keresés



  home   | szocio |  hírek   |  filmekről   |  kult   |  urban/enviro   | 

  fehér
\"tartalom\"
hrek
Videk
Szmkivetett
Jg s Fld Kztt
Tncos a Sttben
Tigris s Srkny
Sade Mrki Jtkai
Dr. T. s a Nk
Interj Trk Ferenccel, a 'Moszkva Tr' c. film rendezjvel
Rekviem Egy lomrt
A Vrs Bolyg
Hullahegyek, fenegyerek
Billy Elliot
A Jv Kezdete
Apdra tk!
Gyilkosok
Anyegin
Szvrvny
A Harc Mestere
Stni Jtszma
Blff
Egyszer lnk
sz New York-ban
Reklmok
Filmszemle 2001
Moszkva tr
Werckmeister Harmnik
index02
Utols Vacsora az Arabs Szrknl
Torzk
Macers gyek
Vakvagnyok
Paszport
Nexxt - Frau Plastic Chicken Show
vegtigris
Feri s az des let
Seychelles puzzle
csgk
Rendrsztori




  2000-11-30
 



Sade Márki Játékai Quills

Bárcsak a szilárd anyagokkal bánnánk olyan gazdaságosan, mint a kultúr-cikkekkel. Itt van például ez a MARQUIS DE SADE, aki, illetve helyesebben ami felett a filmesek valahogy nem bírnak napirendre térni, nem bírják elviselni, hogy nem lehet belőle filmet csinálni és kész. Ez az egész MARQUIS DE SADE mánia nyílván addig fog tartani, amíg el nem készül "A MARQUIS DE SADE" film, kérdés azonban, hogy ez a film hogy fog majd kinézni.

Egy MARQUIS DE SADE filmnek biztosan nem elég egy R (17 éven felülieknek korlátozottan), vagyis tulajdonképpen a legmagasabb NC-17 kategóriát kellene, hogy megkapja, amely kategóriát a rendező, Philip Kaufman egy korábbi filmje, a 90-ben készült Henry és June miatt hoztak létre direkt. Egy NC-17 besorolás lehetetlenné teszi a rendes anyagi sikert egy produkció számára, ezért egy bűvész és egy diplomata együttes ügyességével hozták létre ezt a MARQUIS DE SADE filmet , amely belefér ugyan az R-be de emiatt egy fából vaskarika válik belőle. Amennyiben egy MDS film kicsit is komolyan venné magát, egyből a pornó videótékák birodalmába kerülne, és tegyük hozzá, értelemszerűen de egyéb érdekes megfontolásokat is tehetünk azzal kapcsolatban, hogy miért szerencsétlen egy MDS vállalkozás, különösen mi, magyar nézők, akiknek volt szerencsénk egy hazai MDS film sorsát is végigkísérni.



Egyik nap az egykori Tilos az Á-t és környékét plakátok lepték el, hogy amatőr-színészeket keresnek egy MDS életéről készült filmhez. Később kiderült, hogy ez a manőver valami miatt kudarcot vallott, és ezután Szirtes András filmrendező úgy gondolta, hogy jobb híján patkányok játsszák el a filmet, (ami persze valószínűleg csak sajtófogás akart lenni), végül pedig az egyáltalán nem is olcsó film úgy nézett ki, hogy Halász Péter ül, szemben egy kamerával, és beszél, és a korábban felvett jelenetszerűségek, mint amikor Halász Péter ki- , vagy besétál egy szobába, mind eltűntek, letisztultak a film vázáról. A tanulság azonban csak most jön, mert a tehetséges színész, szemközt a kamerával valahogy egyáltalán nem tudta beleélni magát a MDS karakterbe. Nem tudta tehát életre kelteni az a színész, aki a Simon Mágusban és különféle színházi produkciókban oly remekül szerepelt, ez azért jelent valamit. Bizony, hogy jelent, egyszerűen az van, hogy MDS nem létezik.

Nem létezik mint emberi karakter, aki emberből épül fel, és normális, értsd: egy film főszereplője lehet. Ezt azért jó lett volna tudniuk az alkotóknak, mielőtt hozzáláttak, és persze anélkül is kitalálhatták volna, hogy látták volna ezt az eléggé szánalmas magyar vállalkozást de nem ez az első eset, hogy az anyagi haszon reménye fura dolgokra vesz rá embereket, így a Quills zöld utat kapott.

