home
 

gyorshírek





 

Félix a Földön- Hányadik típusú találkozások?

Andrew Vajnának igaza volt, (mondja Hídvégi András), a filmhez nem pénz kell, hanem ötlet, és a jó ötlet már megszerzi magának, amennyi kell. És az a vicc, hogy a „jóember" tényleg meg is csinálta! A munkacíme az volt, hogy „Félix a Földön". 

Hídvégi András nagyon fiatal és, úgy látszik nagyon okos filmrendezõ, mert amikor „szórakozik" akkor is aktív. Így történt, hogy amikor 97 augusztusában egyik srác elmesélt egy történetet, csak úgy, akkor õ egybõl vette a lapot. A szeptember már úgy telt el, hogy állandóan hivogatta eztaz ötletadó fiút, és folyton kávéztak, Hídvégi meg állandóan jegyzetelt (ahogy kell), és bizony október elején hozzá is látott a forgatókönyv-íráshoz. 4 hónap, szóval Januárra elkészült a forgatókönyv.

Igaziból az elsõ lépés a „step-outline" létrehozása volt, ami azt jelenti, hogy rögzítik a filmben bekövetkezõ fordulatokat, pl: „felrobban az autó". Egy-egy „step" kb. olyan három jelentet fed vázlatosan - meséli Hídvégi András- akció-filmekben olyan 40 step van, normis-filmekben 30, nála is pont ennyi, ez máris jó elõjel.

Aztán az „eredeti forgatókönyv" jön, mint az írási folyamat végterméke, na ez lett kész jan 20. -ára. Vagyis nem úgy megy, hogy csak úgy elkezdi írni az ember, hanem meghatározott lépések vannak. Lényeg, hogy sikerült. 

Ekkor jön a nehezebb rész, ilyenkor kell „összefutni" egy producerrel, aki akarja ezt a filmet. A „Hányadik típusú találkozások?-nak" nem alakult  rosszul ez a fejezet sem, Hídvégi találkozott a megfelelõ emberrel, sõt emberekkel, és tavaszra már megvolt a stáb is, és újabb és újabb verzióit hozták létre az eredeti forgatókönyvnek. (Dramaturg: Moll Zoltán). 
A film összesen 20 forgatási napból áll, ami teljesen megfelel az „amerikai szbványnak", csak a gigászi filmek vesznek igénybe nagyon sok „napot", amúgy a 21 nap teljesen normális- mondja a rendezõ. 
Kérdeztük, hogy mik jelentettek problémát a film elõkészítésénél, de a jóllakott csecsemõk elégedett arckifejezésével azt válaszolta, hogy semmi. Aztán könyörögve kérkük, hogy légyszi találjon már egyet, mert mi azt hallottuk, hogy minden film egy-egy külön probléma, amit meg kell oldani, és végül ráált. 
Nem annyira könnyû -mondja- a szinész-egyeztetés, Kulka János póbáit a „my fair lady-ben (Zalaegerszegen) a filmhez igazítják, „Viki"  a poducer forró dróton tartja a kapcsolatot Jancsó Miklós stábjával, mert Anger Zsolt is „kettõs ügynök", nem is említve a fiatal, frissen-végzett sztárszinésznõt, Gryllus Dorkát, aki meg az „Európa expressz" címû akciófilmben esik ki a vonatból végül, és az operatõrnek (nevezzük DOP-nek, director of photograpy, hiszen a stábban csak úgy röpködnek az amerikai elnevezések) is volt szerencséje két konkrét megbízást lemondani, egy portugál megy egy spanyol forgatás is keresztezte volna ugyanis a film útját. 
Mi ez a nagy lelkesedés? -kérdeztük a beszélgetésnek ezen a pontján.
Hídvégi András megintcsak vadul mosolygott, és azt mondta, a csapat tagjai nagyon szeretik a filmeket, meg hogy szerencsésnek érzi magát, hogy ilyen nagyszerû mberekkel dolgozhat, ráadásul a saját filmjén. 
A forgatókönyvek egy-egy oldala  60-60 másodpercnek felel meg a filmbõl, mármost egy komoly szinésznek nem életcélja, hogy elvállajon egy egy-oldalas szerepet egy filmben, pedig Hacser Józsáról nem szivesen mondott volna le Hídvégi, pedig, akárhogy is nézte, csak egy-oldalas volt az õ karaktere (Amerikában erre találtaák ki a „special appearence" elnevezést). Szerencsére Kulka János teljesen privát rábeszélte, és így most már tényleg mindenki örül. 

