Feri és az Édes Élet
A Közgáz Vizuális Brigád egy nagyon régi képződmény, régi és érdekes, Czabán György pedig központi- illetve alaptagja.
A Feri és az Édes Életet azért üdvözölhetjük örömmel, mert például végre pontosan akkora mennyiségű képet találunk egy filmbe becsomagolva, amekkorához a normális filmek eseté hozzászoktunk. Egyszóval jó sok

Jó még azért is, mert ezek a vizuális információk (képek meg minden) nagyon szépen vannak felvéve, gyakorlatilag pont úgy, mintha 35 mm-es filmre és nem digitális videóra készült volna. És persze van még egy dolog, ami jó, és ez a történet.
Feri és kis családja eléggé szerény proletár körülmények közt élnek hazánkban. Ennek bemutatását persze elintézhették volna mindenféle klisékkel és közhelyekkel, ehelyett azonban rendes, izgalmas és mindenképp eredeti jelenetsorokon keresztül avattak be minket Feri életének minden részletébe.
Aztán jött a lottónyeremény, mert tulajdonképpen erről szól a film, és nyernek egy milliárd forintot. Nem sok ilyen filmet láttunk, de például a Lottózsonglőrökben teljesen bénán mutatták be, ahogyan megtudják, hogy nyertek, különösen ehhez a filmhez képest. Feri másnaposan halászik, talán Óbudán, talán Csepelen, (valószínűleg az utóbbi), amíg felesége a barátnőjével vermutozik. A feleség szerepében Dózsa Erzsébet, akit Czabán György elmondása alapján 1972-ben félreállítottak, mert elszavalt egy Petőfi verset, és azóta sem színészkedik, hanem képesítés nélküli pedagógusként éldegél. A feleség barátnője Csákányi Eszter, és ő az, aki felhívja Ferit, hogy a felesége rosszul lett. Aztán otthon ülnek,

A nyeremény után elkezd gyökerestől megváltozni az életük, de nagyon jól, nagyon profin van megírva, hiszen nem valami tévéfilmes, három-négy fordulatból álló eseménysorozatról van itt szó, hanem sok-sok, nagyon életközeli jelenet izgalmas részleteiből áll össze Feriék új élete a filmben.
Miközben nézzük, leesik nekünk, hogy egy értékes kordokumentumot nézünk, és nem csak egy jó filmet.
A legeslegjobb dolog egyébként az ebben a filmben, hogy (ahogyan Czabán György ezt kiemelte) a film nem megy el az intellektuális, "minden rosszra fordul, vagy elromlik" véglet irányába, sem pedig a "mindenkinek oldódjon meg az élete egy csapásra" irányába, hanem a kettő közt, vagy méginkább a kettő helyett a harmadik (okos) útvonalat választja: Feriéket érző emberi lényekként ábrázolja, akik hiába milliárdosok, ugyanúgy nyomasztja őket, hogy nem tudják, hol van Gézuka, a fiúk, aki disszidált.
Mellesleg, a pénz révén Feri kiruccan Kanadába, és úgy tűnik, meg is fogja találni a fiút, de ez sem garancia arra, hogy visszakapják. Vagyis nem rossz a film vége, és nem is buta, de nem a vége a lényeg, hanem az egész, amire azt lehet mondani, hogy kiegyensúlyozottan kellemes és tartalmas film.
-zé- Budapest Film