|
|
Kersztutak / Cross roads
Gyõrik Mihály
filmjének hazai premier-je |
"Gyõrik
Mihály magyar származású svájci filmrendezõ,
tehetséges, fiatal, és Gyilkosság zárójelben
(Murder - they say) címû rövid filmjével már
komoly elismerést vívott ki Locarnoban."
Utca
moziban
Ha utcajelenetet látunk,
semmi különös (hacsak nem üldözéses), kortyolunk
egyet a coca-colánkból, kérünk egy tick-tack
-ot a partnerünktõl, szóval mindenképpen lazítunk.
De amikor a forgatást
tervezik, az ilyen jelenetek felvétele jelenti a legkomolyabb energiákat:
a „külsõk".
Az utcán sétáló
emberek a filmek 99 százalékában „statiszták",
de ennél sokkkal helyesebb kifejezés, hogy „extrák",
azaz plusz szereplõk. A környéket le kel zárni,
a képen látható összes ember megtervezett pályán
mozog, a villamosok, buszok, taxik is mind oda vannak rendelve, a világítás
pedig az idõjárás szeszélyétõl
is alapvetõen függ. Szóval költséges és
méginkább törékeny szituáció „egy
külsõ" felvétele, hiszen itt is az a cél, mint
a belsõknél, hogy elvileg akárhányszor elõ
lehessen idézni ugyanazt az akciót.
Az amerikai külsõk
általában nagyon profik, a franciákban az emberek
túl gyorsan és túl komolyan közlekednek, Magyarországon
pedig külsõket egyáltalán nem szokás bevinni
a belvárosba, mert sokba is kerülnek, meg magyarországon
a „statiszta kultúra" még alapszinten mozog, mintha csak
az lenne a munkájuk, hogy ott legyenek, és nem az, hogy szerepeljenek
egy jelenetben.
Ezért, meg nyilván
másért is, a magyar kzönség egyáltalán
nincs elkényeztetve utcajelenetekkel, és talán ez
is a magyar filmek fõ hibája, hogy nem képesek életközeli
helyzeteket ábrázolni.
A
Keresztutak
-
egy „pioneer" produkció, |
Gyõrik Mihály
filmje, és a gyártó cég nevénél,
hogy Pioneer Productions tényleg semmi sem írja le jobban,
mire is vállakoztak ezzel a filmmel. Gyõrik Mihály
magyar származású svájci filmrendezõ,
tehetséges, fiatal, és Gyilkosság zárójelben
(Murder - they say) címû rövid filmjével már
komoly elismerést vívott ki Locarnoban. A „Murder" rendes
igazi krimi-hangulatot árasztó, kicsit stílizált,
humoros, pergõ film, profi filmzenével, profi képekkel,
ahogy kell. A film sikerét tekintve szinte
érthetetlennek is tûnik, miért vágta olyan kemény
fába a fejszéjét Gyõrik miháy, mint
amilyen a Keresztutak (Cross roads).
A keresztutak azért kemény ügy, mert tala van „külsõkkel".
És ráadásul, az utca emberei nem is statiszták!
A film szó szerint a városban játszódik (Budapesten),
Oktogon, Nagy körút, Moszkva téri metró -aluljáró
Rákóczi út, és maguk a belsõk
is igen komoly helyeket jelentenek, mint (a néhai) Dunkin
Doughnuts, Burger King, Metró mozi, Sixtusi kápolna (szórakozó
hely), ja, és négyes-hatos villamos, mely utóbbit
a BKV jóvoltából már a saját szereplõikkel
népesíthettek be |
|
Maga
a történet egy mindenki számára ismerõs
jelenséget mutat be, ahogyan egy városon belül keresztezik
egymást az emberek pályái, sorsai, stb. Adva van egy
srác, meg egy csaj, akik egyszer már összefutottak,
és „ma délutánra" lefixáltak egy randit. Csakhogy
a csaj barátnõjének a páréves kisfia
elkószál a játszótéren, és szépen
becsücsül egy autóba, amit éppen most lop el egy
arc. Ettõl kezdve mindenki üldöz valakit, vagy legalábbis
keres.
Érdekes és
szórakoztató történet. Mindenesetre fantasztikus
érzés látni egy egész várost így
a filmvásznon. Mindenki hálás volt ezért az
élményért a Kossuth moziban rendezett itthoni premieren,
másrészt a vetítésbõl azt a tanulságot
is le lehetett vonni, hogy amivel a közönséget a magyar
filmekre be lehet csalogatni, az nem a primitív szexet, meg gulyás
levest, meg mobil-telcsis mûmaffiózókat, valamint nyomort
tartalmazó mûvészi vagy politikai filmek, hanem az
egyszerû és életközeli történetek,
éppen olyan fiatalokkal, amilyenekkel tényleg tele van az
utca, szóval utcaképekkel!
A forgatás egyáltalán
nem volt leányálom, a rendezõ életébõl
, ha úgy vesszük két évet vett el ennek az ártatlan
kis ötletnek a megvalósítása. Azóta csinált
még egy filmet, ami a 0-tól a bemutatóig 2 hónapjába
került (!). Mivel lezárni csak magát az Oktogont elég
csinos kis összeget jelentene, és a Keresztutak egyáltalán
nem egy Evita, az utcán gyalogló „statiszták" nem
mind beépített emberek, és mivel a film egyetlen nap
története, szinte sziszifuszi erõfeszítéseket
igéyelt, a részletek össsze-szervezése. A forgatás
tavaly tavasszal, és õsszel történt, amikor az
idõjárás, az emberek ruházata naponta, sõt
szinte óránként változik. Gyõrik Mihályra
pedig „sajnos" jellemzõ a maximalizmus, és így minden
jelenetet jó sok szögbõl, és kellõ részletességgel
„dolgoztak föl". Reméljük lavinát indított
el, és ennek a filmnek nem „csak" az lesz a haszna, hogy kellemesen
szórakozunk az életközeli jeleneteken, hanem, hogy a
magyar filmek végre felismerik, mi a pálya, és rástartolnak
az utcafelvételekre!
(jüp)
még
képek
stáblista |