Harry Csak Jót Akar
Harry, Un Ami Qui Vous Veut Du Bien 2000.
A film egy legújabb kiadású francia krimi, ami egy kellemes műfaji párosítást jelent, gondoljunk csak a régebbi Belmondo-filmekre (mint például A Profira), vagy azokra az eredeti francia krimikre, amelyek annyira jól sikerültek, hogy a tengerentúli filmgyártás nem sokat habozott amerikaivá átültetni őket ( mint például a La Totale! c. Claude Zidi-filmből lett a Schwarzenegger-féle Két Tűz Között, vagy a Luc Besson Nikitájából lett három évre rá az amerikai Bérgyilkosnő /Point of No Return/, Bridget Fondával a főszerepben).

Kiderül, hogy Harry a Michellel való találkozásban megtalálta élete fő értelmét: mindenáron el akarja érni, hogy Michel folytassa az írást, mivel a férfi a gimnáziumi újságban annak idején megjelentetett egy sci-fi történetet, ami nagyon mélyen megérintette Harry lelkét (már, ha van neki olyan). Miután ez a fixa idea színre kerül, már senkit sem tudhatunk biztonságban Michel családi körében, és ez teremti meg a film fő feszültséggócát.
Ebben a krimiben több gyilkosság is történik,

A filmet Franciaországban összesen 9 Cesar-díjra jelölték (többek közt a négy főszereplőből hármat jelöltek a legjobb színész,-nő díjára, egyedül a Michelt játszó Laurent Lucas nem kapott jelölést), ami minimum azt jelenti, hogy a film szülőhazájában kedvező fogadtatásra talált, mind a szakma, mind a közönség részéről. Mégha nekünk egy átlagos pszicho-thrillernek is tűnik a Harry..., ami talán még kicsit túlzásba is viszi a műfaji sajátosságait, el tudjuk fogadni, hogy a franciák szerették Moll filmjét. A színészek valóban jó munkát végeztek (a legjobb a Claire-t játszó Mathilde Seigner volt), a jellemábrázolások, konkrétan Harry őrültségének a bemutatása is sikerültek, az operatőr is szolgált egy-két emlékezetes képpel, mégis: kicsit kevés és kicsit sok ez a film egyszerre, de más-más szempontból. Sok benne az őrültség és a kiszámíthatatlanság, ez a történet hibája. Ezzel együtt könnyű a film, mintha a feszültségkeltés megpróbálná teljesen "kitölteni a teret", és nem marad hely olyan elemeknek, amik miatt a francia filmeket szoktuk szeretni.
Míg a film igencsak komor hangulatúra sikerült, addig a forgatása annál vidámabb volt - Mathilde Seigner elmondása szerint. "Végig nagyon élveztük a dolgot. Én Sylvie Vartant utánoztam, Sophie meg döngicsélt, mint egy méhecske...Nem is értem, Dominik (Moll, a rendező) hogyan bírta ki velünk!" A színésznőtől származik még egy humoros mondat a filmmel kapcsolatban: "A forgatás óta, ha a szüleim vagy a barátaim idegesítenek, csak annyit mondok: Hagyd abba, vagy rád uszítom Harryt!"
-lidoc-
Budapest Film |