy filmben szerepelhessenek. - Úgy gondolom, Kate most érett meg igazán egy ilyen szerepre - mondja a színésznõ. - Kellõképpen tapasztalt és rendkívül megfontolt, mindig keresi a módját, hogyan válasszon olyan szerepeket, melyek új kihívások elé állítják. Szintén csodálatos volt látni, hogy Leo hogyan fejlesztette tovább tehetségét. Hatalmas szenvedéllyel és odafigyeléssel alakította Frank Wheeler szerepét.


szereplők:
Kate Winslet ... April Wheeler
Leonardo DiCaprio ... Frank Wheeler
Kathy Bates ... Mrs. Helen Givings
Kathryn Hahn ... Milly Campbell
Michael Shannon ... John Givings
Dylan Clark Marshall ... Campbell fia
Zoe Kazan ... Maureen Grube
Ryan Simpkins ... Jennifer Wheeler
Kristen Connolly ... Mrs. Brace
Ty Simpkins ... Michael Wheeler
Lorian Gish ... Kicsi April
David Harbour ... Shep Campbell


fényképezte:
Roger Deakins

vágó:
Tariq Anwar

látvány:
Kristi Zea

jelmez:
Albert Wolsky

zene:
Thomas Newman

művészeti rendező:
Teresa Carriker-Thayer
John Kasarda
Nicholas Lundy

szereposztó:
Ellen Lewis
Debra Zane

díszlet:
Debra Schutt

producer:
Bobby Cohen
John Hart
Sam Mendes
Scott Rudin
Gina Amoroso
Henry Fernaine
Marion Rosenberg