Pearl Harbor - Égi Háború
Pearl Harbor 2001.
A
Pearl Harbor nagy film, legalábbis a szó monumentális értelmében:
182 perces alkotás, ami a szerelemtől, a barátságon keresztül, a
hazafiasságig minden érzelmet feldolgoz, nagyon sok pénzből készült,
lehengerlő reklámkampánnyal futott be a mozikba, tele van látványos
képekkel, remek hangeffektekkel, ezernyi statisztával, hősies képekkel:
szóval úgy tűnik, ez a film biztosra akar menni, és szeretne minden
leendő nézőjének megfelelni.

A film első percei megadják az egész estét betöltő alaphangulatot: egy meleg színekben gazdag mezőn két kisfiú játszik egy repülőgéppel, véletlenül felszállnak vele, visítoznak a gyönyörűségtől, kicsit megijesztenek minket, hogy nem tudnak leszállni, aztán mégis sikerül nekik. Körülbelül ezt fogjuk látni később is: látvány-és hatásvadász fényképezést (ami leginkább a hősök alulról való felvételében, és az égbolt felhőinek rohanásában nyilvánul meg), és a két fiú, később férfi egymással és az ellenfelekkel való vetélkedését. A két srácból persze repülőpilóta lesz, és vakmerő páros repülőgép-mutatványokkal fogják elképeszteni társaikat. Rafe (Ben Affleck) és Danny (Josh Hartnett) ősbarátsága majdnem teljesen kitart a film végéig, mindössze egy gyönyörű ápolónő lesz az, aki egy ideig közéjük tud állni.
A film cselekménye egyébként erre a


Nincs olyan fordulata hármójuk kapcsolatának, amit már legalább félórával előtte ne találna ki minden néző, de ez kevésbé rossz, mint a meglehetősen természetellenes párbeszédeik. Mintha az örökkévalóságnak küldenék a szavaikat, minden tele van érzelemmel, és általában erős töltéssel, és még a konfliktus-helyzetek is képesek áthajlani szentimentális beállításba, hogy a felhőtlen szerelmes napokról ne is beszéljünk.
Ben Affleck (Rafe)

Josh Hartnett (Danny) egy kicsit más tészta, neki a karaktere is természetesebb kicsit, és ő maga is lazábban játszik, mint Affleck. A 23 éves színészt eddig olyan filmalkotásokban láthattuk, mint a Faculty-Az Invázium, vagy a Hallowen-20 Évvel Később-ben, de a Pearl Harbor akkora népszerűséget hozott számára, hogy már most ő a tinilányok egyik kedvence.
Kate Beckinsale (Evelyn) szerepét eredetileg Gwyneth Paltrow-nak szánták, ő azonban kevesellte a felkínált gázsit (200 ezer dollár), úgyhogy helyette ugrott be a 28 éves angol színésznő. Beckinsale-t a Börtönpalota c. filmben kedveltük meg, amiben Claire Danes-szel együtt nagyon finoman és érzékletesen mutatta be, hogy milyen érzés egy Thaiföld-i börtönben sínylődni ártatlanul, csak azért, mert egy jóképű fiú lépre csalta a két lányt. Beckinsale tehetséges színésznő, bár Evelyn szerepében főként a törékeny szépségét és a finomságát tudta kamatoztatni. Evelyn önkéntes ápolónő a Pearl Harbor-i támadás idején, aki erőteljes és komoly

A mellékszereplők között ott találjuk Jon Voight-ot, a katonai filmek kedvencét (Közellenség, Különösen Veszélyes), aki most felismerhetetlenségig elmaszkírozott arccal (lelógó pofazacskóval és összenyomott szájjal) Roosevelt elnököt mintázza, aki a film tanúsága szerint nem is volt teljesen béna... Makoto Iwamatsu (Mako) japán színész játssza a japán támadók főparancsnokát, akit eddig még negatív szerepben nemigen láttunk, mert annyira rokonszenves az arca, hogy leginkább a Filofax (A Sors Könyve) c. vígjáték Sakamoto karaktere illik hozzá, aki udvariasan bólogat, de közben nagyon figyel arra, hogy jól válassza ki az amerikai partnereit. Mako nagyon jó volt a Filofax-ban, és persze a Pearl Harbor-ban sem tud rossz lenni (bár sok jelenet nem kötődik hozzá), ráadásul a film megpróbálja finomítani a negatív figuráját, és így egy elgondolkodó parancsnok lesz belőle, aki "akkor lenne briliáns elme, ha meg tudná akadályozni a háborút"...
A Pearl Harbor alkotói stábjában ismerős és befutott nevekkel találkozhatunk, vegyük csak rögtön Jerry Bruckheimer-t, a producert, akit úgy emlegetnek Hollywoodban,

