információ:
vissza a rövid leíráshoz
bővebb info
Frank és April világéletükben átlagostól eltérõ embereknek tartották magukat. Miután beköltöznek új házukba a Revolutionary Roadon, megvetõen elhatárolódnak az õket körülvevõ kertvárosi egyhangúságtól, és elhatározzák, hogy soha nem lesznek a társadalmi elvárások rabjai.
Ám hiába lázadnak, Wheelerék egy idõ után azon kapják magukat, hogy kezdenek pontosan olyanná válni, mint szomszédaik: egy derék férfi, aki unalmas munkát végez és semmihez sincs kedve, oldalán pedig egy nem túl boldog, titkon kalandokra vágyó háziasszony. Olyanok, mint bármely más amerikai család: elveszítették az álmaikat.
Hogy változtasson sorsukon, April merész tervet kovácsol. Újra akarja kezdeni az életüket az ismeretlen és izgalmas nagyvárosban, Párizsban. Ám amikor a terv sínre kerül, mindketten pánikba esnek - egyikük mindenáron szabadulni próbál, másikuk pedig megmenteni, amijük maradt, mindegy, milyen megalkuvás árán.
Így készült a film
Richard Yates 1961-ben megjelent Revolutionary Road címû regénye felrázta az amerikai irodalmi életet. A történet fõszereplõi - fiatal házaspár nagyratörõ álmokkal - a korszak jelképes hõseivé váltak. Azóta is, ha a házasság szóba kerül, gyakran említik õket, Wheelerék története ugyanis alapkérdéseket feszeget. Mi a férfi és a nõ szerepe a modern társadalomban? Összeegyeztethetõ-e a család és a munka a fiatalság idealizmusával?.
A regény az évszázad egyik legfontosabb könyve lett, hiszen azt a sorsdöntõ történelmi korszakot ragadta meg, amikor az amerikai középosztály a második világháború után új életet kezdett. Miközben letelepedtek és családot alapítottak, a jólét és a biztonság ugyanúgy életük részévé vált, mint a megfelelés kényszere. Bár a regény soha nem lett a szó szoros értelmében bestseller, nagy hatást gyakorolt a huszadik század legnagyobb amerikai íróira.
Yates mestermûvének útja a könyv lapjaitól a filmvászonig szokatlanul hosszú ideig tartott. Elsõ megjelenése óta számos filmkészítõ - köztük John Frankenheimer - játszott el a megfilmesítés gondolatával. Használható forgatókönyv azonban nem született. Miután Yates 15 ezer dollárért eladta a jogokat Albert Ruddy producernek - aki azután továbbadta azokat Patrick O'Nealnak -, az író sikertelenül próbálta visszaszerezni azokat, hogy regényét saját maga dolgozhassa fel. O'Neal és késõbb özvegye ragaszkodtak a joghoz, hogy a könyvbõl olyan film készülhessen, amilyet õk álmodtak meg. Yates azután 1992-ben elhunyt.
A Szabadság Útjai most végre megérkezett a filmvászonra Sam Mendes rendezésében.
SAM MENDES A RENDEZÕI SZÉKBEN
Mendes korábban nem olvasta a regényt, hanem úgy szerzett tudomást róla, hogy felesége, Kate Winslet a figyelmébe ajánlotta. Winsletnek Justin Haythe küldte el az általa írt fogatókönyvet, és a színésznõ javasolta férjének, hogy õ rendezze meg a filmet. A rendezõ érdekesnek találta a nyers õszinteséggel megszólaló történetet, és azt, hogy a megjelenített házaspár leggyengédebb és legtombolóbb pillanataiba is betekintést nyerhetünk, miközben megismerhetjük a szerelem egyszerre igazságtalan és felszabadító mivoltát.
Mendes a karakterekben az emberi vágyakozás megtestesülését látta - néha annak legpusztítóbb, mégis legéltetõbb formájában -, amivel mindenki azonosulni tud. A tragikus szerelmi történetben a remény üzenetét vélte felfedezni. - Soha nem tartottam szomorú történetnek - mondja a rendezõ. - Áthatja Yates intelligens, különc, eredeti személyisége, és a karakterek nagyon szerethetõek, ami talán meglepõ. Gondosan elemzi az emberi tulajdonságokat - a rosszakat és a nagyszerûeket is -, és ezt szerettem volna visszaadni a vásznon.
