cspv logo
cspv szám: 70 / 04 címlap
keresés
cikk cím cikk cím cikk cím Hámori Gabi - portré cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím

this is
cspv home
régi link, már nem működik

page number: 16 00685
film info
PREVIOUS articleNEXT article
2005-01-06

Világszám


Sírunk és nevetünk
Koltai Róbert mindig is vonzódott a színházzal, a komédiázással kapcsolatos történetekhez, amik a szocializmus hétköznapjaiban játszódnak. A Csocsó vagy a Szamba rendezője most a cirkusz világát dolgozta fel egy testvérpár életén keresztül, a múlt század elejétől a '70-es évekig, a már megszokott szatirikus formában.

Ennél a filmnél fontos, hogy pontosan érkezzünk a moziba, mert aki csak 3 percet is késik a filmről, az máris lemarad szinte az egész századelős visszatekintésről. 1903-tól indulunk, és veszett sebességgel röppenünk előre az időben, hogy nagyon hamar már az '50-es években találjuk magunkat, a Rákosi-érában, a szocialista cirkusz idejében. Dodó (Gáspár Sándor) és Naftalin (Koltai Róbert), az egymásra nem hasonlító ikrek bohócként keresik a kenyerüket, apjuk, Slomó főbohóc (Bodrogi Gyula) nyomdokain, míg az ő karrierjüket keresztbe nem vágja az aktuális politika. Naftalin összetöri Rákosi elvtárs óráját, és az estét Dodó már a börtönben tölti. Innentől kezdve a testvérek összetartozása lesz a fővonal, a kettejük közt levő láthatatlan kötelék, ami az összes, főleg politikai jellegű konfliktuson átvezeti őket, és ami mozgatja az összes filmbeli cselekményt.

Azzal együtt, hogy 2 vidám foglalkozást űző főszereplőnk van, a filmet mégsem hívhatjuk vígjátéknak. Ez inkább egy szatirikus színezetű dráma, ami az ezúttal művész kisemberek és a szocialista politika viszonyáról szól. Persze külön érdekes, ha éppen két bohóc akad össze a diktatúrával, hiszen az egy érdekes feszültség, ahogy Dodóék a mindig nevetést imitáló maszkjuk alatt szenvednek, és miközben vérükben van a szórakoztatás, ők maguk jócskán megsínylik a politikai helyzetet. Ehhez a bohóc-szálhoz az író-rendező Koltai egy majdnem szentimentalista hangulatot kapcsol, amiben folytonosan előbukkan Slomó főbohóc alakja, és időről-időre felcsendül az ő éneke is.

Bár Koltai és Horváth Péter forgatókönyvírók csaknem két évet töltöttek a Világszám-projekttel, a filmbeli cselekmény nem gördül úgy, ahogy kellene neki. A gyors indítás után, ami pár perc alatt "lezavar" egy fél évszázadnyi történést, 1956-hoz érve nemcsak lelassulnak az események, hanem a cselekményszál is ide-oda kalandozik el. Az még önmagában nem baj, hogy a nézőnek nagyon oda kell figyelnie, hogy képben maradhasson Dodóék életpályáját illetően, de a film annyi sok kis mellékszálat indít el, relatíve olyan sok színész bukkan fel egy-egy jelenetben, akiről úgy érezzük, később talán fontos lehet, tehát megpróbáljuk megjegyezni a karakterét (hiába), hogy végülis minden igyekezetünk ellenére töredezettnek érezzük a filmet. Olyan, mintha a testvéri összetartozás fővonalán kívül már többnyire csak gegek köré szerveződne a film, ami jelenthet valóban humor-közeli jeleneteket (mint pl. a Naftalin színházában az előadások alatti véletlen "balesetek"), de jelenthet inkább szomorú, mint vidám megoldásokat is.

A testvérpárost játsszó Koltai-Gáspár pár mellé egy fiatal lány karaktert is beírtak a forgatókönyvírók, egy Pipitér névre hallgató, első látásra megközelítőleg tizenéves csajt, akit a Mundruczó-színésznő Tóth Orsolya alakít. Ez a Réti Pipitér-karakter már az első felbukkanásával lerontja az addig látottakat, és Tóth Orsolya borzasztóan mesterkélt álnaív-megsebzett-dacos játékával percenként ront a film élvezhetőségén. Erőltetett durcásság, fogak között kipréselt, szeretetéhséget ábrázolni akaró, de helyette érthetetlen mondatok, idétlen, se nem vicces, se nem tinis beszólások, ezek jellemzik a film egyik főhősnőjét. A forgatókönyv gyengesége az is, hogy végig nem derül ki, milyen érzelmet táplál Pipitér Naftalin iránt, és hogy Naftalin hogy érez a lány iránt. A helyszínek nagy sebességgel változnak, úgy, hogy mire már "belakna" a néző egy-egy adott környezetet, már túl is haladunk rajta.

Azért kapunk kellemes perceket is időnként, Györgyi Anna például végig jól játszik, talán az ő szerepe jobb is, mint a Tóth Orsolyáé, akárhogyan is, mindig felvidulunk egy kicsit, ahogy Györgyi Anna időről-időre visszalép a cselekménybe.

Mindent egybevéve egy érzelmes film a Világszám (vagy legalábbis érezhető, hogy annak készült), a szokásos Koltai-féle kisember-szatirikus vonal is jelen van benne, és maga Koltai, illetve Gáspár Sándor is jól játsszák el a szerepüket, mindezekből mégsem tudott összeállni egy jó film. Egy átgondoltabb, és a dramaturgiai gördülékenységre jobban koncentráló forgatókönyv már sokat lendített volna a Világszámon, mint ahogy az is jó lett volna, hogyha a Pipitér-szál vagy teljesen kimarad, vagy egy másfajta karakter lett volna belőle. Kevesebb színész, követhetőbb cselekmény, kicsit kevesebb bohóc-nosztalgia, picivel több humor - és mi máris elégedettebbek lennénk. Talán majd a következő Koltai-filmnél összejön ez nekünk.

-lidoc-
2005-01-06
cspv.hu
oldal: 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 14 15 16