Yamakasi
Yamakasi 2001.
Luc
Besson mostanában kevesebbet rendez, inkább producerkedik, ahogyan
a Yamakasi c. francia film is -többek közt- a Leeloo Productions
nevű, Besson tulajdonában levő cég gyártásában készült. A Yamakasi
abba a Besson neve alatt futó, "népszerű francia filmek"-nek
nevezhető sorozatba illeszkedik, ami a Taxi-val kezdődött, a Taxi
2-vel folytatódott, és aminek időben következő darabja a Yamakasi.

A film eleje kicsit sietősre veszi a tempót, megjelenik a főcím (alatta az alcím: modernkori szamurájok), és már látjuk is, ahogy srácok rohannak fel egy irdatlanul magas felhőkarcoló oldalán, csak úgy, semmilyen biztonsági felszerelést nem használva. Nagyon jó kezdés: amellett, hogy hatásos, mégsem lehengerlő. Ezt a színvonalat nehéz lenne végig tartania a filmnek, nem is sikerül neki. A főszereplők, a 7 mai szamuráj bemutatása már nagyon direkt, a rendőrfőnök átlátszó módon egy eligazításon egyesével írja le a srácokat, gyakorlatilag nekünk, nézőknek rövidíti le a megismerési időt. A yamakasi feketebőrű, japán és francia-arab fiúk csapata, akikről általában nem tudjuk, hogy miből élnek, mindenesetre az a fő szórakozásuk, hogy időről-időre kitűznek maguknak egy magas építményt, és ruganyos mozdulatokkal felkúsznak rá. Azt, hogy miért szamurájok, pontosan nem sikerült kiderítenünk, az biztos, hogy a társadalom szélén élnek, de sohasem rabolnak, nem használnak kábítószereket, és direkt

Ennyi a film sztorija, amire a legnagyobb jóindulattal is azt mondhatjuk csak, hogy soványka és átlagos. A forgatókönyvet Philippe Lyon, Julien Seri és Luc Besson írták. A film ötlete állítólag onnan jött, hogy Besson látott egy tv-s riportot - az egyébként valóban létező- francia yamakasiról, és annyira megtetszettek neki ezek a városi fenegyerekek, hogy mindenképp filmet akart róluk csinálni. A történet folytatása az, hogy mikor elkészült a film -még a premier előtt- Julien Seri és Philippe Lyon beperelte Bessont és a cégét, azzal a váddal, hogy igazságtalanul meghamisították a munkájukat. A fejleményekről nincs tudomásunk, bár valószínűleg ez az affér nem rontotta le túlságosan a film marketingjét.
Összesen három pozitívumot tudunk írni a Yamakasi számlájára, ami miatt élvezetes lett: az első: a nagyon

A Yamakasi kicsit érzelmesre veszi

A filmet egy Ariel Zeitoun nevű tunéziai rendező-író-producer rendezte, róla nem tudunk semmi mást ezen az információn kívül, mint ahogy ebben a filmben nem is annyira jelentős a rendezés szerepe.
A Yamakasi-t tulajdonképpen csalódásként kell elkönyvelnünk, mivel kicsit tartalmasabbat, vagy legalábbis több odafigyeléssel elkészített filmet vártunk volna egy Besson neve alatt futó filmtől, főként a sikeres Taxi-sorozatok után. Nem baj, nemsokára a mozikba kerül a Kiss of the Dragon c. Jet-Li, Bridget Fonda-akciófilm, aminek szintén Besson volt az egyik producere, és ami valószínűleg jobb lesz a Yamakasinál.
-li-
Best Hollywood |