2011-03-03
San Francisco utcáin - SIKER: a kevesebb autó (több bicikli) több vásárlót vonz
A San Francisco-i közlekedésfejlesztés új mérföldkőhöz érkezett egy mostanáig ideiglenes forgalmi rend permanenssé változtatásával. A kísérlet sikerült, a tesztidőszak bevált: A Market Street személyi autóforgalmát elterelték, egy (ill. 2) jobbkanyarral kitessékelték a forgalmas útról, s ez az új forgalmi rend az eredményeket tekintve mindenki számára egyértelműen pozitív fordulatot hozott.
A SF közgyűlés arccal, névvel történő szavazások változtatta a kísérleti forgalmi rendet véglegessé. A tanulság pedig, ami erre késztette őket, tulajdonképpen megdöbbentő: a több bicikli, a kevesebb autó még a válság ellenére is több vásárlót vonz a Market Street-re.

fotó: Michael Rhodes SF.streetsblog.org
A tesztidőszak 2009 szeptemberében kezdődött. Azóta csúcsforgalom idején óránként 200 gépjárművel kevesebb közlekedik e szakaszon a korábbihoz képest. Ez azonban nem minden, ez a az út azóta San Francisco legforgalmasabb, bocsánat: "leg-bicikli-forgalmasabb" útvonala, érzékeltetésképpen: a bringával a munkába napon a forgalom 75%-át bicajosok tették ki.
Ezzel San Francisco egy életre megcáfolta a régi, buta városi legendát, miszerint a biciklisek fiatal, erős, sportos emberek lennének. A biciklivel közlekedők ugyanolyan vegyes összetételt mutatnak, mint a villamosokon, buszokon utazók. Ugyanazokat a típusú, korú, nemű, foglalkozású, nemzetiségű embereket látni a bringákon, mint akiket korábban autóban láttunk. Mindenki bringával akar közlekedni, és mindenki számára ez is a legjobb mód.
Mindez még fokozódni is fog mostantól, mert a két autókijárat (kivezetés) közül az egyiket, az elsőt (a 6. utcánál) eddig még nem nagyon tartották be az "autóval közlekedők" (mostantól hiba lenne autósokról beszélni és biciklisekről :)), de mostantól, hogy a forgalmi rend végleges, a rendőrség betartathatja :)
Budapest Market Street-je az Andrássy út lehet ... ahol épp most kaphat zöld utat az ésszerű forgalmi rend a biciklivel, gyalog, sétálva közlekedők emancipációja, teljes jogúvá emelése révén ...
lásd cikkünk az Andrássy-ról itt
forrás: SF.StreetsBlog.org

fotó: Michael Rhodes SF.streetsblog.org
A tesztidőszak 2009 szeptemberében kezdődött. Azóta csúcsforgalom idején óránként 200 gépjárművel kevesebb közlekedik e szakaszon a korábbihoz képest. Ez azonban nem minden, ez a az út azóta San Francisco legforgalmasabb, bocsánat: "leg-bicikli-forgalmasabb" útvonala, érzékeltetésképpen: a bringával a munkába napon a forgalom 75%-át bicajosok tették ki.
Ezzel San Francisco egy életre megcáfolta a régi, buta városi legendát, miszerint a biciklisek fiatal, erős, sportos emberek lennének. A biciklivel közlekedők ugyanolyan vegyes összetételt mutatnak, mint a villamosokon, buszokon utazók. Ugyanazokat a típusú, korú, nemű, foglalkozású, nemzetiségű embereket látni a bringákon, mint akiket korábban autóban láttunk. Mindenki bringával akar közlekedni, és mindenki számára ez is a legjobb mód.
Mindez még fokozódni is fog mostantól, mert a két autókijárat (kivezetés) közül az egyiket, az elsőt (a 6. utcánál) eddig még nem nagyon tartották be az "autóval közlekedők" (mostantól hiba lenne autósokról beszélni és biciklisekről :)), de mostantól, hogy a forgalmi rend végleges, a rendőrség betartathatja :)
Budapest Market Street-je az Andrássy út lehet ... ahol épp most kaphat zöld utat az ésszerű forgalmi rend a biciklivel, gyalog, sétálva közlekedők emancipációja, teljes jogúvá emelése révén ...
lásd cikkünk az Andrássy-ról itt
forrás: SF.StreetsBlog.org