keresés



  home   | szocio |  hírek   |  filmekről   |  kult   |  urban/enviro   | 

  fehér
tartalom
hrek
videk 1.
videk 2.
Gyorsbfk, Gyorsnk
Feri s Az des let
Citromfej - Avagy Vigyzz, Mert gy Maradsz!
A Mmia Visszatr
Reszkess, Amerika!
Memento
Sebhelyek
Cecile B. DeMented
A Mexiki
Vad Kanok
Hannibal
Addig Jr A Kors A Ktra
Tabu
15 Perc Hrnv
Blair Witch - Ideglels 2.
Fejcsers Tmads




  2000-11-30

Addig Jár A Korsó A Kútra
 Placard , La 2000.
Ez a film annyira bájosan kezdődik, hogy egy percre azt gondolhatjuk, most befizettünk a tutira.
Hősünk maga alatt van, és szegény embert még az ág is húzza. Egy munkahelyi fotózásnak vagyunk a tanúi, az egész vállalatot sorba rendezik a csoportképhez, de egyvalaki nem fér bele, és ez Pignon (Daniel Auteuil), a főhős. Ez a jelenet önmagában megéri, de a film sajnos visszavesz a minőségéből, és soha nem épül fel többé.


A történet úgy bonyolódik, hogy amikor már teljesen maga alatt van, a szomszédja azt tanácsolja Pignonnak, hogy mondja azt, hogy meleg, és akkor emiatt nem rúghatják ki a munkahelyről, mert az diszkrimináció lenne. Eléggé érdekes gondolat, tulajdonképpen vicces is, bár egészen a film végéiig úgy tűnik, hogy itt bizony sértegetik a melegeket. Sőt, most mondja az egyik kollégánk, hogy pár hete lehetett látni a film trailerét, és akkor még az volt a címe, hogy "addig jár a köcsög a kútra... ".

Akár így, akár úgy, annyit leszögezhetünk, hogy eléggé egyszerű aggyal írták ezt a filmet. Azt mutatja be ugyanis, hogy Pignon végtelenül szürke élete meredeken megváltozik, ahogy kimondja magáról, hogy meleg, tekintet nélkül arra, hogy amúgy nem is meleg, csak mondja. Úgy néz ki, hogy Pignon kezdetben szerencsétlen, unalmas, és ezért mindenkik kerüli. Az ex-felesége, a fia, a munkatársai, mindenki. Aztán jön ez a meleg dolog, és ettől ő lesz a sztár. A felesége nagy hirtelen beszélgetni akar vele, a fia felnéz rá, a legjobb nő (kettő közül) a munkahelyén pedig lefekszik vele.

Miről szól ez a gondolatmenet? Mindenképp irigységről, arról, hogy a (ahogyan a filmben mondják) "normális" emberek háttérbe szorulnak a melegekkel szemben. Pignon szomszédja egy idős férfi, és elmondja, hogy 20 évvel ezelőtt őt pont ezért rúgták ki, mert kiderült, hogy meleg, és most örül, hogy Pignon-t pont ezért nem rúgják ki. Tulajdonképpen azt mondja a film, hogy "van ez az új módi", van ez az új világ, amiben a túlélési esélyek megváltoztak a korábban ismert világéhoz képest, értsd a régi "igazi férfiak" kihalásra vannak ítélve, mint a dínók. Vagyis a jellegzetes francia jobboldaliság köszönt minket ismét.

A régi idők igazi férfiját pedig ugyan ki más lehetett volna méltó megszemélyesíteni, mint maga a nagy Gerard Depardieu. Furcsa volt az eredeti hangja, Helyei László sokkal jobban áll neki, de ez csak egy dolog. Depardieu karaktare, Félix utálja a melegeket, és egyetlen másodpercet sem mulaszt el, hogy sértegesse őket, és mint jó francia nemzeti szimbólum, szabadidejében rögbizik, sőt, ő az edző. Aztán jön a fordulat, és a kollégái felhívják a figyelmét, hogy most, hogy Pignon-t nem rúgják ki, esetleg ő kerülhet lapátra, és esetleg pont azért, mert utálja a melegeket, sőt a nem fehéreket is, szóval mindent és mindenkit, aki eltér a tökéletes francia férfi ideáljától, melyet ő maga testesít meg. Ha már itt tartunk, a film legnagyobb melléfogása, hogy a vézna embereket állítják be homoszexuálisnak, a testesebbeket pedig (élen a gusztustalanságig elhízott Depardieu-vel) az ős hetero-nak, a francia tenyészbikának. A valóságban pont nem így van, a homoszexuális férfiakra sokkal inkább jellemző az erős fizikum, és méginkább az, hogy ki vannak gyúrva, de mindegy, mert Depardieu tényleg más tészta a maga löttyedtségével. Az USA-ban, vagy hazánkban valamikor a 70-es, 80-as években ábrázolták így a homoszexuális férfiakat (véznának), szóval könnyedén fogalmat alkothatunk arról, hol tartanak most a jobboldali franciák.

Visszatérve, Depardieu-nek meg kell változnia, kedvesnek kell lennie ősellenségeihez, ha a túlélők közé akar tartozni. És pont ő lesz az a korsó, aki addig jár a kútra. Lesz ugyanis egy pont, amikor úgy tűnik, hogy beleszeretett Pignon-ba, ekkor kerül diliházba, hogyan másképp is tudnának a franciák elszámolni nemzeti hősük ilyetén szerepeltetésével. Pignon pedig már azért játssza számára a meleget, mert sajnálja, nos ez van.

Pontosan olyan ez a film, mintha valamikor a hetvenes években készült volna. Ezzel együtt egészen sokat lehet nevetni, na jó, nem annyira nagyon sokat, de tényleg viccesnek tűnik. Az összes probléma az, hogy egyrészt 84 perces, amivel úgy vagyunk, hogy ne már, másrészt a film vége annyira egyszerű, hogy mindent elront. Egy évvel később ismét vállalati fotózás, Pignon megint majdnem kiszorul a képből, de hirtelen összeszedi magát, és meglöki a többieket, és a sor végén a két dagi esik ki végül helyette. Vagyis mi van? Erről szólt a film? Ezért néztük végig? Fura.

-in-

Best Hollywood

 




oldal: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20