A szó, hogy Quills, azt jelenti "tollak", amikkel írni lehet, és az egész történet úgy van beállítva, hogy egy ember (MDS) a diliházban folyton ír, csak, sajnos mindig botrány lesz belőle, így arra kérik, ne írjon, illetve írni, írhat, csak ne publikáljon többet, és akkor nem lesz semmi baj. De MDS nem olyan fából van faragva, és egyre csak ír, és egyre csak publikál, és az intézet vezetősége egyre pipább lesz rá. Elveszik a tollakat, erre borral és csirkecsonttal kezd írni. A vége az, hogy már teljesen meztelen, és nem tud mivel írni, ekkor viszont diktálásba kezd, de erről inkább tényleg a végén. Tehát az íróeszközök drasztikus csökkenéséről van szó, és MDS "fantasztikus" túlélési képességéről. Csirkecsonttal és vérrel lepedőre írni tényleg nem semmi. Tök jó dolog azonban, hogy ez az ember akármit ír, abból bestseller lesz, szinte csak kell valami szerszám, ami valamilyen formájú rögzítést lehetővé tesz, és a siker máris adja magát. A világon nem volt még egy darab hasonló képességű remek író, az fix. Lássuk tehát, hogy miben állt MDS sikere. Ha valaki azt válaszolná, hogy "szex", akkor igencsak mellélőne, mert nem szex, hanem a szadizmus maga, első kézből. Ez folyt belőle, mint víz a csapból, és ezeket írta eszelősen papírra, illetve bármire, és ezek publikálása jelentett hatalmas sikert.

A film ezzel szemben úgy vette, hogy MDS egy varázsló, aki akármihez ér, arannyá változtatja, és a nép örömmel falja a betűit. Mondanunk sem kell, megérkeztünk, pontosan itt jön a svindli. Ó, igen, MDS egy szókimondó, nagyon tehetséges író, akinek csak írószerszámra van szüksége a sikerhez. A történetei, legalább is ahogy Kate Winslet előadja őket, "pajzán" történetek csupán. A sok prűd ember próbált úgy csinálni, mintha nem is érdekelte volna őket az amúgy tökre jófej sztori, de lelepleződtek, mert amikor Kate felolvasott, mindenki arcán ott virított egy nagy mosoly, meg minden. A csel, a svindli, illetve csúsztatás csak annyi volt, hogy MDS írásait simán szókimondó szex-történetként adták elő, vagy néha mint túlfűtött, konkrét valóságtartalom nélküli viccet, például egy emberről, aki egy hullával közösült. Ezt a történetet Kate cselesen úgy adja elő, mint egy kuncogni való viccet. A gáz csak ott van, hogy MDS mindezt komolyan gondolta. Csak úgy, mint azt a történetet (az egyetlen ilyen a film során!), amelyben valakinek már nem volt elég az egy nő testén lévő nyílások száma, és ezért, miután a nyelvét kitépte, új nyílásokat gyártott rá. Azért, akármit mond, akárki, egy ilyen szöveg semmi más, mint beteges, és soha nem fogjuk irodalmi értékként, sem mint mozikban, könyvtárakban ajánlatos, "érdekes" szövegként értékelni, ez van.

A filmben a csel az, hogy ilyen szöveg csak egyszer hangzik el, de van másik csel is, mégpedig az, hogy noha eléggé más kontextusban, de két erőszakot bizony bemutatnak. Egyszer Kate Winslet-et megkorbácsolják, persze nem szadista szándékkal, hanem büntetésként, (de a trailerhez esetleg jól jöhet), másrészt a pap álmában lefekszik egy halott nővel, és persze csak a legvégén derül ki, hogy csak álom volt (olcsó trükk).

A másik trükk az, hogy a film végén MDS csak diktálni tud, és Kate Winslet segít neki, mindössze vagy hat emberre van szükség, akik csatárláncot alkotnak, és közvetítik felé a szavakat. Ekkor jön a nyelvkitépős, nyílásvágós rész, és persze mi történik? Az egyik bolond élőben eljátssza mindezt Kate-en. Persze nem úgy, hogy mi is lássuk, de akkor is szörnyű. Cseles, sőt, ravasz film, a lehető legnagyobb erőszak-dózist adja el, anélkül, hogy jóformán valami történne a filmben, persze ezt nem panaszként mondjuk. MDS-nak végül kitépik a nyelvét, és meztelenül hal meg, úgy, hogy lenyel egy keresztet. Hm. Reméljük, mindez életrajzilag hiteles, mert nem szeretnénk kétszer fizetni ugyanazért.

-inn-