cspv logo
cspv szám: 45 / 02 tartalom
keresés

cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím

this is
cspv home
régi link, már nem működik

page number: 12 00211
film info
PREVIOUS articleNEXT article
2002-11-07

A Kárhozat Útja

Road To Perdition 2002.

Apák és fiúk, komolyan
Komor hangulatú cím, komoly kinézetű Tom Hanks: az Amerikai Szépség-es Sam Mendes maffiafilmjében vagyunk, ami a '30-as évek alvilágába visz el minket, a klasszikus gengszterek korába, ahol nadrágtartós úriemberek osztották fel egymás közt a kerületeket, nagy fekete autókból lőttek egymásra, és Al Capone volt a maffiózókirály.

Sam Mendes neve '99-ig senkinek sem mondott semmit, és ez így is maradt volna, ha a 37 éves rendező nem rendezte volna meg az Amerikai Szépséget, Kevin Spaceyvel a főszerepben, és ezzel a filmmel ne gyűjtött volna be szinte minden létező filmdíjat, a Golden Globe-tól az Oscarig. Akkor a rendezésért 150 ezer dolláros gázsit kapott, most viszont, amikor Tom Hankst és Paul Newmant instruálhatta a Kárhozat Útjában, ennek az összegnek már majdnem a tízszeresét, 1 200 ezer dollárt tett zsebre. Persze ez a pénz Hollywoodban nem számít soknak, főként ha egy rendező mögött már egy teljes szakmai és anyagi sikert elérő film áll, és így esélyes ennek megismétlésére.

Az biztos, hogy Mendes tud valami nagyon jót a filmrendezésről, mert a filmjein átüt az erős hangulatkifejező képesség, az atmoszféra-teremtés, amivel a film teljesen magába tudja vonni a nézőit. A Kárhozat Útja is pont ilyen: az ember percről percre egyre jobban vonódik bele a történetbe, egyre inkább kerül a film hatása alá, olyannyira, hogy a visszafogott ritmusú történések ellenére is végigizguljuk a filmet. Természetesen ehhez a különleges hatáshoz nagyban hozzájárul a fantasztikus Tom Hanks jelenléte és játéka, az, ahogyan kevés szóval, kevés mozdulattal, nagyon visszafogott stílussal érzékeltetni tudja a "Halál Angyalaként" ismert bérgyilkos, Michael Sullivan gyengédségét, jóságát, véres munkája ellenére is pozitív személyiségét. Úgy tűnik, Hanks már egyáltalán nem tud hibázni a színművészetben, annyira tökéletes színész, hogy minden szerepéből kihozza a maximumot, sőt még azt is, ami sem a forgatókönyvíró, sem a rendező agyában nem fordult meg. Nagy, mackós termete, lágy és erős férfihangja árnyalt színészi eszközökkel társul, úgyhogy nagyon élvezetes őt nézni a filmvásznon. Sullivan tehát bérgyilkos, a Paul Newman által játszott John Rooney nevű ír maffiafőnök embere, és nemcsak a főnök jobbkeze, hanem fogadott fia is, legalábbis lelkileg. Miután Sullivan nagyobbik fia, Michael (Tyler Hoechlin) véletlenül tanúja lesz egy leszámolásnak, amiben Rooney fia, Connor (Daniel Craig) lelövi a család egyik emberét, a két Sullivannek menekülnie kell. A film nagy része ennek a pár hetes utazásnak a története, amiben a két Michael egy bérgyilkossal a nyomukban megpróbálja átvészelni a maffiás vihart, mialatt apa és fia egyre közelebb kerül egymáshoz. Ahhoz képest, hogy a film pár perc híján 2 órás, a történet nem tűnik túl szerteágazónak, de épp ezen tud segíteni a rendező, aki cserébe egy nagyon hangulatos, a '30-as évek Amerikáját pontosan idéző filmet tudott készíteni, és ezzel elérte, hogy végülis egy jó film kerekedjen ebből a gengszter-történetből.

A Kárhozat Útja egy szürke-fekete tónusú film, és ezzel együtt egy igényes alkotás. A maffiás filmek kedvelői szeretni fogják, a Tom Hanks-rajongók is odalesznek érte, a Jude Law-fanok sem fognak csalódni, de azok a mozinézők sem, akik ugyan egyik csoportba sem tartoznak, de szívesen megnéznének egy "komoly" filmet.

-lidoc-
2002-11-07
cspv.hu
oldal: 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14