cspv logo
cspv szám: 45 / 02 tartalom
keresés

cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím

this is
cspv home
régi link, már nem működik

page number: 02 00221
film info
PREVIOUS articleNEXT article
2002-11-28

A Szállító

The Transporter 2002.

Nem rendez ő ..
Besson, a producer már jó ideje csak film-körüli pályán mozog, úgy értjük, nem egészen azt csinálja, amiért korábban velünk együtt fél Európa megszerette. Mostanában egészen egyszerűen kitér a rendezés elől, és noha ő jól jár, nekünk bőven marad okunk a panaszra.

Egészen pontosan a Jeanne d'Arc-ra gondolunk, melyben, nagyon úgy tűnik, elvetette a sulykot. Lenyúlta Kathryn Bigelow elől a filmet, mintha csak azt mondta volna, hogy "ha nem úgy csinálod, ahogyan én szeretném, akkor én majd megcsinálom a magam Jeanne d'Arc-ját, elvégre én vagyok a francia, plusz zseni vagyok, és amíg te (Kathryn) majd' 10 évet belefeccöltél ebbe a projectbe, én, a francia titán pár hét alatt összedobok egy forgatókönyvet erről a nőről". A Jeanne d'Arc harmatgyenge lett, Besson pedig, aki közben Milla Jovovich-val is szakított, úgy tűnik, új életet kezdett.

Ez az új élet arról szólt, hogy többé nem világot megrengető filmeket írt, hanem csak habkönnyű limcsiket, mint pl. a Taxi 1. Azt, hogy ezek már más kaliberű filmek, mint amiket korábban csinált, azzal juttatta kifejezésre, hogy miközben nemcsak az író, de a producer is ő maga volt, a rendezést egészen egyszerűen átruházta valaki másra.

Kezdetben vala a Taxi 1., ami nem volt rossz, csak tényleg nem volt egy Besson-film. Valójában pont olyan film volt, amilyenekkel szemben korábban a Besson-filmeket részesítettük előnyben. Mindig mondtuk, "nem kellenek a buta akciók, könnyű vígjátékok, lássuk a medvéket, Metro, Nikita, A Nagy Kékség, Leon, Ötödik Elem. Ezekhez képest Besson a könnyű vígjátékok egész sorozatát dobta azóta piacra. Meg kell mondanunk, Besson egyáltalán nem tehetségtelen ebben az új életében sem, a Taxi 1. üdítő, vidám film, kicsit konzervatív, de remek, mert legalább felújítja a Louis De Funés-féle hagyományokat. Az a része viszont már kínos, hogy egy az egyben lenyúlta a Ponyvaregény zenéjét, amivel egyrészt bebiztosította a könnyű sikert, másrészt vállalta, hogy ez a filmje így max. másodosztályúként vonulhat be a történelembe. A Taxi 1-et egész széria követte, és valami miatt minden újabb darab egy fokkal halványabb lett elődjénél, ami egészen egyszerűen annak a jele, hogy alkotója, hogy úgy mondjuk, "nem annyira belerakott, mint inkább kivett belőle". Tulajdonképpen ad hoc alkalmi filmekről van szó, eldobhatós filmekről, melyeken jót nevet a közönség, de amikor felkapcsolják a villanyt, gyorsan távozik a moziból, mintha ott sem lett volna, mint valami fogyasztói kísértetvárosban a szellem-nézők. Na jó, ez talán kicsit túlzás volt, a lényeg, amit szerettem volna kifejezni, az az, hogy Besson más vallásra tért, és most kábé annyira komikus, mint azok a hippik, akik olyan pólót viseltek a 70-es években, hogy én vagyok az, akitől a szüleim gyerekkoromban féltettek. Az új Besson-filmekre azt lehetne írni, "mi vagyunk azok a filmek, amik helyett korábban Besson-filmeket néztek az emberek".

A Szállító pont ilyen film, van benne mindenféle akció, bankrablás, autós üldözés, lövöldözés, robbanás, egy helyen még helikopterek is. Van benne valami nő, az akció közepén szexelnek is egyet, aztán jön a végső leszámolás, mi pedig tulajdonképpen kellemesen (mintha tévét néznénk) végigbeszélgethetjük a filmet, néha-néha megjegyezve, hogy "hm, ez nem is volt rossz". Gyakorlatilag egy B-film, amilyeneket az amerikaiak (akiket mi, európaiak a Hollywoodban készült filmek egyetlen-egy típusával azonosítunk) már nem szívesen néznének meg. Egy amerikait nem érdekelné, hogy "de hát Besson a producer", ő csak a borzasztóan könnyen, szinte tévésorozatokra emlékeztető módon előrelátható történetet látná, plusz a kínosan másodosztályú színészi alakításokat.

Mi, európaiak látjuk csak e filmben is egykori kedvenceink rendezőjét, plusz mi látjuk Guy Ritchie Török nevű karakterét, Jason Statham-et (aki egyébként nem is rossz, jól néz ki, jól verekszik, legalább olyan jól, mint Dolph Lundgren, akit a maga helyén szintén kedvelünk). Jason Statham egyébként lehet, hogy jó színész, csak most még azt a korszakát éli, mint Schwarzenegger élt át az elején: mindenki csak a testét szereti benne, vagyis minden rendező.

Tulajdonképpen, ha azt vesszük, mondhatnánk, hogy "nem rossz film" a Szállító, mert emberi fogyasztásra alkalmas, de ekkor önellentmondásba keverednénk. Gyakran előfordul ugyanis, hogy egy-egy jól sikerült akciófilmről írva (a sznobizmus falait döntögetve) olyasmit mond az ember, hogy "ez nem az a buta, egyszerű, üres akciófilm, hanem ..", és ott következik a film méltatása. A Szállítóval kapcsolatban azonban nemcsak, hogy nincs mit méltatni, de ha belegondolunk, a mondat második felét így is, úgy is elnevetné az ember, mert hamar leesne a tantusz, hogy ez bizony pontosan az a film -amitől korábban óvni szoktuk magunkat.

-jepe-
2002-11-28
cspv.hu
oldal: 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14