cspv logo
cspv szám: 48 / 03 tartalom
keresés

cikk cím cikk cím Milyen 1 jó szemle cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím

this is
cspv home
régi link, már nem működik

page number: 16 00257
film info
PREVIOUS articleNEXT article
2003-02-27

28 Nappal Később

28 Days Later 2002.

A part alatt - angol zombi-film
A sci-fi, a horror és a katasztrófa-filmek rajongói most nagyban dörzsölgethetik a tenyerüket, mert három az egyben itt van Danny Boyle új filmje, mely vélhetően minden igényüket kielégíti. Viccet félretéve, az ember, akinek a Danny Boyle név még mindig jelent valamit, azon tűnődik, vajon mi kelthette fel a néhai rendező-óriás érdeklődését a téma és a műfaj iránt, és hogy vajon számunkra is meggyőző lesz-e, ami a belépőjegy elszakítása után elénk tárul.

Az indítás minden film lelke, és ez a film nagyon jól indul. Igazi sci-fi, lelassult, sejtelmes hangulat, minden filmbe kellene néhány ilyen perc. Amatőr aktivisták kiszabadítanak egy csapat állatot egy, a kormány által őrzött kísérleti telepről (vagy állatkórházból). A gond csak az, hogy ezek az állatok egy szörnyű vírust terjesztenek, a dühroham vírusát, ami nem is tudni, mire képes. Ha valaki mégis kíváncsi rá, hogy hova juthat egy egész kontinens, amit a dühroham-vírus megtámad, érdemes kicsit előrelapozni az időben, mondjuk 28 napot. Pontosan ezt teszi a film is, az első jelenet után, ahogy a vírus elszabadul, jön egy nagy vágás, és kiírják, hogy 28 nappal később.

Hogy miért éppen 28 nap? Valószínűleg ez hangzott a legjobban a 100 alatti számok közül, de egy biztos, a remek 28 nap c. Sandra Bullock-os filmhez semmi köze. 28 nappal később érkezik a hab a tortán, a nagy sci-fi játszótér, ekkor élheti ki a film és rendezője a műfaj nyújtotta lehetőségeket. Meg kell mondani, a film eléggé szépen él is ezekkel. London és környéke tiszta üres. Senki sincs az utcákon, minden romokban hever, autók elhagyatva, boltok kirabolva, minden tiszta üresség, és csönd. Ez a sci-fi hangulatú üresség vonal még jó darabig megmarad a filmben, bár fokozatosan átadja helyét a zombi cselekményszálnak. A sci-fi üresség az a komponens, ami miatt a film végül emlékezetes művészfilm-élményként raktározódik el, de mindez csak azért lehetséges, mert a zombi-vonal, ami a film 88%-a, annyira borzasztó, amennyire gyenge is.

Tulajdonképpen egy hatalmas zombi-közhelyről van szó, a film még csak meg sem próbál beújítani, azt, és csak azt látjuk, amit a zombikról már eddig is tudtunk. Harapással terjed a kór, a zombiság, és nagyon nehéz leteríteni őket. Sokan vannak, és nem emberek. Király. A normál mozinézőnek ez már régen sok, a zombi-rajongók viszont még a zombi-újságjukból sem pillantanának fel ezek hallatán.

A film egyébként rögtön az első perceiben elárulja, hogy sok tekintetben a járt utat fogja választani. Így, a filmen keresztül úgy tűnik, az írót, Alex Garlandot (a Part szerzőjét) nem az inspirálta, hogy akciófilmben, illetve zombi-filmben nagyot alkosson, hanem hasonlóan a Parthoz, a pszichológiai tényezők (egy kis kommuna viselkedése extrém környezetben) érdekelte.

Mi ebből annyit érzékelünk, hogy rögtön az elején túlélő anti-zombi harcosok mentik meg a srácot, akik a szokványos módon jól be vannak öltözve. Mi persze egyből tudjuk, hogy "a nő", "a csaj", a film női főszereplője lesz a három alak közül az egyik, és persze így is történik, a hatalmas kihalt világban, három egészséges lény előbukkan, és miután a sisakot leveszi, a három közül az egyik egy bombázó feka csaj, aki épp nem jár senkivel. Ez rendesen megmosolyogtató, de azért még nem válóok. Utána, lassan és vontatottan összeszednek egy apát a lányával, és a kis csapat így vándorol majd tovább.

Az apát Brendan Gleeson alakítja, aki a Szörny c. egészen kellemes horror-vígjátékban a helyi rendőrt alakította. A film egyébként nemcsak a bombázó feka-csaj előbukkanásával kiszámítható, lesznek még fordulatok, például az apával kapcsolatban is, melyek abszolút előreláthatóak - és sablonosak.

Mert átlátszó, illetve ahogy a napjainkban mondják, áttetsző az, hogy mindig csökkennie kell a túlélő csapat létszámának. Mint a 8. Utas a Halálban, szépen, sorban. Reméltük, hogy vagy Alex Garland, vagy Danny Boyle, vagy egy producer véget vet ennek az egyszerű gondolkodásnak, de hiába. Így, végül, ha a film jó oldalaira, illetve néhány jó vonására gondolunk, eléggé kevés dolog fog az eszünkbe jutni. Ami keveset a remek üresség és atmoszféra behoz a réven, azt rég elveszítettük a roppant sablonos zombi-történettel a vámon. Amúgy a filmet videóra forgatták, szóval az alacsony költségvetés rendesen kiszúrja a szemünket.

Ez a film tulajdonkképpen nagyban hasonlít a Part-hoz, kissé annak az ismétlése, a kis kommuna életével, amikor már elharapódznak a dolgok, tehát pont a Part rosszabbik felét nyomták újra (a jobbik a saját élmény, a tiszta víz lett volna). Sablonos, és nemcsak az elején meg a közepén, hanem a végén is. Szóval csak azért, hogy pár percig egy kihalt Londont lássunk, biztos, hogy nem éri meg megnézni.

-jepe-
2003-02-27
cspv.hu
oldal: 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16