cspv logo
cspv szám: 30 / 01 címlap
keresés
hírek cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím Interjú Forgács Gáborral, a Pizzás operatőr-produc Király Batka Ákos - alias Pléhboy Interjú Kreiter Évával, Mannácskával cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím

this is
cspv home
régi link, már nem működik

page number: 21 00426
film info
PREVIOUS articleNEXT article
2000-11-30

A Leskelődő

The Watcher 2000.
Néha az ember elgondolkodik egy-egy filmmel kapcsolatban, hogy vajon mi értelme volt egyáltalán leforgatni, ezeket hívjuk un. "elgondolkodtató" filmeknek, a Leskelődő például tipikusan ilyen.


Adva van egy sorozatgyilkos, aki persze (ahogy ez már szokás) kiszúr magának egy rendőrt, akivel üldözteti magát. A játszótéren a 10 éves gyerekek már megtudnak írni egy ilyen forgatókönyvet. Az első hulla legyen brutális, a keletkező iszony és düh tapasztja majd a nézők szemét a következő másfél órában a vászonra. A hulla megtalálását követően vonjuk be a nyomozásba a főszereplőt. Adjunk neki egy személyes okot, ami miatt a végén még vérre-menőbb lesz a küzdelem. Nem is kell már más, csak egy nő, akire a főszereplő be lesz indulva, és akit a sorozatgyilkos a legvégén akar meggyilkolni, csak már nem sikerül neki. Ja, és a végét úgy képzeljük el, hogy valami elhagyatott raktárépület, ami a rendőrautók érkezésekor felrobban. Ugye, mennyire sablonos sablon ez? Ugye, milyen nehéz elképzelni, hogy valaki megcsinál egy ilyen filmet? Pedig szó szerint ez történt.

Az a furcsa, hogy a produkció még csak nem is volt igazán ráfizetéses, mert a ráköltött 33 millióból 28-at az USA-ban behozott, és ez azt jelenti, hogy "külföldön" még legalább ennyire lehet számítani.

Viszonylagos anyagi sikerének persze rém-egyszerű oka van, Keanu Reeves, akit már másodszor látunk kicsit meghízva valami eszméletlen ellenszenves fickót alakítani (az első a Rossz Álmok volt). James Spader sem rossz választás, hiszen annak idején ő volt a Szex, Hazugság, Videó c. film főszereplője, vagyis a film, tekintve, hogy leskelődésről van benne szó, és videóval készült szemcsés képeket is mutatnak a trailer-ben, bezsebelhette a Szex, Hazugság rajongótáborának mozijegyeit is. A szereplők egyébként meg is érték a pénzüket, naná, hogy jól alakítanak, ez tulajdonképpen nem is volt kérdés, leszámítva a rokonszenves Marisa Tomei-t, akinek egyszerűen nem volt módja alakítania a rábízott néhányszor néhány perces jelenetben.

A film legnagyobb hibája a történeten kívül a fényképezése. Homályos, elmaszatolódott felvételek tucatjait vágják be, mint flashback-ket, amik azt mutatják, hogy volt egy lány, aki meghalt, régen, és akit James Spader szeretett, és akinek a haláláért Keanu Reeves a felelős. Ezeket a felvételeket nagyon sokszor ránk erőltetik, és ez komoly szenvedést okoz, úgy kell mazsolázni, hogy most akkor mi a szöszt is látni a vásznon, "ahá! Ez James Spader akar lenni, jó, de mit csinál? Fut! Ez az, James Spader fut! Üldöz valakit? Keanu-t? Király!".

Tovább növeli a félreértéseket, hogy azt kell hinnünk, hogy James Spder-nek a lánya volt, akit Keanu meggyilkolt. Erre két okunk is van. Egyrészt Spader a pszichiátercsajtól (Marisa Tomei) azt kérdi, hogy ha a gyilkos legközelebb az ő lányáról küldene fotót, akkor megbízna-e Spader nyomozói képességeiben. Ezzel párhuzamosan Spader folyamatosan kijár a temetőbe, ahol a lány sírjára az van kiírva, hogy szülei gyászolják. Okés, hogy James Spader-nek van egy neve a filmen belül, Joel Campbell, és hogy az említett sírra ki van írva a lány családi neve is, vagyis, ha valakinek nagyon érdeke, össze tudja rakni a mozaikot. Én magam azonban egy félóráig biztos voltam benne, hogy a lányát veszítette el, mondtam is magamnak, milyen fura, hogy ilyen nagy gyereke volt. Meg az is furcsán jött ki, hogy amikor a "lányára" emlékezett vissza, folyton ilyen szexi felvételeket vágtak be, és senkinek nem szeretnék visszaélni a türelmével, de ezen a ponton még egy félreértés keletkezett, ugyanis Keanu megkérdezte tőle, hogy "és a zsaruk tudták, hogy lefeküdtél vele?", hú, mondom, ez nem semmi, de ekkor végre leesett a tantusz, hogy nem is a lánya, hanem csak járt vele. Na, mindegy.

A film annyira nem törődik azzal, hogy a közönség milyen hangulatban távozik a moziból, hogy még egy forgatókönyv-doktort sem béreltek fel, hogy a végét valamelyest kipofozzák. Úgy van vége, hogy az ember azt mondja, na jó, akkor jegyezzük fel, soha többé nem nézem meg ezt a filmet, de persze ilyenkor már késő, a film megkapta tőled, amit akart, te meg húzhatsz szépen a sunyeszba. Persze, ha előtte elolvashattam volna ez a cikket, akkor mindez nem történik meg ...

-inn-



Intercom

cspv.hu
oldal: 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25