cspv logo
cspv szám: 43 / 02 tartalom
keresés

cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím

this is
cspv home
régi link, már nem működik

page number: 05 00190
film info
PREVIOUS articleNEXT article
2002-09-26

A Kismenő

Mr. Deeds 2002.

Nagyfiú a nagyvárosban ..
Adam Sandler jó fiú, általában eléggé jók a filmjei, mégis, valami miatt nem rajongással, hanem csak normálisan pozitív hozzáállással gondolunk egy-egy megjelenő új filmjére. Lehet, hogy többet érdemelne?

A Sandler-sztori számunkra a Happy, A Flúgos Golfossal kezdődött (Happy Gilmore), amely annak idején gyakorlatilag a semmiből bukkant elő. A tékalátogatók életébe üstökösként vonult be, annyira friss, kedves és újszerű vígjátéknak bizonyult, hogy mindenki egyből egyetértett abban, hogy "a Happy az nagyon jó". Később a Vizes Nyolcas sem volt rossz, de jócskán a Happy alatt maradt. Körülbelül ekkor volt, hogy rájöttünk, Adam Sandler állandóan ezt az idióta óvodás stílust nyomja, selypítve beszél, mint valami kiskölyök, sőt, ezt nemcsak a filmjeiben, de mindenféle közszerepléseiben is így teszi. Innentől kezdve Adam Sandler egy effekttel vált egyenlővé, az Adam Sandler-effekttel, az óvodás beszéddel és gügye stílussal (lásd: "amit a mama nem tud, attól nem fáj a feje", Vizesnyolcas). Ezek után eléggé nehezen esett le a tantusz, hogy az Apafej mennyire jó film. Nem mintha nem tetszett volna nagyon, csak viszonylag nehéz elválasztani, hogy most egy humoros csávót láttunk-e valami filmben, vagy egy jó filmet láttunk, amiben valami humoros csávó szerepelt. Nos, ezért van talán, hogy a mostani filmjétől semmi rosszat nem vártunk, de olyan nagyon sok jót sem.

A film azonban meglehetősen jó, kellemes meglepetés, még a Sandler-barátok számára is, hiszen nemcsak Sandler jó, de maga a film is. A történet, noha formailag nem hasonlít rá, a Happy egy újabb verziójának tekinthető. Adam Sandler egyik pillanatról a másikra milliárdossá válik, egészen pontosan 40 milliárdot örököl egy ismeretlen nagybácsitól, aki halála napjáig médiacézár volt. Happy, illetve elnézést, ebben a filmben Deeds néven fut, szóval Deeds egy nagyon kicsi városban éldegél, ami egyébként talán csak egy falu. Van egy pizzériája, ott dolgozik, és mindenki szereti őt, mint ahogy ő is szereti a kisváros összes lakóját. Kicsit a Miért Éppen Alaszkára emlékeztet a helyzet. Ide jönnek megtalálni őt a média-birodalom ügyvédei, akik mellesleg nem valami iszonyat tisztességtelen dolgot akarnak tőle, hanem csak szeretnék kivásárolni a részét a cégből (40 milliárdért), és közben szeretnék megakadályozni, hogy akár egyetlen másodpercig is érvényesítse főrészvényesi jogait a cég élén. Érthető, jogos szempontok.

A film finomsága és eleganciája pont itt kezdődik, hogy ezek az ügyvédek nem akarják Deeds-t átvágni. Aztán ott folytatódik, hogy Deeds-nek nem kell átesnie valami fura Pretty Woman-es beavatáson, kiképzésen, hogy végül mégis megállja a helyét a birodalom élén - mert ő eleve nem hülye, attól, mert vidékről jön, még ha kell, nagyon is jó döntéseket tud hozni. Éppen így, a vidéki haverjait sem felejti el a nagy gazdagság miatt, nem nézi le őket egyetlen percig sem, hogy aztán, amikor esetleg a nagyvárosból kiábrándul, visszasírja magát régi barátaihoz, akiknek a segítségével majd jól leküzdi a nagyvárosbeli kihívásokat. Nem, szó sincs ezekről a sémákról. Deeds vidáman csettel interneten keresztül a falubeli haverjaival, közülük is elsősorban a pizzéria dagi főnöknőjével. Éppen így, Deeds nem ájul el a fényűzéstől, egyetlen percre sem, nem kell, hogy megtanítsák, hogyan fogja a villát, meg a kanalat, tök otthonosan berendezkedik, egyetlen perc alatt. Esténként úgy mászkál gond nélkül, hogy pár húszezer dolláros köteg van kéznél nála, ha valakinek örömet akar szerezni, vagy valamelyik kissráctól meg akarja venni a cangáját. Egyszóval, Deeds nagyon is jól tud élni, és tényleg, le sem ejti a pénzt, ami nem kis dolog. Minden filmben vicces, ha valakit "nem érdekel a pénz", de Deeds tényleg a monetáris világ felett közlekedik, akár pizzásként, akár médiacézárként, és ez egy feltétlenül üdítő élmény, sőt tanulságos is.

Winona Ryder-rel az a helyzet, hogy nagyon szeretjük, istenien rokonszenves színésznő, hát még amióta az Észvesztőben láttuk, amit még producelt is. Szóval kedveljük őt, de ez a karakter, amit itt alakít, nagyon reménytelennek tűnt. Ő Babe Bennett, egy roppant gagyi tévéműsor egyik producere, aki a szexet bevallottan az érvényesülés eszközeként alkalmazza, és amúgy is bármire képes, hogy elérje, amit akar. Babe azt találja ki, illetve azt tanácsolják neki, hogy szedje fel Deeds-t, és titkos kamerával készítsen róla exkluzív anyagot. Babe Pam Dawson-nak adja ki magát, aki egy Iowa-i faluból származik, és gyermekgondozóként dolgozik. Deeds hamar beleszeret, de mi úgy vagyunk vele, hogy nem igazán tudjuk elképzelni, hogy ezt a nőt megkedveljük. És mégis sikerül, minden mesterséges csavar nélkül megkedveljük ezt a kezdetben oly hideg és üres nőszemélyt. Van ugyanis egy rész, amikor a gyermekkoráról mesél Deeds-nek, és véletlenül kizökken a szerepéből. Innentől nem a tanítónős, gondozónős verzióból ad elő részéeteket, hanem éppen azt meséli csillogó szemekkel, hogy mindig is tévés szeretett volna lenni, mindig is ez volt az ő álma. Szóval sikerül neki belopnia magát a szívünkbe, és mondjuk ki, sikerül a filmnek is.

Nagyon kellemes, sőt, tartalmas szórakozás, emlékezetes film, nagyon profi poénokkal, jó történettel és szívet melengető tanulsággal, arról, hogy mennyire profin lehet élni egyszerűen. Mindenkinek ajánljuk.

-jepe-
2002-09-26
cspv.hu
oldal: 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 14