cspv logo
cspv szám: 49 / 03 címlap
keresés
cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím

this is
cspv home
régi link, már nem működik

page number: 09 00263
film info
PREVIOUS articleNEXT article
2003-03-06

A Kör

The Ring 2002.

Ne tudd meg, ne nézd meg!
Gyanútlanul ültünk be erre a filmre, és a végén remegve távoztunk. Aznap már rosszat álmodtunk, és utána még napokig éreztük azt a borzasztó negatív hatást, amit ez a idegeket marcangoló horrorfilm ránk gyakorolt. Amúgy egy, a mozikban csak 16 éven aluliaknak nem ajánlott filmről van szó.

A Kör jellemző módon egy japán film amerikai remake-je, pontosabban egy japán filmtrilógia első részének a feldolgozása. A Ringu-trilógia (aminek az első részét adja ki a The Ring) nagyon népszerű lett szülőföldjén, Japánban, sőt, állítólag Ázsia nagy részén is, a hírek szerint még a koreaiak is feldolgozták, Ring Virus címmel. A Dreamworks egyelőre az első részt készítette el, a Ringu 2, illetve a harmadik darab, a Ringu 0 esetleges amerikai adaptációja ennek a sikerétől függ majd. Nem árulunk el nagy titkot: bizony, az amerikaiak is tömegesen vettek rá jegyet, és a 45 millió dollárból készült film mostanra elhagyta már a 129 millió dolláros jegybevételt, csak az USA-ban. Szép.

De minek szól ez a nagy őrület? A félelemnek, a rettegésnek, az iszonyatnak, és egyéb hasonló dolognak, amit ez a film kivált a nézőiből, ami, miközben napokra tönkrezúzza az idegeinket és más fontos szerveinket, ő maga halálra keresi magát a producereinek.

A történet egy szokványos tinihorror-sztorival indít, egy ún. "városi legendával" (Urban Legend), amihez hasonlót már egy sor horrorfilmben láthattunk: az a rémhír terjed a fiatalok közt, hogy van egy videokazetta, amit ha valaki megnéz, közvetlenül utána kap egy telefonhívást (a "7 nap múlva meghalsz"-szöveggel), és rá egy hétre az illető meghal. Ezt a rémhírt két helyes tinilány osztja meg egymással közvetlenül a film elején, hogy aztán néhány perc múlva az egyik már halott legyen, a másik pedig egy sokkhatástól jó időre megnémuljon. Mondanunk sem kell, a halott lány egy héttel ezelőtt három barátjával egy vidéki motelben megnézett egy videofilmet, kaptak utána egy furcsa telefont, és most egy szörnyű erő a felismerhetetlenségig eltorzította a lány arcát. Így indulunk, és az a jelenet, amiben a tv-készülék fenyegetően lép fel a leendő áldozattal szemben, már sokkal több, mint sokkoló. És ez még csak a kezdet, bár ezzel éppenhogy nem kedvet szeretnénk csinálni a filmhez.

A halott lány nagynénje, Rachel (Naomi Watts) véletlenségből éppen újságíró, úgyhogy amikor a nővére megkéri, hogy járjon végére a lánya titokzatos halálának, Rachel igent mond, és elkezd tényfeltáró-nyomozni. Rachelnek van egy kisfia is, Aidan, aki alapvetően egy furcsa gyereknek néz ki, úgyhogy sokáig azt gondoljuk, hogy a Hatodik Érzék gyerek-verzióját fogjuk látni, de nem. Aidan furcsán van kisminkelve, furán is néz, de leginkább az a tulajdonsága jelentős, hogy megérzi előre a videokazival kapcsolatos borzalmakat.

