Utolsó Vacsora az Arabs Szürkénél
Nem nézzük meg az Utolsó Vacsora Az Arabs Szürkénél-t ma este? Vagy nem nézzük meg az új Jancsó filmet? Ez utóbbi feltétlenül egyszerűbben hangzik, ráadásul a valóságot is pontosabban fedi. Ez a "Jancsó-film" tulajdonképpen egy sorozat legújabb, illetve legutóbbi tagja, nem sokban különbözik az előzőtől, illetve előző kettőtől. Ebben is ugyanaz a Kapa és Pepe nevű két karakter bohóckodja végig az elvont Jancsós alapot, mint a Nekem Lámpást Adott az Úr Kezembe Pesten valamint az Anyád! - A Szúnyogok c. filmalkotásokat.

Jancsó Miklós idén 80 éves, és nem semmi, amit maga mögött tudhat. Az, hogy a filmjei a magyar kultúrában úgy szerepelnek, mint a fákban az évgyűrűk, csak az egyik oldala a dolognak. Mert egyrészről itt van, hogy amilyen egy év, olyan az év "Jancsó-filmje", de ezen felül nyilván különleges kalandot jelenthet a sikeres rendező számára is, hogy annyi éven át utazhatott a magyar kultúrán keresztül, az 50-es évektől napjainkig. Egyik évben még betyárok és csendőrök, és meztelen nők, másik évben öltönyös figurák, géppisztolyos fejek és meztelen nők, az utóbbi időkben pedig Kapa és Pepe meg az apró, ebben a filmben pedig már az is újdonság, hogy Hernádi Gyula hivatalosan is megvált a stábtól (és ezzel párhuzamosan gagyi tévéműsorokban produkálja magát).
Kapáék a Jancsó-filmek halál utáni életét képviselik, de nem csak Hernádi miatt, hanem azért is, mert ők ketten, Mucsi Zoltán és Scherer Péter mintegy "rátelepednek" a Jancsós alapra, mégpedig úgy, hogy maga a rendező is meg szokott lepődni, akár a humoruk pimaszságán is. Sőt, gyakorlatilag pontosan így kezdődött el a gyümölcsöző vállalkozásuk, hogy Schererék kipróbáltak egy durva humort Jancsó és Hernádi sírjánál, talán "paprikajancsiknak" nevezték a filmben elhunyt rendezői párost, és Jancsó Miklós vevő volt erre a humorra, Schererék meg megörültek, hogy de jó, szabad a pálya.
Mint talán ismeretes, nem voltunk valami nagy véleménnyel A Lámpás.. -ról, sem a Szúnyogokról, és így van ez ezzel az Arabs-sal is. Egyszerűen nem működnek

Tehát azt mondjuk, hogy nem kedveljük a Jancsó-filmeket, de mégsem bánjuk, hogy megnéztük például ezeket a Kapás filmeket. Fura, de így igaz. Sőt, azt is mondhatnánk, hogy nem jók ezek a filmek (sem), és mégsem bánjuk, hogy megnéztük. Ez is igaz. Mi jön ki ebből? Egy totál fura szitu, amit úgy hívnak, hogy Jancsó-film.
Egyrészről az egész, ahogyan működik, valami jóra emlékeztet, egy cseles és buja művészfilmre, a részletei azonban taszítóak. Mint egy szőnyeg, ami messziről majdnem jól néz ki,

Nem szimpi az sem, ahogy a fegyverekkel bánnak, eléggé buta hangulatot áraszt, de van rosszabb is. Rossz nézni, illetve látni, ahogyan a filmre gondolnak, mint valami másfélórás vetített színházra. "okés, akkor idáig megvagyunk, kérdés, hogy mi következzen? Csináljunk egy olyat, hogy Kapáék impróznak egy büfében, vagy rakjunk be egy kis tömeget, vagy léptesünk fel egy jó kis repper számot?" (mindez csak képzeletbeli idézet, de komolyan gondoljuk). Mint valami show-műsor. Lényeg, hogy kilegyen a másfél óra. Közben pedig gondosan ügyelnek (az összes alkotó), hogy valamivel felidegesítsék a nézőt, (például ebben a filmben nyílván szerettek volna egy kis bevételnövelő támadást az egyház részéről), de ez már a jó öreg Jancsó stílus, amely a hatalommal, mint jelenséggel dolgozik. Bámul ugyanis a szerencsétlen néző, nem érti, mi van, aztán elkezd ráhangolódni, de hirtelen valami olyan jön (például az előzőben pár perces ordítozás, hogy húzzon el a néző haza), amitől azt mondja az ember, hogy "okés, akkor nekem elég ebből a művészetből, buktam egy jegyet és húzok haza".
A csavar ott van, hogy a néző közben elhitte, hogy ez a művészet, a hivatalos magyar művészet, pedig ez csak egy "közel engedlek"-"eltávolítalak" jellegű kecsegtetés, más semmi. Közel engednek azok a részek, amik úgy néznek ki, mint amit szeretnél, például, ha rajongsz az illető repper iránt, akkor azt mondod, hogy "ez a rész nem is olyan rossz, elég jól van megcsinálva", de aztán jön a hideg zuhany, és nem hagy mást maga mögött a film csak kétféle embert. Az igazi Jancsó-hívőt és azt, akinek nem jött össze, és ezért mérges, szomorú, vagy bármi a negatív tartományban.

Szóval, fura, mert tök kellemetlen végignézni ezt a filmet is, de amikor vége van, örül az ember, és nemcsak annak, hogy vége van, hanem (kicsit) annak is, hogy látta, mert ez egy magyar dokumentum, egy speciális Made in Hungary.
-floyd-
BUDAPEST FILM