Tiszta Lap
Ahhoz képest, hogy két valódi művész készítette a filmet, mégsem mondhatnánk rá, hogy egy "művészfilm", hiszen például nem bővelkedik hosszú, szépen fényképezett, elgondolkodtató képekben, de cserébe nem is lesz rossz a történet vége. Leginkább "művészi videónak" hívhatnánk a Tiszta Lap-ot, ami azt is jelenti, hogy valószínűleg nem csupán anyagi megfontolások miatt (olcsóbb nyersanyag) készült pont videóra, hanem azért is, mert a szó hagyományos értelmében nem is filmről van szó. Egyébként a feLugossy által fémjelzett és előszeretettel alkalmazott video-technika ezúttal elsősorban úgy kerül a képbe, hogy az egész film úti-videó felvételek, videó-dokumentumok köré épül. Ezek képezik a gombot, amik köré a kabátot varrták.
feLugossy és Szirtes mint performance-művész páros szokták járni a világot, és útjaik során vidám és vicces jeleneteket szoktak felvenni, önmaguk és barátaik szórakoztatására. Egy idő után ezen úti-dokumentumok annyira megszaporodtak, hogy Szirtes János ötlete alapján a páros úgy döntött, hogy egy "filmet" épít ezen jelenetek köré.
A két főszereplő, Laca (feLugossy László) és János (Szirtes János) a film nagyobb részében performance-okkal és egyéb akciókkal (mint például házi orosz rulettezés) múlatja az időt, miközben egy helyi szőlősgazda lenyomatairól kiderül, hogy megvilágosító hatásuk van. A metafizikai erősségű gondolatok itt humoros-kedves környezetben bukkannak fel, így például a metszetek -amelyeknek megvilágosító hatásuk van - mindig gyerekhangon fakadnak dalra ("mi vagyunk a részecskék…"), akárhányszor csak rájuk terelődik a figyelem. A metszetek segítsége nélkül is el tudja kapni hőseinket a megvilágosodás, ami aktuálisan úgy néz ki, hogy a szereplők meghívót kapnak a "Paradicsomi Tv-vetélkedőre".
A két főszereplőnek létezik női alteregója is, Dojo (Laca) és Jacek (János) személyében, akiket a hitelesség kedvéért két gyönyörű színésznő, Kedves Lili és Gryllus Dorka játszik. Gryllus Dorka már feLugossy előző két filmjében is szerepelt, már azelőtt is, hogy a főiskolára felvették volna, szóval eredeti "Laca-színésznő". A film végén a férfiak Ádámként, a női alteregók pedig Évaként indulhatnak a Lucifer által vezetett vetélkedőn, aminek az eredményhirdetése már a stáblista futó soraiba fullad.
A film szinte minden perce a kreativitás jegyében telik, ami azt jelenti, hogy folyamatosan meglepetések érnek minket, és még ha egy negyedóra után már remekül rá is tudtunk hangolódni a film stílusára, akkor sem érezhetjük folyamatosan "körön belül" magunkat, mert bármikor jöhet egy performance-bevágás, vagy egy tv-s betétjelenet, ami kizökkenthet minket. A filmet egyébként egy fiatal iparművész, Rutkai Bori vágta, aki -mivel baráti filmről van szó - természetesen még szerepelt is egy kisebb jelenetben. Bizonyára nem lehetett könnyű munka "megvágni" ezt a filmet, hiszen maga a cselekmény is többszálú, és mentes a klasszikus linearitástól.
Ami miatt jó érzés megnézni ezt a filmet, az az a felszabadító hatás, amit a hosszú távú (100 perces) eredetiség és jófajta művészi kifejezőképesség nyújt. A néző egy rövid idő (kb. negyedóra) után elengedi magát, rábízza magát a film alkotóira, nem hiányolja a drámai cselekményt, a poénokat és egyebeket, hanem egyszerűen megnézi, a jelek szerint mi járhatott ennek a két művésznek a fejében a 2001-es évben, és kész.
Működik, bárki megláthatja -, aki kellőképp elszánt.