A Síró Ember
The Man Who Cried 2000.
Sally
Potter nevét vagy 10 éve jegyezte meg a magyar mozinéző, amikor
is az Orlando c. film végén a feliratokat elolvasta, vagy legalább
a barátaitól hallotta, hogy jó volt a film (és hogy egy nő rendezte).
Vannak, akik azóta is folyton arra gondolnak, hogy egy szép napon megnézik ezt a filmet, e sorok írója éppenséggel ezek közé tartozik.

A kicsi orosz zsidó leányzót

A film aztán egy ponton fogja magát, és elkezd a Holocaust-ról szólni, és persze elgondolkodunk, hogy vajon örülünk-e neki. Hát, nem is tudom, így utólag kicsit erőltetettnek tűnik. Mintha az egész film azért kapta volna ezt a súlyos történelmi hátteret, hogy egy lány felnőtté érését megfelelően alátámassza, nehogy csak sima lányregénynek tűnjön, de mindegy.
Ez a II. Világháborús vonal egyébként kivételesen nem is német, hanem olasz akar lenni, John Turturro-val, aki egy operaénekest alakít. A film legviccesebb jeleneteit képezik, amikor Turturro énekel, a néző ilyenkor nemcsak néz, hanem nevet is.
Hivatalosan is Turturroé a legviccesebb jelenet, amikor hosszasan imádkozik, azt ecsetelgetve, hogy mennyire csak az énekléshez ért, és hogy mennyire szeretne egész életében énekelni, majd végül kiböki, "add, hogy a németek nyerjenek, légyszi ..". Turturroénál olaszosabb, rekedtebb, fátyolosabb hangú fickót aligha

Az van, hogy jó film, tele van jó kis klasszikus zenékkel, és Sally Potter ismét jó kis zenei világgal dolgozik, tele van akcentussal angolul beszélő színészekkel, szóval eléggé komoly folklorisztikus látványosság, mely jéghegy csúcsát a meglehetősen minimumra redukált szerepű Johnny Deep alkotja, mint "helyi" cigányvajda. Azért is jó film, mert egészen szépen van fényképezve, szépen és változatosan, nem zsibbad el az ember szeme, meg ilyenek. De leginkább attól jó, hogy tényleg át van gondolva.
Ugyanakkor, sajnos, mégsem annyira jó film, mert a történet kicsit, hogy úgy mondjuk, bokáig érő, és több elvarratlan szállal is

Az elején, Angliában megtanítják angolul, mégpedig erőszakkal, itt vannak neki nevelőszülei is, de az egész angol "fázis" úgy ér véget, mintha mi sem történt volna, a nevelőszülők visszaadják a képet a lány apjáról, amit az elején elkoboztak, majd ugyanolyan idegenül, mint az elején, búcsút vesznek tőle.
Mintha mi sem történt volna, és tényleg ugyanezt érezni a film végén is.
Szóval, jó film, csak nem annyira. Akkor lehetett volna "annyira" jó, ha kicsit kisebb, de annál valóságosabb darabot próbált volna meg kiharapni a történelemből, vagy esetleg egy sokkal konkrétabb személy konkrétabb történetén keresztül láttatta volna e történelmi hátteret. Mert így a Sally Potter-es, meseszerűség és ez a túl nagy- és túl általános falat történelem együtt könnyen elrepül, mint egy léggömb, amely könnyű gázzal van tele. A legjobbak egyébként végig azok a részek, amikor Christina Ricci (hangja) énekel, ezt az opera műfaj legtávolabbi barátai is imádni fogják.
-bob-
Best Hollywood |