cspv logo
cspv szám: 43 / 02 tartalom
keresés

cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím

this is
cspv home
régi link, már nem működik

page number: 08 00180
film info
PREVIOUS articleNEXT article
2002-09-11

11'09''01 - Szeptember Tizenegy

11'09''01 2002.
A tavaly szeptemberi 11-I New York-i terrortámadás egy éves évfordulója a tragédiára való megemlékezésekkel telik. Ennek jegyében készült el a Szeptember 11 c. nemzetközi emlékfilm, ami az idei velencei fesztiválon kisebb vihart kavart.

Egy francia producerpáros ötlete alapján 11 különböző országból származó rendező egyenként 11 perc és 9 másodperc + 1 képkocka hosszúságú filmet készített, amely filmek mindegyike a szeptember 11-I eseményekre való reflexió, úgy, hogy a 11 rövid filmetűd végül egy 121 perces, művészfilmes emlékfilmet ad ki.

Ahogy nézi az ember az egymást követő, különböző nemzetiségű film-darabokat, az az érzése támad, hogy egy emlékfilmbe senki sem köt bele szívesen, vagyis ez a műfaj -úgy tűnik - felette áll a szokásos filmes megítélésnek, és nem nagyon kritizálható. Hogyan szólhatna bele bárki is abba, hogy egy elismert japán rendezőnek (Shohei Imamura) mi jut eszébe a 2001. Szeptember 11-I eseményekről? Ha épp egy olyan történet felől kívánja megközelíteni a tragédiát -mint ahogy Imamura tette-, ami egy, a II. világháborúból visszatért katonáról szól, aki kígyónak képzeli magát (vagyis a földön csúszik-mászik, a végtagjait nem használja, cserébe viszont meg tud enni egészben egy patkányt, és meg tudja harapni a rokonait), akkor megteheti, a művészi szabadság jegyében. Egy ilyen történetet nehezen tud összekapcsolni az ember a New York-i tragédiával, de ez már a mi problémánk, a rendező előadta a saját szubjektív megemlékezését, és ennyi. A szabad kifejezésmód extrém formákat is tud ölteni, ilyen például a mexikói rendező, Innaritu munkája, ami az idő nagy részében egy sötét filmvásznat mutat, a tavalyi CNN-híradók hangjaival aláfestve, és csak másodpercekre tűnik fel rajta kép (az ikertornyok, támadás közben). Ez a technika lehetne akár hatásos is, de jelen esetben inkább idegesítő, ahogy folyamatosan várni kell a sötét vászon felvillanását.

Tudjuk, hogy meglehetősen rövid idő állt a rendezők rendelkezésére, hogy elkészítsék filmjeiket, és valószínűleg ezzel magyarázható az is, hogy Amos Gitai izraeli rendező filmje még csak befejezettnek sem látszik, mivel úgy van vége a filmnek, mintha épp a vágószobából szakította volna ki valaki.

A 11 filmből tulajdonképpen kettő az, aminek a koncepciója és a megvalósítása is könnyedén elfogadható: ez Claude Lelouch francia és Sean Penn amerikai rendezők munkája. Lelouch egy siketnéma francia lány New York-i szerelme nyomán "dolgozza fel" a szeptember 11-ét, Sean Penn pedig egy költői filmet készített egy idős emberről, akinek a lakása az ikertornyok miatt nem kap soha napfényt. Mindkét film egyszerre szomorú és elgondolkodtató, és mindkettő éles közelségben kapcsolódik ahhoz az érzéshez, amit tavaly szeptember 11-én érezhettek a világ nagyobb részén az emberek. Az indiai történet egy valóban megtörtént "eseten", vagyis egy személyes tragédián alapul, és átélhetően próbálja bemutatni azt a hirtelen keletkezett gyanút és bizalmatlanságot, ami az emberekben a moszlim vallásúak ellen támadt a szeptember 11-I terrorcselekmény után. A többi film esetében (iráni, bosznia-hercegovinai, egyiptomi, brit, burkina-fasoi) általában a történet volt túl direkt és politikus ahhoz, hogy könnyen elfogadható legyen. (A brit Ken Loach a '73-as chilei puccs áldozataira emlékezett, amely puccs állítólag nem jöhetett volna létre az amerikaiak támogatása nélkül, az egyiptomi Chahine pedig néhány percre az arab terroristák oldaláról szemléli a világhelyzetet…) A velencei filmfesztiválon valószínűleg épp ezek miatt a filmek miatt támadt vita (pontosabban a brit és az egyiptomi darab valószínűsíthető erre), mivel azzal vádolták a rendezőket, hogy Amerika-ellenesek, vagyis pont nem arra koncentrálnak, amire kellene.

A fenti okok miatt elég nehéz lenne a 11 filmet egységben látni, vagyis számunkra nem áll össze egy komplett 121 perces emlékfilm a kis opuszokból, ami azt is jelentheti, hogy jelen esetben a koncepció (a nemzetközi megemlékezés) volt az elsődleges, nem pedig az egyes filmek milyensége. Kár érte, bár a koncepció megvalósult, sőt, a velencei fesztivál kapcsán még elegendő hírverést is kapott a film, azért nem mindegy, hogy milyen áron (mekkora kompromisszumok révén) készült el a film végül.

-finito-
2002-09-11
cspv.hu
oldal: 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 14