cspv logo
cspv szám: 45 / 02 címlap
keresés
cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím

this is
cspv home
régi link, már nem működik

page number: 03 00217
film info
PREVIOUS articleNEXT article
2002-11-19

Ámen.

Amen. 2002.

Belülről a gépezet ellen
Mathieu Kassovitz ismét a filmvásznon: ez a jó hírünk van a csodás francia színész-rendező rajongóinak. Persze az is számít, hogy kedvencünket ezúttal milyen film főszerepében láthatjuk, mivel legutóbb az On-lány-ban nem tett ránk túl jó benyomást, amint éppen egy orosz maffiózót játszott. Az Amen.-nel más a helyzet, ez egy komoly és jó film, amiben Mathieu-nek nagyon fontos szerep jut.

Egy Holocaust-történetről van szó, ami már alapban megszabja a film műfaját és hangulatát: egy drámát látunk, ami az első perceitől az utolsókig tragikus történéseket mutat be, és ezek alatt, illetve mellett még két ember személyes sorsát is végigkövethetjük, akik a náci Németországban próbálnak meg valamit tenni a zsidók deportálása ellen. Kurt Gerstein (Ulrich Tukur) egy fiatal SS-tiszt, aki saját tudomása szerint a kényszermunkára ítéltek barakkjainak a tisztítását felügyeli. Valójában a "tisztító" munka a deportáltak tömeges kiirtását jelenti, és Gerstein-t nagyon megtöri ennek a felfedezése. Embersége és jó lelke azt diktálná, hogy azonnal otthagyja a Gestapót, de ő egy nehezebb utat választ: a helyén marad, és igyekszik tudósítani a világot ezekről a borzalmakról, úgy, hogy felveszi a kapcsolatot a protestáns egyházzal, illetve a külföldi képviseletekkel. Veszélyes manőver, és mi igazán izgulunk főhősünkért, akit ekkorra már nagyon megkedveltünk.

A film egyszerű eszközökkel dolgozik, valójában inkább sejteti a borzalmakat, mintsem bemutatja azokat, és a szereplők személyiségének kibontására külön figyelmet szentel, ami egy igazi drámánál elengedhetetlen. A másik főszereplőnk egy jezsuita pap, akit Mathieu Kassovitz játszik, olyan átérzéssel, ami folyamatosan meghat minket. Gerstein és Riccardo együtt próbálják a világ és az egyház figyelmét felhívni a népirtásra, Riccardo ezügyben mégmagához a pápához is eljut, de mindhiába. A katolikus egyház -a film szerint- nem tett semmit a tömeges deportálások ellen, bár ez így egy nagyon kemény kijelentésnek hangzik, a film nem hagy kétséget afelől, hogy szerinte a pápa egyszemélyi kiállása sok ember életét menthette volna meg. Komoly erkölcsi kérdésekről szól tehát a film, feszültséggel teli jelenetekkel és megrázó helyzetekkel, vagyis ne számítsunk egy könnyed szórakoztató moziestére, ha ezt a filmet választjuk. A történelmi alapok miatt sajnos nem lehetnek kétségeink a történet rossz végkifejletét illetően, de azért még izgulhatunk a főhőseink sorsa miatt, és drukkolhatunk nekik, hogy túléljék az életveszélyes, és önként vállalt küldetésüket.

A két színész fantasztikusan játszik, a dramaturgia rendes tempóban halad a maga útján, mi pedig nem tudjuk kivonni magunkat a film drámai hatása alól. Ezért is jó a film, nemcsak azért, mert komoly történetet dolgoz fel, hanem mert mindezt nagyon átélhetően és megrázóan teszi, vagyis el tudja érni azt a hatást, amit kívánt.

Costa-Gavras, a rendező (Őrült Város) Rolf Hochhuth "Helytartó" c. könyvét filmesítette meg, vagyis inkább azt mondhatnánk, hogy dolgozta át filmmé. A rendező szerint a film 3 elemre épül: a valóban létezett Gerstein alakjára (aki tényleg buzgó protestáns volt), Riccardo kitalált figurájára, akit valóban létezett katolikus papokból gyúrtak össze, illetve harmadik szereplőként magára a történelemre, akit Costa-Gavras szerint a cinikus, gonosz és mindent túlélő Doktor személyesít meg.

Akárhogyan is, az Amen. egy jól sikerült és elgondolkodtató film, olyan, amit nem lát minden héten az ember. Kár lenne kihagyni - és nemcsak Kassovitz miatt.

-lidocka_2002-
2002-11-19
cspv.hu
oldal: 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14