Bíbor Folyók
Rivieres Pourpres , Les 2000.
Amilyen szép a címe, annyira félelmetes Mathieu Kassovitz Bíbor Folyók c. filmje. Az első perctől az utolsóig egy tökéletesen kidolgozott pszicho-thrillert látunk, amit különlegesen szép képek és válogatottan jó zenék festenek alá.

Valahol az Alpokban, egy egyetemi kisvárosban egy megcsonkított holttestre bukkannak a helyi rendőrök, és - tekintettel a szokatlan gyilkosságra - a helyszínre érkezik Pierre Niémans (Jean Reno) is, aki egy elismert kriminalisztikai szakértő Párizsban. Niémans tapasztalt profi, aki kizárólag egyedül dolgozik, és a munkájában nemcsak az éles agyműködésére, de a pontos megérzéseire is bátran hagyatkozhat. Ez a gyilkosság valószínűen egy pszichopata műve, az elkövetés brutalitása még Niémanst is meglepi, úgyhogy azonnal elkezd kutakodni az áldozat lehetséges ismerőseinek nyomában. Közben egy fiatal, párizsi rendőr-nyomozót, Max Kerkériant (Vincent Cassel) az egyik közeli kisvárosba, Sarzacba helyeznek át, ahol az első munkájaként egy kislány sírjának a meggyalázói után nyomoz. Ez a film nem játssza ki azt a humorforrást, amit a Taxi 1. és 2.-ben láthattunk (miszerint az egész francia rendőrség idiótákból áll), és azt az átlagos filmelemet sem, miszerint a kisvárosi rendőrök szerencsétlenek, és csak a mindenkori fővárosból (vagy New York-ból) érkező profik értenek a munkájukhoz, a Bíbor Folyók színvonalassága kerüli a sablonokat, és még humoros is lesz ezáltal. Kerkérian helyi beosztottai jóindulatú és dolgos rendőrök, akik kicsit provinciálisak, de megbízhatóak, és Kerkérian sem igyekszik eljátszani köztük a messziről jött "csont-profit".
Kerkérian és Niémans nyomozása egy ponton találkozni fog, bár mi, nézők ekkor még találgatni sem tudjuk, hogy mi köze lehet egy 20 évvel ezelőtti balesetnek a mostani véres gyilkosságokhoz. A film folyamatosan adagolja a különböző izgalom-fokozatokat, és többszörösen kimeríti a thriller műfaji igényeit, emellett pedig mintha minden másra is jutna elég idő. A két nyomozó személyisége egyre finomabban rajzolódik ki előttünk, megismerhetjük a két kisváros, illetve az egyetemi campus lakóinak az életét, Niémans magánélete is vesz egy apró kanyart, és közben az események remek tempóban haladnak a végkifejlet felé.
Jean Reno és Vincent Cassel egyszerűen tökéletesek a szerepükben, alakításukkal meghálálják a pontos és eredeti forgatókönyvet, azt, hogy a

Vincent Cassel arca kevésbé lehet ismerős a hazai mozinézőknek, bár láthattuk már például a Dobermann, a Gyűlölet, vagy a Jeanne d'Arc c. filmekben. A 35 éves színész eddig 22 francia filmben játszott már, és Jean Reno szerint (is) nagyon tehetséges fiatalember: "Ő még-szerencsére- nincs tisztában az összes adottságával és lehetőségével. Rengeteg, eddig még kiaknázatlan lehetőség lakik benne. Ki merem mondani: döbbenetes karrier előtt áll még, amit bármilyen műfajban elérhet." - mondta róla filmbeli partnere. Cassel egy nagyon erőteljes nyomozót mutatott be a filmben, aki bármikor képes nekiugrani egy kötekedő skinheadnek (mielőtt higgadtan megjegyzi, hogy nem szereti az efféle beállítottságokat), és Kerkérian sokszínű személyiségébe még az is belefér, hogy mielőtt rendőr lett volna, azelőtt autótolvajként kereste a kenyerét. Cassel édesapja is játszott a filmben, Jean-Pierre Casselt láthattuk Dr. Bernard Chernezé, egyetemi szemorvos-professzor szerepében.
A film forgatókönyve

A Bíbor Folyók egész stábja jó munkát végzett, bár a forgatás maga nem volt egy leányálom. Mivel a film nagyrészt hegyek közt játszódik, ezért a stáb Kanadán kívül a Mont Blanc-on is forgatott, 3000 méteres magasságban. Ebben a magasságban többen is rosszul lettek az oxigénhiány miatt, úgyhogy le kellett rövidíteni az utolsó jelenetek hosszát. A - 15 ° C-ban tönkrement a technikai felszerelés egy része, ráadásul a korai napnyugta miatt csak három órát forgathattak naponta. De végül - úgy tűnik- megérte a sok megpróbáltatás, mert miután tavaly Cannes-ban bemutattak belőle egy 10 perces demo-anyagot, a külföldi forgalmazók sora

A Bíbor Folyó tulajdonképpen egy "kemény" film, mivel van benne néhány eléggé sokkoló jelenet, és végülis egy sorozatgyilkosságról szól, de ezzel együtt is egy nagyon jó film, ami magasan kiemelkedik a "szokvány" thrillerek köréből, és messzire maga mögött hagyja azokat.
-lido-
INTERCOM |