Tabu
Gohatto 1999.
A Tabu Nagisa Oshima japán rendező filmje az utolsó szamurájokról az 1800-as évek közepéből, illetve egy szamurájharcosokból álló testőrcsapatról, ahol egy széparcú újonc nagy érzelmi viharokat kavar.
A Tabu cím arra utal, hogy a film (és a forgatókönyv alapjául szolgáló regény) fontosnak tartotta bemutatni a harcosok homoszexualitását is, amit Japánban alapjáraton tabuként kezeltek, főként, ha a történelmük meghatározó elitkatonáiról, a szamurájokról esett szó.
A 69 éves rendező a 60-as évek japán filmes újhullámának meghatározó alakja volt, és az 1976-ban született Érzékek Birodalma c. filmje az egész nyugati világban ismertté tette a nevét. Az Érzékek Birodalma francia-japán kooprodukcióban készült, majd Oshima 1995-ben egy amerikai filmet tervezett Rudolf Valentino (a közismerten

A film nyugodt élvezetéhez át kell állnia a nézőnek egy, az átlagostól eltérő filmnézői stílusra, nemcsak a művészfilmes, hanem a japán művészfilmes befogadói hangulatot kell aktivizálnia, ami tömören azt jelenti, hogy mostantól nem sietünk sehova. Nem sürgetjük magunkban a cselekmények bonyolódását, nem várjuk, hogy ha már szamurájokról van szó, percenként fejek hulljanak a porba, egyszóval nem erőltetünk semmit, és akkor cserébe egy érdekes film-emlékkel leszünk gazdagabbak. Nem kell ahhoz egy kifinomult sznobnak lennünk, hogy szeressük a Tabut, mert a filmben olyan képeket látunk, amelyek szokatlanok és kifejezőek (például a kékes árnyalatban úszó hajnalok kifejezetten megfogják az embert), olyan párbeszédeket, amelyeket mi elképzelni sem tudnánk, de közben világos az értelmük, és mindeközben haladunk előre egy olyan történetben, ami minimum elgondolkodtató.
1865-ben vagyunk, Kiotóban, ahol egy testőrgárda mesterei épp felvételiztetik a hozzájuk jelentkezőket. A film vívásnak nevezi azt a küzdelmet, amit a gárda tagjai folytatnak, és ami a felvételi tárgya, de igazából a kendo nevű küzdősportról van szó, amit bottal és karddal egyaránt művelnek a filmben. A testőrgárda tagjai szamurájok, akik a

Mindenképpen értékelnünk kell, hogy Nagisa Oshima tartózkodott a homoszexuális aktusok direkt bemutatásától, összesen egyszer látjuk Kanot az egyik gárdataggal, és akkor sem riasztó helyzetben. Kanoval együtt egy Tashiro nevű srácot is felvesz a gárda, aki egyből beleszeret Kanoba, és ezzel a féltékenykedések, rivalizálások sora indul el. A szerelmi bonyodalmakból halálesetek is adódnak, miközben a mesterek egymást is azzal gyanúsítgatják, hogy a másik szerelmes Kanoba. Tehát a film cselekménye Kano körül forog, aki a film végéig megőrzi rejtélyességét, és miután

Bár a film története a homoszexualitáshoz kapcsolódik, mégsem lehet azt mondani, hogy ez egy "homoszexuális film", mert itt a szexualitás kevésbé játszik szerepet, mint inkább az érzelmi kötődések, a szerelemmel járó féltékenykedés, vagy akár a hatalom-és birtoklási vágy, ami (itt) a homoszexualitás köntösében bújik meg.
"Olyan filmet akartam készíteni, ami szokatlan módon ábrázolja a macho szamurájokat. A japán társadalom elítéli a meleg férfiak szerelmét, de meg kell mondanom, történelmünk folyamán ezt nem vették olyan szigorúan." - nyilatkozta a filmről a rendező.
Mindennel együtt érdekes film a Tabu, nem egy szokványos, hétköznapi celluloid-termék, a hősei egy távoli és letűnt világ képviselői, a párbeszédei szokatlanok, de talán éppen ezért egy olyan sajátos hangulata van, ami még a film vége után is elkíséri a nézőt.
-junior-
Budapest Film |