cspv logo
cspv szám: 42 / 02 címlap
keresés
cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím

this is
cspv home
régi link, már nem működik

page number: 06 00169
film info
PREVIOUS articleNEXT article
2002-08-13

Felpörgetve

Driven 2001.
Vannak a normál-filmek, melyek univerzális filmélményt nyújtanak, és vannak a célfilmek, melyek viszont egy bizonyos dolog mentén találják meg a mozinézőt. Erre a filmre például nyugodtan ráírhatnák: a forma 1 rajongóinak ajánlott.

Fura dolog ez a "célzottság" egyébként. Napjaink társadalmát talán mindennél jobban jellemzi a 80-as 90-es években végbement mediatizáltság. Ez a jelenség kábé annyit tesz, hogy a média, mint valami érrendszer szépen átszőtte a társadalmat, és azóta is folyamatosan szállítja a társadalom minden sejtjébe az "infót" (meg mindent, amit valaki is el akar adni), az ember pedig, úgy függ ezen a szálon, mely a világhoz köti, mint egy űrhajós a köldökzsinóron, élvezi a helyzetet, szép a kilátás is, de végtelenül ki van szolgáltatva. A média hálón kívül azonban mást is rejt ez a "mediatizáltság", ez pedig a tematizáltság. Egyszerűen a világ fel van osztva témákra, és az embereket a visszautasítás lehetősége nélkül képesek megtalálni (jó példa erre, ahogy az amazon terméket ajánl, de most ne menjünk bele). Lényeg, hogy a forma 1 szerelmesei egyszerűen nem tudják kihagyni ezt a filmet.

Ez a jelenség (fokozott megcélzottság) viszonylag gyakori, ott van az Asterix és Obelix, ha valaki kedveli őket, kedveli a "témát", elmegy, megnézi (nem is tehet mást), és tetszeni fog neki. A Felpörgetve esetén dettó ugyanez a helyzet, ha valaki bírja a forma-1-et (valaha is végigélvezett egy futamot), ez a film be fog jönni neki, nincs mese. Ugyanakkor, ha valaki nem kíváncsi a forma-1-re, ebben a filmben egyetlen gramm hasznos anyagot nem fog találni. Tehát az van, hogy vagy-vagy.

A film története elhanyagolhatóan minimális, maga Stallone írta, szinte szót sem érdemel, de ez egy ilyen film (megintcsak nincs mese). Ugyanakkor ez korrektségként is értékelhető, értsd, a film meglehetősen tiszta lapokkal játszik, olyan, mint Kierkegaard, aki a filozófusok helyett a szerelmeseknek írt, ez a film is kizárólag a szerelmeseknek szól, a forma-1 szerelmeseinek. Ez persze jól hangzik, ám a valóságban sokkal kevésbé finom formában jelentkezik.

Az van ugyanis, hogy az embernek a legelső perctől az az érzése, hogy a világ leggagyibb filmjét nézi. Ez azért nem a legjobb dolog, ha moziban ül az ember, van azonban egy másik hatás is, ami a nézőt éri, éspedig az, hogy elkezdi élvezni a limonádé híg és fanyar levét. Innentől kezdve, hogy az autózás megérintette a nézőt, szegény végighintázza a filmet, hol a gagyit látja, hol az élvezeteset. Így megy ez egészen addig, amíg egyszercsak elérkezik a nagy futam (és a nagy klip) ideje. Itt nem tudjuk eléggé dicsérni a zene-beszerző előrelátását, aki nem sajnálta a zsét, és Fatboy Slim Right Here Right Now c. számát is berakta a kosárba. A hatás egyszerűen elementáris. Ki mit használ a katarzishoz, magánügy, lényeg, hogy meglegyen, hát itt megvolt. Persze, csak hogy ne veszítsük el a tájékozódásunkat, a film szépen visszadob minket a földre, és megint előveszi a gagyi arcát, mintha mi sem történt volna. Egyébként mindegy, akármit megtehet, hiszen a forma-1 kedvelőinek így is, úgy is tetszeni fog legalább a film fele.

Mi nem vagyunk forma-1 rajongók (leszámítva a főszerkesztőnket), ám a film mégis bejött. Ennek az az oka, hogy értékeljük az erőfeszítést, a szerelemből elkövetett erőfeszítést. A film ugyanis egy meglehetősen komoly, erő és ideg őrlő vállalkozás lehetett. Normálisan egy film forgatásán minden a filmről szól, mindenki azért van ott, hogy mindent elkövessen, ami csak a módjában áll, hogy a film pont úgy valósuljon meg, ahogyan a rendező jónak látja. Ezzel szemben ezt a filmet legalább egy forma-1es szezonon keresztül filmezték, mindenféle helyszíneken keresztül, és mindezt majdnem úgy, ahogy Steve Martin-ék a Fergeteges Forgatásban, a főszereplő tudta nélkül, ami itt a forma-1-nek felel meg. A versenyek (de még az edzések is) a forma-1-ről szólnak, és nem egy filmről, amely csak ebből akar pénzt csinálni. Nagyon kitartónak, profin koordináltnak kellett lennie a produkciónak, hogy a felvételekből a végén egyáltalán összeálljon egy film. Így már abszolúte érthető a leheletvékony történet alkalmazása, sőt, szinte még ez is soknak tűnik.

A film nyilvánvalóan szerelmes a forma-1-be, és erőt, időt, satöbbit nem kímélve hozták létre, és ha ezt az erőfeszítést látjuk benne, tényleg azt mondjuk, le a kalappal, nem a legjobb film, de mikor láttam forma1-et vásznon legutóbb? Szóval, jó, hogy van ez a film, nemcsak megszállottak, de ügyesek is, akik elkészítették. A legutóbbi autós film, a Halálos Iramban sem volt rossz, csak ott az volt a baj, hogy egy régebbi kitűnő film (Point Break, Hullámtörés) feldolgozásáról volt szó, és bizony az új verzió messze alatta maradt az eredetinek. Ráadásul, ott a forma-1-es versenyek sem nehezítették a forgatást, vagyis lehetett volna sokkal jobb is.

A Felpörgetve ezzel szemben, még ha lehetett is volna jobb, akkor sem sokkal, mert itt a forma-1 behatárolta a játékteret, szóval ajánljuk, de ne felejtsük el hozzátenni, hogy csak a forma-1 szerelmeseinek.

-zé-
2002-08-13
cspv.hu
oldal: 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16