cspv logo
cspv szám: 32 / 01 tartalom
keresés

hírek Direktebb Reklámok Direktebb Reklámok 2. Üvegtigris Neveletlen Hercegnő A Sárkány Csókja A.I. Mesterséges Értelem Macerás Ügyek Moulin Rouge Horrorra Akadva 2. Corelli Kapitány Mandolinja A Szajré Torzók Szerelmes Thomas Kutyák és Macskák

this is
cspv home
régi link, már nem működik

page number: 03 00046
PREVIOUS articleNEXT article
2001-11-27

Direktebb Reklámok

"tudjuk, mi van a fejedben"
Szeptember elején kezdődött, az MTV Video Music Awards alkalmából, hogy a Vodafone mint egyik főtámogató, reklámjaival elárasztotta az MTV-t, és ennek keretén belül jelent meg az egyik első magyar nyelvű reklám a kedvenc adónkon.

Benne vagyunk a tévében.

Mint ismeretes, ez az a film, amikor a srác a telefonja csengőhangjára táncol, egy szál alsóban, csinos, bikinis lányok társaságában, és amikor a zene (értsd: a telefon-csörgés) leáll, a srác kétségbeesetten ordít a haverjának, hogy "most azonnal hívj fel mobilon". A film pszichikai hatóanyaga természetesen a klasszikus "benne vagyok a tévében"-szitu (gatyában álmodik a nyomor, mígnem megszólal a telefon az MTV-n futó slágerek csengőhangján, és máris mintha az MTV-ben táncolna, olajozott testű dámalányok társaságában), ami most kibővül azzal, hogy a magyar nézősereg külön megörül, hogy a reklám magyarul megy. Kérdésként persze felmerülhet, hogy miért jó egy kis országnak piaci határain kívüli fogyasztókkal együtt megcélozni saját, jóval kisebb közönségét, de egyrészt a gyakorlat azt mutatja, hogy nagyon sok izraeli, és holland reklám is látható a 300 millió lakásban vibráló MTV képernyőkön, tehát valakik tudnak valamit. Másrészt, ha magyarul megy egy reklámfilm, az nem azt jelenti, hogy az összes többi fiatal "nem érti", mert ez az MTV közönsége, fiatalok, akik a szöveg megértése nélkül, csak a képekből is összerakják, hogy "mi van". Ráadásul, ha magyarul látják, az a Vodafone számára azt az image-építő hatást kelti, hogy "lám, a világ jó sok országában mindenütt Vodafone van, még olyan országokban is, amelyiknek a nyelvét sem értjük". Ezt a példát követi azóta a Lay's Chips "Chips Everest" filmje is, amely szintén magyarul megy a legnagyobb zenei csatornán (feltehetően ugyanaz az ügynökség képviseli mindkét terméket). (Lapzártánkkor még egy MAHASZ reklám is megjelent, teljesen magyar nyelven, a lemezhamisítás ellen.)

Ha már itt tartunk, az utóbbi idők legjobb reklámfilmjeként a másik, mostanában hazánkban is látható "nagy Vodafone" filmet tisztelhetjük. Először is nagyon jó a zene (Dandy Warhols, Bohemian Like You), nagyon jó a koncepció, és a nagy költségvetést jól kihasználva igen jól sikerültek a "jelenetek" is. Természetesen a legérdekesebb rész a koncepció maga. Nem teljesen új, mivel pár hónappal korábban kezdte meg pályafutását egy új Swatch reklámfilm, amely a "Skin" generációt hirdette, amelyben lényegében ennek a Vodafone reklámnak az eredetijét fedezhetjük fel, és hogy betartsuk a sorrendet, először pár szóban emlékezzünk meg a Swatch filmről.

Swatch. Erkély, csillagos ég, szülő és gyerek bámulnak az éjszakába, a vágyak, a kívánságok pillanata ez. Meg is jelenik a felirat: "I want to be a star". Következő jelenet, egy sztárt látunk, aki családot akar. Aztán egy tanárnőt, aki el akar futni a sok idegesítő gyerkőc miatt. A következő egy sprinter, aki megint mást akar, ő az időt akarja megállítani. A következő jelenet szereplőjét éppen egy csinos rendőrnő fotózza le, nyilvántartásba-vétel alkalmából, a srác otthon szeretne lenni. És lassan körbeér a történet, mert ott vagyunk megint az első jelenetnél. Kiírják: "I want to be .." és úgy folytatódik, hogy Swatch. Nagyon jó.

Vodafone. A Vodafone film ennek a Swatch filmnek a turbó verziója. Tökéletesen kezdődik, egy lányt látunk, aki pontosan megfelel a Vodafone által propagált nagyon kompakt, nagyon új lánytípusnak, amit hazánkban a Pannon GSM is nagyon ügyesen átvett. A lány éppen egy Pepsi-Sziget jellegű helyre indul, nagyon jól néz ki, és éppen telcsizik, hogy hol vagytok? Aztán elszabadul a pozitív pokol. Kínai sárkány-felvonulást látunk, valahol New York utcáin, láthatunk üzletember bácsit a gyerekével az állatkertben, aki "tárgyaláson van", bulizó csajokat limuzinban, akik "jól néznek ki" (mármint ez a felirat a képen, ezt gondolják magukban). Más fiatalok éppen vízbe ugrálnak, és az gondolják, hogy "szabadok". Egy nőt egy nagyon jól fényképezett hajószerencsétlenség helyszínéről éppen most mentettek ki, és ő azt gondolja, "meg vagyok mentve", amíg egy férfi telefonja megszólal az operában, és azt gondolja "nem vagyok itt". És itt álljunk meg. Telefonreklám, amiben a lehető legbunkóbb mobiltelcsis szitut mutatják be, amikor valaki szégyelli, hogy a reklámozott termék nála van (és be van kapcsolva). A hóhér saját magát akasztja, és nagyon ügyesen csinálja. A trükk az, hogy ez a reklámfilm még saját magával szemben is egyetért a nézővel, teljesen az ő oldalára áll, ami miatt a nézőnek nem lesz semmi oka, hogy ne higgyen neki. Azonos csapatban játszanak, a néző és a Vodafone. Mert miről is van szó, már a Swatch-os filmben láthattuk, hogy a cél nem más, mint látványosan demonstrálni, hogy "belelátunk az agyadba", hogy "tudjuk, hogy mit gondolsz", vagyis, hogy tudják, mit gondolunk, megértenek minket, hiszen ismernek minket, mert mi vagyunk, akik számára a terméket gyártották. Ők a barátaink, az agyunkon belülről szólnak hozzánk, tudják, mik a vágyaink, motivációink, anyagi kereteink, szokásaink, stílusunk, mindent, mert nagyon közel állnak hozzánk. Ezért lehetnek a legbizalmasabb tanácsadóink.

folyt2001-11-27
cspv.hu
oldal: 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16