cspv logo
cspv szám: 40 / 02 tartalom
keresés

cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím Interjú Oroszlán Szonjával cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím

this is
cspv home
régi link, már nem működik

page number: 03 00151
film info
PREVIOUS articleNEXT article
2002-07-03

Tiszta Lap

Tiszta Lap, vagy Tabula Rasa a címe feLugossy László és Szirtes János performance/képző/és filmművészek legújabb filmjének. A videóra készült 100 perces film szokatlan, de élvezetes moziélményt nyújt - a mindenre elszánt filmrajongók számára.

Ahhoz képest, hogy két valódi művész készítette a filmet, mégsem mondhatnánk rá, hogy egy "művészfilm", hiszen például nem bővelkedik hosszú, szépen fényképezett, elgondolkodtató képekben, de cserébe nem is lesz rossz a történet vége. Leginkább "művészi videónak" hívhatnánk a Tiszta Lap-ot, ami azt is jelenti, hogy valószínűleg nem csupán anyagi megfontolások miatt (olcsóbb nyersanyag) készült pont videóra, hanem azért is, mert a szó hagyományos értelmében nem is filmről van szó. Egyébként a feLugossy által fémjelzett és előszeretettel alkalmazott video-technika ezúttal elsősorban úgy kerül a képbe, hogy az egész film úti-videó felvételek, videó-dokumentumok köré épül. Ezek képezik a gombot, amik köré a kabátot varrták.

feLugossy és Szirtes mint performance-művész páros szokták járni a világot, és útjaik során vidám és vicces jeleneteket szoktak felvenni, önmaguk és barátaik szórakoztatására. Egy idő után ezen úti-dokumentumok annyira megszaporodtak, hogy Szirtes János ötlete alapján a páros úgy döntött, hogy egy "filmet" épít ezen jelenetek köré.

A két főszereplő, Laca (feLugossy László) és János (Szirtes János) a film nagyobb részében performance-okkal és egyéb akciókkal (mint például házi orosz rulettezés) múlatja az időt, miközben egy helyi szőlősgazda lenyomatairól kiderül, hogy megvilágosító hatásuk van. A metafizikai erősségű gondolatok itt humoros-kedves környezetben bukkannak fel, így például a metszetek -amelyeknek megvilágosító hatásuk van - mindig gyerekhangon fakadnak dalra ("mi vagyunk a részecskék…"), akárhányszor csak rájuk terelődik a figyelem. A metszetek segítsége nélkül is el tudja kapni hőseinket a megvilágosodás, ami aktuálisan úgy néz ki, hogy a szereplők meghívót kapnak a "Paradicsomi Tv-vetélkedőre".

A két főszereplőnek létezik női alteregója is, Dojo (Laca) és Jacek (János) személyében, akiket a hitelesség kedvéért két gyönyörű színésznő, Kedves Lili és Gryllus Dorka játszik. Gryllus Dorka már feLugossy előző két filmjében is szerepelt, már azelőtt is, hogy a főiskolára felvették volna, szóval eredeti "Laca-színésznő". A film végén a férfiak Ádámként, a női alteregók pedig Évaként indulhatnak a Lucifer által vezetett vetélkedőn, aminek az eredményhirdetése már a stáblista futó soraiba fullad.

A film szinte minden perce a kreativitás jegyében telik, ami azt jelenti, hogy folyamatosan meglepetések érnek minket, és még ha egy negyedóra után már remekül rá is tudtunk hangolódni a film stílusára, akkor sem érezhetjük folyamatosan "körön belül" magunkat, mert bármikor jöhet egy performance-bevágás, vagy egy tv-s betétjelenet, ami kizökkenthet minket. A filmet egyébként egy fiatal iparművész, Rutkai Bori vágta, aki -mivel baráti filmről van szó - természetesen még szerepelt is egy kisebb jelenetben. Bizonyára nem lehetett könnyű munka "megvágni" ezt a filmet, hiszen maga a cselekmény is többszálú, és mentes a klasszikus linearitástól.

Ami miatt jó érzés megnézni ezt a filmet, az az a felszabadító hatás, amit a hosszú távú (100 perces) eredetiség és jófajta művészi kifejezőképesség nyújt. A néző egy rövid idő (kb. negyedóra) után elengedi magát, rábízza magát a film alkotóira, nem hiányolja a drámai cselekményt, a poénokat és egyebeket, hanem egyszerűen megnézi, a jelek szerint mi járhatott ennek a két művésznek a fejében a 2001-es évben, és kész.

Működik, bárki megláthatja -, aki kellőképp elszánt.

-lidoc-
2002-07-03
cspv.hu
oldal: 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14