|
|
Nem
csak az olyan partikon, mint amit a Tökéletes Gyilkosságban
láthatunk „tilos" Steven Seagal nevét felhozni, hanem általában
is kicsit bénán veszi ki magát, ha valaki „bevallja",
hogy valamelyik Steven Seagal film bejött neki. Ugyanazok a
fejek akik rágyógyultak Jackie Chan -re és filmjeire,
Seagalról csak nevetve beszélnek, mert nem paródia.
Akik a Die Hard 1 és kettõ rabjai, ugyanúgy
rendesen elutasítóak.
Ez
a lebecsült helyzet azonban valószínûleg hamarosan
megváltozik, ennek jelei már most mutatkoznak (lásd
„Nagy Kriszta riport"), a filmekbe több akció kell, az akciófilmekbe
meg több történet, szóval a határok elmosódhatnak,
legalább is a közönség igényei finomodnak..
Viszont,
ha így alakulna a helyzet, Steven Seagal leendõ filmjeinek
akkor is nehéz lenne a helyzete, mert a közönségének
folyamatos és lehangoló csalódásokon kellet
keresztülmennie a 92-es(!) úszó erõd 1. óta.
Elõször az Úszó erõd 2, amiben semmi hajó,
csak egy vonat, de akkor is jól indul, csak valahogy ezek a mûholdak,
amiket eltérítenek, vagy mi, nem kötik le annyira
az ember figyelmét. A lángoló
jég
határozottan új stílus-vonalat indított el,
kicsit lavina szerûen (sajna), a film végén mintha
a National Geographic csatornát néznéd, egy párperces
klip arról, hogy milyen szép a természet. És
akkor itt van a Tûzparancs, ami sima átverés, hiszen
az egy Kurt Russel film, Steven Seagal vendégszereplésével,
a bevetés legelején elpusztul. Most látható
filmje pedig egyenlõ egy „Welcome to Marlboro country"
tájképfilm, +3x 1 perc akció. A fenti sorokat, higgyétek
el nem esett jól leírni, mint eredeti Seagal kedvelõ
állampolgárnak, de ami igaz, az igaz. A személyével
és karakterével rokonszenvezõ közönség
ebben a slamasztikában van, 92, az Úszó erõd
óta. Akkor láttunk utoljára olyan filmet, amit úgy
lehet hívni, hogy Steven Seagal film. Milyen jó is volt ...
pl. az Ölve vagy halva , amikor 7 év kómából
kap lábra .. , régi szép idõk. De vajon mi
történhetett vele? Azt gondoljuk, hogy Steven valójában
egy pacifista harcmûvész, népnevelõ ambíciókkal.
Szemmel láthatóan utálja az akciófilmeket,
rossz nézni ahogy mostanában szenved, amikor ki kell törnie
valaki nyakát, vagy valami
|
|
. A
nézõ nem is érti, miért vesz bennük részt.
Az életérõl azonban lehet, hogy egész megható
filmet lehetne forgatni: „Fiatal tanítvány szerez valami
tudást a mesterétõl, aztán részt vesz
egy-két szórakozást (kiválóan) szolgáló
akciófilmben, de a mestere álmában megjelenik, és
kérdõre vonja, miért váltod aprópénzre,
amit tõlem kaptál? Erre Steven elszégyelli magát,
és úgy dönt, pokolba a szórakoztató iparral,
jöhet az oktatás! Akciófilmnek álcázott
propaganda filmekkel fogom elárasztani a rajongóimat, hogy
megértessem velük, gyógyítani kell, nem csontokat
törni."
Az
a baj a Stevennel, hogy nem bízik a közönségében,
pedig azok a fejek már az Ölve vagy halva egyetlen mondatából
ráéreztek, hogy az erõszak pitiáner dolog,
a gyógyítás pedig finom. Mellesleg az összes
filmjében az a varázs, hogy az „ellenség" hozzá
képest mindig kicsit zavarodott, szóval híján
van az egyensúlynak, harmóniának, és így
az igazi erõnek is, és hogy õ azért nyer, mert
(Ölve vagy halva) „a mi oldalunkon van a szellemi és erkölcsi
fölény". Ez a kizökkenthetetlen (kicsit meseszerû)
abszolút egyensúly, ami a mozgásában is állandóan
tükrözõdik, (pl. ahogy fut, az nagyon aranyos) már
önmagában pozitív és akár nevelõ
hatással is bír, kár, hogy neki ez nem elég,
és még az unalmunk rovására is oktatni akar.
Mindenesetre
az Ölve vagy halva, az Úszó erõd 1. helye mindig
ott lesz az ember polcán, emlék-tárgyként a
régi szép idõkbõl. Búcsúzóul
elevenítsük fel azt a régi-régi párbeszédet,
ami a (zseniális) Gary Busey, mint abszolút nega, és
a nyugdíjazásra váró hadihajó, a Missouri
nyugállományba vonuló kapitánya között
zajlik az Úszó erõd 1. legelején:
G.B:
"Uram, miért ilyen elnézõ ezzel a bohóccal
Tudom, hogy jó szakácsnak tartja ..
K:
"Nos, több, mint jó szakács, de ön nem ismerheti,
úgyhogy hagyja békén, tisztúr .. "
G.B.
:"Igen uram "
-vali- |