Naomi Watts-t leginkább a Mulholland Drive-ból ismerhetjük (ha nem vesszük figyelembe például a Tank Girl-beni játékát), ami nem is csoda, mivel a 35 éves színésznőt tulajdonképpen a jószemű David Lynch fedezte fel 2001-ben a film világának. Watts kétségtelenül remek színésznő, bár szerintünk lassan el kellene kezdenie romantikus vígjátékokban is játszani, mielőtt végleg leragad a misztikus thriller-vonalon. Az is igaz, hogy A Kör nem hagy sok terepet a hősnőnk szerepjátszó képességének, mivel annyira nyomasztó és borzalmas egy film, hogy közben nincs erőnk Watts színészi minőségén merengeni. A történet nem áll meg: Rachel elmegy a fiatalok vidéki moteljébe, ott megtalálja a halálos videokazit, és nem kis meglepetésünkre meg is nézi.

Ezen a ponton értetlenségünket fejezzük ki, mert ennek a tettnek bizony semmi alapját vagy értelmét nem adja meg a film, úgyhogy úgy kell vennünk, hogy hősnőnk a forgatókönyv előrehaladása érdekében áldozta fel magát előre (vagy nem vette komolyan az ügyet, de akkor meg miről szól az egész nyomozása?). Szóval megnézi, és mivel nem érti, gondolja, megnézeti már a volt pasijával is (aki egy "videoszakértő"), biztos, ami biztos.

Ennél többet kár mondanunk a sztoriról, egyrészt, mert kb. még egy mondatot lehetne mondani az egész történetről, másrészt mert nem a történet számít, hanem a többi, ami mögötte van. Elvileg az ún. "sejtetős", keveset mutató, de annál félelmetesebb horror kategóriájába tartozik a film, amellett, hogy az alkotók képesek váratlanul olyan képeket az arcunkba vágni, amitől hátravetjük magunkat a moziszéken, és először gondoljuk azt, hogy hagyjuk veszni a mozijegy árát, mi bizony itthagyjuk ezt a filmet.

Ha mégis maradunk, akkor többször megnézhetjük a kriminális kazettát (egy super 8-as minőségű felvétel, tébolyult képekkel), elkezdhetjük magunkban összeadni a történteket, megpróbálni megfejteni a rejtélyt, miközben folyamatosan rettegünk attól, ami a filmvásznon történik, és szeretnénk nem pont ott lenni, ahol vagyunk ("miért épp nekem kellett kikapnom ezt a filmet?"). Nemcsak, hogy a gyengébb idegzetűeknek, de valójában senkinek sem ajánlanánk ezt a filmet, mert úgy vagyunk vele, hogy lehet, hogy a japánoknak (és a jelek szerint az amerikaiaknak) a szemük sem rebben egy ilyen filmen, de szerintünk egy ilyen sokkoló hatás senkinek sem hiányzik, és egy filmtől nem pont ezt várnánk el. Persze erre a legtöbben azt mondhatnák, hogy a fentiek alapján a Kör egy jól sikerült darab, hiszen ha ennyire a frászt hozza a nézőire, akkor hatásos, vagyis jó. Nem így van, már csak azért sem, mert például nem oldja meg a rejtélyt a film végére, nem kapunk elfogadható (vagy bármilyen) magyarázatot az elszenvedett horrorra, ehelyett a jól bevált igénytelenség szerint a forgatókönyvíró egy "elgondolkodtató csavart" küld a legvégére, hogy a rendes megoldás helyett legyen min merengenünk a moziból kijövet.

Hatásvadász és kisstílű húzás, ami csak még jobban lehangol minket. Amúgy meg nem lehet jó az a film, amitől órákig remeg az ember, és akkor még nem beszéltünk arról, hogy elvileg a 16 év felettiek már simán megnézhetik ezt a horrort.

A Kör valószínűleg nálunk is folytatja majd a diadalútját, hiszen nincs annál jobb reklám, mint amikor mindenki azt mondja, hogy ne nézd meg a filmet, mert belepusztulsz, persze nem úgy, mint a filmbeli áldozatok. Akárhogyan is, mi megpróbálunk mindenkit óva inteni ettől a filmtől, mert szerintünk ilyen "filmélményre" senkinek sincs szüksége, sőt. Bárcsak mi is kihagytuk volna.

-lidoc-
2003-03-06
cspv.hu
oldal: 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20