Mendes számára az ötvenes évek megidézése volt a legnagyobb feladat, miközben filmje a mai kor emberéhez kíván szólni. - Frank a New York-i üzletemberek szürke flanellöltönybe bújt világában él, ahol csak üzleti ebédek és a titkárnõkkel folytatott könnyed flörtök színesítik napjait - folytatja Mendes. - Bár a regényt bizonyos szempontból korrajznak is fel lehet fogni, számomra nem az ötvenes évekról szól, hanem sokkal mélyebb, modernebb problémákról.
Mendes a film fõszereplõit illetõen hamar döntést hozott - azt szerette volna, ha Leonardo DiCaprio és Kate Winslet alakítják Frank és April szerepét, mivel úgy gondolta, képesek lesznek megmutatni a pár szerelmének meghittségét, de elmérgesedõ viszonyát is, ami abból fakad, hogy illúziókat táplálnak egymás iránt. - Leo és Kate húszéves koruk óta ismerik egymást - magyarázza a rendezõ. - Kiismerték egymás gyengéit, és nem tudnának természetellenesen viselkedni. Õszinték egymással, és sokat várnak el a másiktól. Mindezeken túl az õ esetükben igaz, hogy kettõ meg kettõ az öt - amikor együtt dolgoznak, valami új születik.
LEONARDO DICAPRIO FRANK WHEELER SZEREPÉBEN
Frank Wheeler az egyik legösszetettebb karakter az amerikai irodalomban. Huszonkilenc évesen már komoly eredménnyekkel büszkélkedhet: diploma a Columbia egyetemen, háborús hõs, és karrierje is szépen ível felfelé. Életének fontos döntéseit a kor szellemének megfelelõen "igazi férfiként" hozza, ezzel bizonyítva életrevalóságát barátai, szomszédai, de fõleg felesége, April elõtt. Ám maga is tudja, hogy álarcot visel, és retteg attól, hogy Ápril rájön: õ nem is az a tehetséges nagymenõ, akibe felesége annak idején beleszeretett. Így aztán amikor April fejére olvassa, hogy nem mer önmaga lenni, úgy érzi, kihúzták lába alól a talajt. Ugyan szíve minden rezdülésével szereti feleségét, April minél inkább sürgeti a változást, Frank annál jobban kapaszkodik a jól ismert mindennapok biztonságába, s emiatt egyre inkább eltávolodnak egymástól.
DiCaprio karrierje során ez az elsõ olyan film, melyben férjet és apát alakít. Mind a regény, mind a forgatókönyv összetettsége mély nyomot hagyott benne. - Soha nem olvastam ehhez fogható történetet két emberrõl, akik nem tipikus hõsök. Nem gyõztesként térnek nyugovóra a nap végén, ugyanakkor kétségbeesetten küzdenek, hogy helyes irányba tereljék az életüket - mondja DiCaprio.
A színész érdekesnek találta a filmben felidézett kort is, nemcsak azért, amit a jelenrõl mond, hanem azért is, amit a múltról. - Az ötvenes évekre visszatekintve borzasztó furcsának tûnik az a világ. Ugyanakkor vannak bizonyos erkölcsi elvárások, melyekhez a mai napig ragaszkodunk - például, hogy mirõl is szól az amerikai álom, milyen legyen a család, hogyan viszonyuljanak egymáshoz az emberek.
DiCapriót érdekelte az a kihívás, hogy bele kell merülnie egy házasság bonyolult konfliktusaiba. - A Frank és April közti dinamizmus annyira erõteljes és valóságszerû, hogy úgy érzed, mintha egy falon ülõ légy lennél, aki csak nézi, ahogy ez a meghitt kapcsolat darabjaira hullik szét - mondja a színész. - Ugyanakkor látjuk azt is, hogy ez a két ember végtelenül szereti egymást.
A legnagyobb örömet a Kate Winslettel való közös munka jelentette DiCaprio számára. - Kate és én nagyon régi barátok vagyunk, ezért úgy éreztem, valódi, nyers és intenzív érzéseket tudunk kihozni magunkból - meséli a színész. - Azt hiszem, ezt õ is így gondolta. Teljesen megbízunk egymásban, így mindez nagyon könnyen ment. Soha nem találkoztam még egy olyan színésznõvel, mint Kate!.
KATE WINSLET APRIL WHEELER SZEREPÉBEN
April Wheeler idealista feleség, telis-tele álmokkal egy olyan korban, melyben a nõi álmok ritkán kerülhettek felszínre. Törekvõ és céltudatos New York-i színésznõként küzd a connecticuti háziasszonyoknak szánt korlátolt szerep ellen. Bár szereti a családját, mégis, mint sok más nõ az ötvenes évek végén, arra vágyik, hogy az élet ennél sokkal többet tartogasson számára. Ez az olthatatlan vágy készteti Aprilt arra, hogy elképzelje magának a tökéletes életet. Az életet Párizsban, ahol támogathatja férje törekvéseit annak reményben, hogy talán õ is megtalálja az önmegvalósításhoz vezetõ utat. A gondolat, hogy megszökjenek és kitörjenek a skatulyából, April rögeszméjévé válik - mígnem egy váratlan terhesség fel nem borítja addigi elképzeléseit. Csapdában érzi magát, és ettõl elszántsága szertefoszlik. Küzdeni kezd házassága megmentéséért és boldogságuk visszaszerzéséért.
