cspv.hu home 5.szám




 
 
ROARSCH
Daniel Young filmje

Antal Nimrod -mint Roarsch
A Roarschach teszt az a dolog, amikor különbözõ ábrákat mutatnak a kliensnek, hogy mondja meg, mit lát bennük, és amit mond, jellemezni fogja a psychéjét, vagy legalábbis annak állapotát. Roarsch, Daniel Young filmjének fõ karaktere egy Magyarországon állomásozó IFOR katona, aki a nevét a személyiségének üressége miatt kapta, mégpedig nem mástól, mint a film rendezõjétõl, hiszen nem dokumentum film, hanem 100% fikció.  Ez több szempontból is figyelemreméltó. Egyrészt eléggé unalmas lenne egy valódi IFOR katona mindennapjait lekövetni, „xy tizedes a bázison „xy tizedes a városban" „ .. felszáll a buszra .. „ stb. Daniel Young ehelyett inkább maga írta meg a történetet, hogy legyen is benne valami. És ami azt illeti, elég rendesen megpakolta remekebbnél remekebb jelenetekkel, plusz tejesen fantáziadús az egész, szóval, akik elmentek a magyarországi premierre, a mûvész mozi nagy befogadó képességû Chaplin termébe, egyértelmûen többet kaptak, mint amire számítottak. 
A fiatal fejek filmjei általában inkább „kellemesek" mint „tutik", hiszen a remek és mozgalmas, és látványos filmek jóval többe kerülnek, mint ami felett egy „fiatal fej" rendelkezhet. Daniel azonban alaposan megtréfálta a közönségét (totál teltház volt), szerényen és kicsit bizonytalanul, -olyan hangsúllyal, mintha elõre elnézést kérne a film hiányosságaiért, hogy mondjuk a hangot itt meg itt nem lehet még jól hallani, a feliratokat a végén majd képzeljük hozzá, vagy hogy valami kompromisszumot kellet hoznia  (stb)- megköszönte a résztvevõknek a munkát, és elindította a filmet. Az ötödik percnél már kezdett nagyon gyanús lenni, hogy valami van, és lavinaszerûen estek le a tantuszok, hogy Daniel valami õrült jó filmet szabadított ránk, ami egyszerûen pazar. 
Antal Nimrod


Gryllus Dorka -a híres gipsz-levevős jelenetben Roarsch
egy „nagyon egyszerû" csávó, és nagyon kemény, csak úgy él bele a világba, alkohol, meg minden, mintha nem is IFOR-os lenne hanem valami durva speciális-egység veterán. A nõknek nem tud nemet mondani,  a nõkön itt most ne valódi nõket értsünk, hanem olyan lényeket, amilyennek egy ilyen nagyon kemény és nagyon állatias Roarsch láthatja a minden tiszteletet megérdemlõ nõi nemet. Egy prostituált nõt valahogy magára haragít az elején, és ráadásul az történik vele, hogy elhagyja a fegyverét, mégpedig ennél a prostituált nõnél. A prostituált nõ nagyon bosszúszomjas hangulatba kerül, és felhívja a fõstricit, hogy intézze el Roarschot. Ez az arc bele is megy  a dologba, és rögtön eszelõs tervet fabrikál, cserébe a fegyverért Roarsch adja el neki a saját „nõ"jét. (tisztára, mint valami durva népmese)
Roarsch szerepében a zseniális ifjú titán, Antal Nimrod hihetetlen színészi munkáját csodálhattuk, Roarsch „nõ"-jét pedig a szintén meglehetõsen fiatal Gryllus Dorka alakította, ámulatba ejtõen. De hozzátartozik a dologhoz, hogy az összes szereplõ hibátlan volt. Ennyi hibátlanság azonban nem lehet véletlen, nyilván a rendezõ sara. 
A történet alapjait tekintve ennyi, az egészet azonban nem meseszerûen elmesélve, láncba fûzve az eseményeket láthatjuk, hanem tényleg mintha egy õrült csávó agyából néznénk kifelé, emlékek, vallatás, egy egy durva jelenet, mint a „Smack my Bitch up!" címû klipben. 
Egy tiszt vallatja Roarschot, hogy mit és miért csinált, de ezt az arcot nem lehet elhinni, egyszerûen fogalma sincs. Neki csak a fegyvere kellet. A „nõ"-je le kell, hogy vegye a gipszet a lábáról (?!), hogy minél hamarabb elutazhassanak „Amerikába". A „nõ" és ez a Roarsch egy tolmács segítségével kommunikálnak (mindenki szerint a legjobb mellékszereplõ), a tolmács eléggé lazán fordítja a dolgokat, ahogy éppen eszébe jut, le sem ejti, hogy mi van. Hihetetlen humorok vannak ebben a filmben, és az bennük a leghihetetlenebb, hogy ennyire tragikus dolgokat egyáltalán viccesnek találhat az ember. Nagyon humoros, és nagyon tragikus, igaziból nehéz lenne találni valakit, aki miatt jobban izgult vagy aggódott az ember, mint ez a „nõ", mint egy kisegér, akit bekap valami nagyon súlyos állat, pl. egy kígyó. 
A film azonban nem hatásvadász, és nem lepattant, nem undorító, hanem iszonyúan profi. Többek szerint (pl. szerintünk) van olyan jó, mint a Kutyaszítóban, a „Pulp fiction elõtti" zseniális Quentin Tarantino film. Az operatõr Juhász Imre, idén szeptembertõl az AFI, az American Film Institute hallgatója, Californiában. 
DANIEL YOUNG...
oldal: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12