A Pearl Harbor rendezője, Michael Bay többször együtt dolgozott már Bruckheimer-rel, ő rendezte a Bad Boys, a Sziklát, és -sajnos- az Armageddon-t is. A fiatal rendező (36 éves) amúgy neves reklámfilmesnek is számít, és most a Pearl Harbor-ral megkapta élete egyik legnagyobb lehetőségét, már ami egy ekkora nagy költségvetésű film rendezésének a felelősségét jelenti. Bay nagyon igyekezett is, az már más kérdés, hogy ő sem - a látványtervezővel és az operatőrrel egyetemben- tudott szabadulni az érzelgős-hősies és megalomániás megoldásoktól, és sajnos az is nagyon átüt a filmen, hogy a rendező többször megnézte a Saving Private Ryan (Ryan Közlegény Megmentése) c. filmet, miközben készült a Pearl Harbor-ra. Mivel teljesen a biztos sikerre alapoztak az alkotók, ezért már más filmekben bevált technikákat, karaktereket, képi megoldásokat építettek be a Pearl Harbor-ba, és ezek a "kölcsön" képek annyira nyilvánvalóak, hogy szinte el sem hisszük, hogy ennyire egyszerűen megoldható egy ilyen filmes eposz. Kezdjük ott, hogy az a körülbelül háromnegyedórás bombázás, ami az 1941.november 7.-i, Pearl Harbor kikötőbeli eseményeket mutatja be, teljes mértékben a Ryan Közlegény csatajeleneteit idézi, ráadásul Tom Sizemore jelen van ebben a filmben is, csak, hogy még erősebb legyen a hatás. Aztán ott van Doris "Dorie" Miller (Cuba Gooding Jr.) alakja, aki a történetben egy kevésbé kidomborított szál, mindesetre a filmben ő az első fekete matróz, akinek hősiességét kitüntetéssel ismerte el az amerikai haditengerészet. Dorie, vagyis Cuba Gooding mintha egyenesen a Férfibecsület c. 2000-es filmből került volna át a Pearl Harbor kulisszái közé, ugyanaz a fekete matróz

A Pearl Harbor nagyon sokat akart bemutatni egyszerre: érzelmeket -abból sokat-, akciót, látványt, hősiességet, egyéni sors-fordulatokat, szerelmet, kitartó barátságot....igazából az a kérdés, hogy mit nem akart?
Ezzel együtt olyan képi világgal állt elő, ami nem bíz semmit a véletlenre, és ettől meglehetősen kiszámítható - ha Evelyn van a fókuszban (esetleg más fiatal lány), vagy szerelmi jelenet készülődik, akkor elhomályosul kissé a kép, ha az amerikai harcosok lépnek elő, akkor lelassítva látjuk őket, és általában alulról indul a kamera (az Armageddon borzasztó ál-hősi beállításait idézve), az égbolt mindig jelentős, és pontosan illeszkedik a jelenet hangulatához, a pilóták akciói közben pedig sok közelit láthatunk, hogy érezhető legyen az arcokra kiülő feszültség...Minden nagyon egyszerű, és nagy tömegben (3 óra alatt) az ilyen képek kicsit lefárasztják az ember érzékeit. Ekkor még nem beszéltünk a hangokról, amik jól képzett hangeffektek módján a széksorok mögül (alól?) képesek előtörni, mondjuk, ez meg is teszi a kellő hatást ("miért pont a mi sorunkat bombázzák, drágám?").
Akik szeretik a történelmi filmeket, és/vagy a bombázópilótákat, a nagy csatákat és a sok lövöldözést, és ráadásul

A film gyártó és forgalmazó stúdiója, a Touchstone Pictures a politikai korrektség jegyében küldte szét a világba a Pearl Harbor-t, vagyis a német és japán nézők olyan kópiákat kaptak, amelyekben bizonyos kifejezések eltérnek az eredetitől. Így például a "japcsi suckers"-kifejezés helyett csak a "japcsi" jelent meg, Alec Baldwin eredeti mondatából ("Ölj meg annyit ezekből a szemetekből, amennyit csak tudsz") egy enyhébb formula lett: "Én magam kiválasztok egy finom célpontot". Még lehetne folytatni a sort, de a lényeg, hogy a Pearl Harbor az év "legnagyobb filmje" kíván lenni, a jövő évi Oscar-díj átadáson minél több kategóriában szeretne nyerni, és ezért minden hatásosnak tűnő eszközt bevetett, kár, hogy a nagy felhajtásban elveszett a gyerek....
- junior-