cspv logo
cspv szám: 62 / 04 tartalom
keresés

cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím Fülke-reklámok, reklámfülkék cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím

this is
cspv home
régi link, már nem működik

page number: 09 00590
film info
PREVIOUS articleNEXT article
2004-04-22

Életeken Át

Taking Lives 2004.

Brutál Montreal
Angelina Jolie, mint egy pszichopata sorozatgyilkost üldöző rendőrnő, már első látásra déja vu-érzést kelt bennünk, mint később kiderül, egy, a mostanihoz hasonló film miatt, ami a magyar fordításban A Csontemberként (The Bone Collector) került forgalmazásra, 4 évvel ezelőtt. A legújabb Jolie-féle pszicho-thriller nem sokban különbözik az elődjétől, véres és kegyetlen ez is, talán csak a speciális kanadai hangulatával tud majd kitűnni a sorból.

Egy amerikai filmet általában olcsósági szempontok miatt szoktak Kanadában forgatni (Toronto utcái többször imitálták már New York-ot), de ezúttal nem így történt: itt már a történet is kanadai környezetben játszódik, a köztudottan "franciás" montreali helyszín adja a film sajátos hangulatát, és a franciául beszélő kanadai rendőrök képviselik a kemény amerikai FBI-os csaj (Jolie) ellenpontját. (Még ha mindennek az is az ára, hogy végig el kell szenvednünk a francia Olivier Martinez borzasztó angol kiejtését.)

A helyszín tehát újszerű, a főszereplőnő bejáratott ebben a szerepkörben is, a rendező személye viszont "nem jellemző", úgyhogy már csak a történetre számíthatunk, mint érdekességre. Az erőszak és kegyetlenség jegyében fogant sztori igyekszik "feldobni" a saját sémáját, vagyis megpróbálja azt játszani, hogy ő éppen nem az ezredik, pszichopata sorozatgyilkossal foglalkozó film története, hanem egy rendes trükkös sztori, ami történetesen a filmek sötét oldalán éldegél.

A trükk, vagyis a csavar ezúttal nem más, mint hogy a sorozatgyilkos évtizedeken keresztül gyilkol, de nem csak úgy, vaktában, hanem annyira tudatosan, hogy miután megöli a kiszemelt áldozatát, fel is veszi annak személyiségét. Ez az egyetlen kis csavar indított be egy lavinát, ez az egy halovány ötlet vette rá Michael Pye-t, hogy regényt írjon belőle, a forgatókönyvírókat, hogy feldolgozzák azt, a producereket, hogy pénzt öljenek bele, amely pénz később -többek közt- rávehette Angelina Jolie-t, hogy a karrierjét megküldje egy ilyen felejthető szereppel.

Jolie-nak ezúttal tényleg nem adódott sok játszanivalója a filmben, miután hamar képbe kerülhettünk a sajátosan kemény munkastílusával kapcsolatban (az első jelenetben egy sírban fekszik, hogy profi profilerként beleképzelhesse magát a bűntény-szituációba, a vacsoráját pedig véres hullák fotóját nézegetve költi el), már sejtjük, hogy nem lesz más dolga, mint a mindig egy lépéssel a többi nyomozó előtt járó profit előadni. Jolie tehát teszi a dolgát, komolyan összeszorítja az ajkait, és szúrós szemmel néz mindenkire, ami, mondjuk, egy profilernél érthető is. Bár eléggé egydimenziós karakter a szerepe, azt még rutinmunkával is eléri, hogy különlegesnek, megközelíthetetlennek és tévedhetetlennek lássuk a főszereplőnőnket, és hogy rögtön már a film elején egyértelmű legyen számunkra, hogy ha valaki, hát akkor ő lesz az, aki elkapja a 20-szoros sorozatgyilkos pszichopatát.

Az ellenfél bujkál, nemcsak a jófiúk elől, hanem előlünk, nézők elől is, vagyis mi is csak a film végefelé tudjuk meg, ki a gyilkos, addig be kell érnünk a forgatókönyv által elég naivan elhelyezett csapdákkal, amelyekkel próbálják több emberre is ráterelni a gyanúnkat, valljuk be, elég egyszerű módon. Persze ez a bújócskázás adja a film fő izgalmát, vagyis nagyon szükséges, hiszen amúgy nem kapnánk mást, mint egy horrorközeli filmet, rengeteg hullával. Így is valószínű, hogy a brutalitás, a sok vér és erőszak fog inkább megmaradni bennünk a filmről, mintsem Angelina Jolie fehér blúzai, vagy Ethan Hawke hideg arckifejezései. Sajnos a film még akkor is nagyon "képszerű", amikor igazából nem látjuk a gyilkosságot, csak az arra utaló mozdulatokat, vagyis még attól is meghűl bennünk a vér, amit "már" nem is mutat meg a film.

A mi szemünkben egyébként kicsit furcsa, hogy egy ilyen brutál filmre két ilyen nagy kaliberű színészt tudtak leszerződtetni, mint Angelina Jolie és Ethan Hawke, mert miközben bizonyára nem tesz rosszat ez a film a karrierjüknek, annyira nem is dobhatja meg azt, vagyis úgy tűnik, innen, nagyon távolból, hogy főként pénzt hozhat egy ilyen filmszerep, nem annyira elismerést.

Nem tudjuk, mennyi pénzből készült a film, csak annyit tudunk, hogy az USA-ban 30 millió dolláros bevételt produkált, ami ahhoz képest, hogy mind Jolie, mind Hawke úgy 12 milliós gázsi-szinten mozog mostanában, nem is olyan sok.

Alapvetően túlságosan is szörnyűnek és rémisztőnek tartjuk ahhoz a filmbeli gyilkosságokat (és gyilkossági kísérleteket!), hogy egy jó filmként könyvelhessük el a végeredményt. Bár tudjuk, hogy a történet szerint egy elmebeteg gyilkossal van dolgunk, mégis, legalább kétszer érezzük azt, hogy a film áthág egy határt az értelmetlen brutalitásával, és már nem izgalomban tart minket, hanem inkább nagyon negatívan sokkol. (Érzékeny nézőknek tehát semmiképp nem ajánlanánk, mert utána biztosan napokig rosszat álmodnának.)

A kemény sztori és a véres képek tehát beteljesítik a küldetésüket, és rendesen lefedik a pszicho-thriller műfaji igényeit, vagyis ha valaki ezeket a filmeket kedveli, az biztosan talál itt kedvérevaló látványt és izgalmat. De ennél többre ne számítsunk, ráadásul a film végére még a kezdeti stílustöbblet is elhal, a "végső leszámolás" pedig majdhogynem egy B-filmes megoldást kap.

Az azért jó dolog, hogy Angelina Jolie ismét adott egyet a saját "nem-mindennapi nő"-imidzsének, a sötét dolgokkal kacérkodó bombázó színésznő képe ismét gazdagodott egy új árnyalattal, vagyis valószínűleg ezután még inkább ő fog eszébe jutni a Hollywood-i szereposztóknak, ha egy kőkemény, megtörhetetlen, és nagyon szexis főszereplőnőt keresnek a filmjeikhez. A kérdés csak az, hogy milyenek lesznek ezek a filmek...

-lido-
2004-04-22
cspv.hu
oldal: 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18