|
|
Emlékszel?
A film, ami nagyon meg tud találni
... |
Moziba menni olyan, mint
befizetni egy kört valami hullámvasútra, vagy egy expedícióra,
ahol olyan dolgok történnek meg veled, amik rendesen soha.
A Dark City ilyen alapon (is) valóságos csemege, mert nagyon
különleges utat kínál, olyat, amilyet tényleg
nem kívánnál magadnak, de kockázat nélkül
semmiképp nem utasítanád vissza mégsem, hogy
kipróbáld.
A
Dark City mindent tud, amit a scifi-rajongók elvárnak egy
scifi-tõl, de ezen túl még univerzális filmként
is simán megállja a helyét.
A tibetiek azért
nem utálják a kínaiakat, mert hisznek a lélekvándorlásban,
és arra gondolnak, mi van, ha én is legközelebb kínai
leszek, vagy ezelõtt voltam az? Az, hogy ez a legközelebb mikor
van, egy külön kérdés, a Dark Cityben azonban bármelyik
este cserélhetsz, anélkül, hogy akarnád. Éppen
dumálsz valakivel, aztán egyik pillanatról a másikra
kikapcsolsz, és a következõben már lehet, hogy
egész máshol, és egész más ember vagy.
Ráadásul nem csak az emberek ilyen változékonyak,
hanem maga a város is, ami minden pillanatban olyannak néz
ki, amilyennek az irányítók akarják, itt kinõ
egy épület, legyen a falon most egy ajtó, satöbbi.
A folyamatos változás nem tesz jót az ember emlékeinek,
gyakorlatilag senki sem emlékszik semmire, még arra sem,
hogy hol van a tengerpart, mindenkinek a nyelve hegyén van, de mégsem
tudja senki. Murdoch barátunk, a fõhõs az egyetlen,
aki tudja, hogy valamit valakik mûvelnek velük, mert õ
nem szokott a szokásos szó szerinti csipkerózsika-álomba
belezuhanni, mi több, amikor a (talán homloklebenyébõl)
egy fecskendõ segítségével ki akarták
(Kiefer Sutherland) szippantani az emlékeket, fel is ébredt,
így nem is sikerült az emléktelenítés,
csak nagyrészben.
A filmnek az atmoszférája
az, amitõl annyira, jó, ez az atmoszféra azonban egy-az-egyben
a történetbõl árad. Valami miatt nagyon könnyû
beleképzelni magunkat Murdoch helyébe, és nagyon izgalmas
is. Teljesen úgy néz ki, mint Ray Liotta, de mégsem
õ az, hanem
Rufus Sewell. Mindegyik
szereplõ hibátlan, William Hurt, akit pl. a Segítség
felnõttem címû nagyon remek Tom Hanks -es filmbõl
(is) ismerünk, itt határozottan Clint Eastwood -os, vagy Ed
Harris -es, lényeg, hogy igazán jól csinálja.
Kiefer Sutherland -del kapcsolatban leginkább arra kíváncsi
a nézõ, mielõtt jegyet vált, hogy vajon megint
valami súlyosan ellenszenves figurát fog-e nyomni, vagy mi
lesz. Szóval Kiefer, a kanadai, most igazán finomat alakíthatott,
és a beszédritmusával, ami azért mégsem
színtiszta dadogás volt, határozottan újszerû
karaktert keltett életre, és nem is negatívat!
|
|
A csapat legeslegizgibb tagja
azonban Jennifer Connelly, a tökéletes, Murdoch barátunk
tudata legeslegmélyén gyökeret vert szépség,
akiben semmi álomszerû nincs, mármint a karakterben,
teljesen gyakorlatias, teljesen hétköznapi, mégis olyan
finom, hogy csoda, hogy nem egész Dark city belé szerelmes,
mellesleg éppen olyan ez a karakter, mint ahogyan a férfiak
a legkomolyabb csajaikat konzerválják emlékeikben,
talán éppen ezért tud olyan hatásos lenni.
Ki van ez (is) találva, mégpedig elég jól.
A Dark city látszólag
ugyanolyan fecskendõzéses emlék-technológián
alapul, mint egykor a Felejthetetlen címû film, éppen
Ray Liotta -val, akire Rufus Sewell hasonlít, plusz kedvencünkkel,
Linda Fiorentino -val, emlékszik valaki erre a filmre?
A film hatása igaziból
meghatározhatatlan, nehéz leírni, mindenesetre, mint
a legjobbak esetében, amikor kijössz, akkor sem szûnik
meg a hipnózis, jó sok ideig még másképp
fogod látni a világot. Érdekes, hogy ez a „semmi nem
az, aminek látszik, még te sem az vagy, akinek hiszed magad"
-szituáció mennyire izgatja a fejeket, mint a Truman show
az új zélandi születésû Andrew Niccols-t.
Alex Proyas , aki írta és rendezte a filmet, (mindkettõt
nagyon jól tette) ausztrál, vagyis három éves
korától Sydney -i, lehet, hogy van arrafelé valami
a levegõben? Mindenesetre érdekes. A Dark City nyilván
sokat köszönhet a vágónak is, akinek a kezei között
olyan filmek futottak át korábban, mint pl. a Szökevény.
A Dark City olyan film,
amit eléggé nehéz elfelejteni, és talán
mégnehezebb megmondani, mitõl ilyen, mindenesetre, amikor
kijössz, akkora nosztalgiával ülsz be a barátoddal
vagy barátnõddel az autóba, és váltasz
végre egy jóöreg földi sebességet, mintha
tényleg valahol máshol jártál volna. Mindenképp
szerettünk volna még egy fotót, ami a filmben is szerepel,
mint egy móló és világító torony
a tengerparton, képeslap és emlék formájában,
csak nem sikerült beszereznünk, de ez mind semmi ahhoz képest,
amin Murdoch megy keresztül, például naphosszat ülhet
a metrón, amire ki van írva, hogy éppen oda megy,
de mégsem jön össze a dolog, mintha a városnak
ez a része nem is létezne. Ja, és közben üldözi
a rendõrség, sorozat-gyilkosságért ... (XX) |