April szerepét a többszörösen Oscarra jelölt Kate Winslet alakítja. A karakter megformálása új kihívásokat állított a színésznõ elé - energikus, fiatal nõt kellett eljátszania, aki nem hajlandó lemondani az álmairól.
Mendest elbizonytalanította, hogy felesége alakítja a fõszerepet egy olyan filmben, amely házasság válságáról szól. Ugyanakkor képtelen volt hátat fordítani a történetnek. - Ez nagyon különleges és bonyolult szerep, és mivel Kate a feleségem, még biztosabbnak kellett lennem abban, hogy õ a legmegfelelõbb a szerepre.
Winslet most dolgozott együtt elõször a férjével. A megrázóan õszinte film csupa meglepetést tartogatott számukra. - Mindig is azt gondoltam, hogy rendkívüli rendezõ, de ezt az oldalát ez idáig nem ismerhettem igazán. Hallottam korábban más színészektõl, hogy milyen nagyszerû vele dolgozni, és eljutottam arra a pontra, amikor én is tudni akartam, hogy milyen is lehet. Ez a film segített abban, hogy minden oldaláról megismerhessem.
Kate DiCaprióval is ugyanilyen könnyedén hangolódott össze. - Leo és köztem erõs kötelék alakult ki a TITANIC forgatása alatt, mert igazán össze kellett tartanunk, és mindig gondoskodnunk kellett egymásról - mondja a színésznõ.
KATHY BATES MRS. GIVINGS SZEREPÉBEN
A SZABADSÁG ÚTJAI címû filmben Frank és April Wheeler szomszédai a házaspárhoz hasonlóan titkon jobb életre vágynak. A legfeltûnõbb közöttük a minden lében kanál Mrs. Givings, aki ingatlanügynök lévén magát az amerikai álmot árulja kuncsftjainak, miközben saját családja válságát leplezni igyekszik a külvilág elõtt. A filmkészítõk az Oscar-díjas Kathy Batest kérték fel a szerepre.
- Kathy megformálásában Mrs. Givings egyszerre komikus és szívbemarkolóan szomorú figura - mondja Sam Mendes. - Olyasvalaki, aki az egész életet gyönyörûen rendezettnek és tökéletesnek szeretné láttatni, és nem képes megbirkózni a gondolattal, hogy saját fia nem illik bele ebbe a képbe.
Bates érdeklõdését azonnal felkeltette a szerep. - Nagyon szívesen vállaltam Mrs. Givings szerepét, mivel ennek a házakkal kereskedõ, okos, életteli nõnek az álarca mögött mérhetetlen fájdalom rejtõzködik - magyarázza. - Az is tetszett, hogy Justin Haythe forgatókönyve hûen követte a regényt - úgy éreztem, a történet és a karakterek életre kelnek a szemem elõtt, miközben olvastam.
Bármennyire is vágyik Mrs. Givings a tökéletes otthonra, szellemi fogyatékos fia, John miatt le kell mondania róla. - Szerintem Mrs. Givings olyan valóságot teremtett önmagának, amelyben elzárkózik a fia iránt táplált valódi érzéseitõl - jegyzi meg Bates. - Amikor elmennek Wheelerékhez vacsorázni, fiát zseniális matematikusként mutatja be, és nem veszi tudomásul, hogy a házigazdák megdöbbennek. Bár jó szándék vezérli õt, érzései félrevezetik.
Bates korábban már dolgozott együtt DiCaprióval és Winslettel a Titanic címû filmben, éppen ezért alig várta, hogy tíz évvel késõbb újra egy filmben szerepelhessenek. - Úgy gondolom, Kate most érett meg igazán egy ilyen szerepre - mondja a színésznõ. - Kellõképpen tapasztalt és rendkívül megfontolt, mindig keresi a módját, hogyan válasszon olyan szerepeket, melyek új kihívások elé állítják. Szintén csodálatos volt látni, hogy Leo hogyan fejlesztette tovább tehetségét. Hatalmas szenvedéllyel és odafigyeléssel alakította Frank Wheeler szerepét.