Ebben a pillanatban még éppen 17 „nap" van hátra a filmbõl, de ez persze egyáltalán nem azt jelenti, hogy még 17 napot alszunk, és lehet mozizni. A munka java még hátra van, lesz a filmben esõ, hó, „helikopter-fahrt", 3D animáció, verekedés meg villámlás is, már ami a special effekteket illeti, plussz öven meg száz fõs statisztéria. 
 


 
 


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


 
 
 

 


 

a szereposztás

Ami az ufókat illeti, nem ufós film, csak szerepet játszik benne egy ufó, inkább a szex meg a közvetlenség , amivel tele lesz, igen, ahogy így átlapozza az ember a könyvet, rádöbben, hogy van benne szex bõven, sõt, mivel nem csak szerelem, illetve, ahogy Hídvégi mondja „love-story", hanem háromszög is, többen kérdezték, hogy nem olyan lesz-e, mint a „Hárman párban", szerinte „miért lene olyan?".  Hídvégi nagyon szeret moziba járni, legközelebb a Godzilla-t akarja megnézni, amúgy nagyon bírja a részleteket, meg a profizmust, szerinte a Die Hard 3 annyira béna, mert ha figyelmesen megnézi valaki (pl õ), akkor azért az nagyon megvolt. Amúgy a „Nagy kékséget" ugyanúgy bírja, mint pl a Casablanca-t, vagy a „Keresztapát"és reméli, hogy az õ filmje is tud majd valamit a közvetlenségbõl. (Mi mindenesetre örülünk, ha moziba járó emberek csinálnak filmet.)

De mielõtt megnézné a Godzilla-t, ahol csak maga a helyes kis gyík 120 millába került, szóval elõször még el kell adnia a filmet (mert ezzzel még nem végzett teljesen -mondja), szerinte az lett volna a tuti, ha a forgatás elõtt már teljesen elkel-t a „Hányadik típusú találkozások", de most, hogy már megvan három nap anyaga, mindjárt könnyebben fog menni, hiszen lehet látni, mirõl is van szó. 
A forgatási stílus az ún. „coverage", vagyis a létezõ összes mûködõ szögbõl rögzítik a jelenetet, (mint pl. a „bad boys"-ban), ráadásul úgy, hogy minden esetben végigmegy a jelenet, azaz nem vesznek fel csak úgy külön kis mondatokat, hagy „szia" + ilyenek. 

És milyen lesz a film? Azt, hogy átkapcsol-e a nézõ, vagy nem, azt nem tudja garantálni, de ha nem kapcsol át, akkor biztos, hogy a népesség 70 %-a számára okés lesz: Hídvégi azt magyarázta, hogy felvételnél mindig arra kell gondolni, „hogy a negyedik fal a közönség" (ahogy  azt Lew Hunter írja), és hogy nagyon fontos, hogy a közönség közvetlenül éljen át dolgokat, ennek fejében esze ágában sincs narrációt (lásd Magnum), irónikus kiszólások, kamerához beszélések, a forgatás szituációjára vonatkozó reflexiók, hogy pl: „de hiszen mi egy filmben szereplünk", meg ilyenek, hanem egyszerûen felvesznek egy filmet, ahogy kell. Aztán a közönség nemcsak, hogy beleéli magát az extrém kalandba, hanem azt fogja a akarni, hogy még extrémebbül alakuljon tovább, és ez a lényeg- mondja Hídvégi, de már mennie is kell. Nos, sok sikert, kívánjuk, hogy mihamarabb elkészüljön, meg hogy nézze meg a Godzillát, meg hogy valamelyik tv-csatorna tényleg vegye meg, és akkor mi is láthatjuk, és tudjátok, miért fogunk nagyon örülni, mert Hídvégi András valójában elsõ-filmes! (Ezt direkt a végére tartogattuk.)

PS: Közben megnézte a Godzillát, és eléggé csalódott volt, de ez, ugye szubjektív.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12