Fejcserés Támadás
Double Take 2001.
A filmekkel kapcsolatban is érdemes néha az első megérzéseinkre hagyatkozni: ha egy film főcíme már csúnya betűkkel tűnik elénk és alatta borzasztó zene hallatszik, ezek után ne számítsunk egy igazi filmélményre. A Fejcserés Támadás pont így indít, és lám, nem is lett belőle jó film.
Egy akciófilmmel van dolgunk, főszereplője két fekete fiatalember, az egyik egy jól szituált üzletember, a másik pedig az Eddie Murphy-Martin Lawrence-féle "idétlen feka-srác", aki folyamatosan rapstílusban gesztikulál, mozog és gettónyelven magyaráz. A bankár, Daryl Chase (Orlando Jones) egy maffiagyanús ügyletre lesz figyelmes a cégénél, amelynek a szálai Mexicoba vezetnek, az ottani drogmaffiához. Eddig a pontig még követhető a történet, de közben belép a képbe a zsebtolvaj Freddy Tiffany (Eddie Griffin), és mire megint észbe kapnánk, már azt látjuk, hogy a két férfi ruhát cserélve együtt ül egy Mexicó felé tartó vonaton. Azt, hogy Darylt mi vette rá az álruhás utazásra, a film meglehetősen sebtében kezeli, a kusza történetvezetés csak arra koncentrál, hogy végül elérjünk arra a pontra, amikor már fejet, illetve személyiséget cserélnek a főszereplők. Ebben a pongyola tálalásmódban a film alkotói bátran hagyatkozhatnak a nézők rugalmas hozzáállására, mivel ekkora már nyilvánvalóvá válik, hogy ez a film nem egy igényes, vagy akár csak egy rendesen elkészített akciófilm, amiben fontos a dramaturgiai pontosság, hanem egy olyan harmadrendű filmtermék, amelyekkel kapcsolatban apróságokon nem szoktunk fennakadni. Lényeg, hogy a két különböző személyiség egymás bőrébe bújjon, mert hát erről a cseréről szól a film, az öltönyös úriember kiabálós gettóarc lesz, Freddy Tiffany pedig élvezi a gazdag emberek kiváltságait.
Aztán Daryl eljut Mexicóig, ahol a határon kiderül, hogy Freddyt körözik egy helybeli elöljáró meggyilkolása miatt, úgyhogy Darylnek lesz egy pár rossz perce a személycsere miatt. Ezután még egy sor meglepetés ér minket, több szereplőről is kiderül, hogy FBI-ügynök, de mi ekkor már tényleg nem akadunk fel semmin, mert egyrészt már régóta nem tudjuk megkülönböztetni a jófiúkat a rosszaktól, másrészt pedig ezek az új fejlemények nem dobnak sokat a történeten. A film alatt az az érzés kerítheti a nézőt a hatalmába, mintha egy korai Vico-filmet látna, amiben nincsenek színek, karakterek, valódi cselekmény, csupán lövöldözés egy átlagos mexicói környezetben.
A filmbeli színészek közül a legtöbben ismeretlenek számunkra, egyedül a Freddy Tiffanyt játszó Eddie Griffint láthattuk már a Tök Alsó című vígjátékban, Rob Schneider partnereként. Abban a filmben elég meggyőző volt a gigolók futtatójaként, de Freddyként semmi különöset nem nyújt, ami miatt később emlékezhetnénk rá. A szerepe szerint egy nagyszájú, talpraesett utcai tolvaj, aki minden helyzetben feltalálja magát, de Griffin csak hangoskodik, és hiányzik belőle az a humoros fekete beindultság, amit Eddie Murphy és Martin Lawrence szokott képviselni az erre vonatkozó vígjátékokban (Beverly Hills-i Zsaru, Bad Boys, vagy az Állj, Vagy Jövök).
A Darylt játszó Orlando Jones vadonatúj arc számunkra, bár mostanában két új filmben is szerepelt, a Replacements c. vígjátékban, illetve a Farrelly testvérek (Dumb és Dumber, Keresd a Nőt, Én, Én, meg az Irén) legújabb produkciójában, a Say It Isn't So-ban, ami a Húgom, Nem Húgom néven fog futni a hazai mozikban.
Jones - a többi színészhez hasonlóan- nem erőltette meg túlságosan magát a Fejcserés Támadásban, simán és egyszerűen eljátszotta a szerepét, de semmi több.
Ez a film abszolút mértékben egyszeri és gyors fogyasztásra készült, tipikusan szombat este jó megnézni, amikor a szórakozás hevében kevésbé kritikus az ember lánya (és az ember is) a nem jól sikerült, de azért nézhető filmekkel szemben.
A film 24 millió dollárból készült, tehát a számok szerint is olcsó film, és bár már az USA-ban is behozta az árát, azért sokatmondó, hogy a bemutató hónap után már csak csigalassúsággal emelkedtek a jegybevételek, ami talán arra utal, hogy akik már megnézték, negatív kritikákkal látták el ismerőseiket a Double Take-kel kapcsolatban, és így egyre kevesebben választották ezt a filmet "a" hétvégi moziélmény tárgyának.
-linaj-
Intercom |