cspv logo
cspv szám: 30 / 01 címlap
keresés
hírek cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím Interjú Forgács Gáborral, a Pizzás operatőr-produc Király Batka Ákos - alias Pléhboy Interjú Kreiter Évával, Mannácskával cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím

this is
cspv home
régi link, már nem működik

page number: 23 00428
film info
PREVIOUS articleNEXT article
2000-11-30

A Csábítás Elmélete

Someone Like You 2001.
Ritka öröm, hogy a gyönyörű Ashley Judd-ot végre egy romantikus vígjáték főszereplőjeként láthatjuk, egyrészt mert ő az a fajta színésznő-egyéniség, aki minden filmet feldob, másrészt pedig eddig csakis komoly filmekben szerepelt, és már itt volt az ideje, hogy picit nevetni is lássuk.


A Csábítás Elmélete egy női film, már ami az alkotógárda összetételét illeti: egy Laura Zigman nevű írónő írt egy regényt "Animal Husbandry" címmel (ez volt a film eredeti címe is), amit Lynda Obst producernő szárnyai alá vett, és megkérte Elizabeth Chandler forgatókönyvírót, hogy ültesse át a történetet filmre. A film rendezését végül egy férfi vállalta el, Tony Goldwyn, aki főállású színész egyébként (Szívörvény, Pelikán Ügyirat), de az első rendezői munkája, a Séta A Holdon című romantikus, 60-as években játszódó, érzelemdús film meglehetősen nagy szakmai sikert ért el, úgyhogy Obst őt választotta a szintén érzelmi harcokról szóló Csábítás Elmélete rendezőjének. "Jót bőgtem az első filmjén, és tudtam, hogy Tony nagyon pontosan érti a nőket." - indokolta a producernő a döntését.



Miután megnéztük a filmet, az az érzés kerít minket a hatalmába, mintha egy kissé rosszul venné ki magát a filmben a női szemlélet dominanciája, és furamód a sok érzelmes jelenet végül nem ad ki egy valóban romantikus filmet, inkább egy lecsupaszított vázát kapjuk egy harmincas, nem átlagos nő szerelmi életének. Ezért leginkább a történet és a forgatókönyv a hibás, és legkevésbé sem Ashley Judd, aki ebben a filmben is 100 %-os formáját nyújtotta, és ha valami miatt szeretni fogjuk ezt a filmet, az max. az ő kivételes játéka miatt lesz.

Jane Goodale (Ashley Judd) egy tv-show élénk munkatársnője, ügyes, okos, és persze éppen magányos. Valahogy majdnem mindig így kezdődnek a később romantikusnak hívott filmek, de esetünkben ez az egyedüllét nem tart sokáig, mert a show-hoz kerül egy új executive producer, Ray Brown (Greg Kinnear), akivel Jane hamar összejön. Egy igazi love story veszi a kezdetét, rövid klipeket látunk a páros idilli hétköznapjairól, és persze már ekkor gyanút fogunk, hogy ha ilyen gyorsan zajlanak a dolgok, akkor ez a boldogság nem tart ki a film végéig.

De még mielőtt bekövetkeznének a bonyodalmak, röpke bevágásokat látunk tehenekről és bikákról, ami alatt a főszereplőnő narrációja hallatszik, ahogy azt taglalja, hogy az állatvilágban (a bikáknál főként) a hímek kifejezetten poligámok, vagyis kétszer nem tudnak ugyanazzal a tehénnel párosodni. Ez a megállapítás lesz a film gondolati magva, amellett pedig ezek a bevágások humorosnak vannak szánva, amit hiába érzünk, mégsem tudunk nevetni rajtuk.

A film túl sokat használ az olyan közvetítő-kizökkentő elemekből, mint a narráció, a különféle cselekményblokkokra való felosztás, ami előtt egyszavas feliratok állnak, plusz ott van ez a folyamatos bikatörténet-beszúrás: ezek által a film nem engedi a nézőt lazán beleolvadni a történésekbe, hanem a vicces és személyes jelleg erőltetésével időről-időre kilépteti őt a cselekmény fő sodrásából. Ez a fő sodrás úgy halad tovább, hogy Ray-jel egyszercsak bajok lesznek, és mielőtt épp összeköltözne Jane-nel, valami megfordul az agyában, és szakít a lánnyal. Ekkor már tisztán látszik, mire mentek ki a bika-klippek, de nem szaladunk elébe a dolgoknak (a film is kissé ráérősre veszi a formát), és végigkövetjük Jane kiborulását.

Vajon mi történt Ray-jel, hogy egyszer csak eltávolodott a szerelmétől, lesz-e még valaki, aki hősnőnket szeretni fogja - ilyen, és ehhez hasonló kérdések merülnek fel Jane-ben és a filmben, amikor aktivizálódik egy baráti szál, és a nőcsábász kolléga, Eddie Alden (Hugh Jackman) felajánlja Jane-nek, hogy költözzön hozzá. Jane-nek épp jókor jön a meghívás, mivel a Ray-jel való egybeköltözés miatt feladta a lakását, és amúgy perceken belül hontalanná válna. Eddie eddig a pontig is folyamatosan szerepelt a filmben (és Jane életében), mivel ők ketten jó barátok és egyben közeli munkatársak, de a Ray-ügy után még inkább fontos személy lett Jane világában, egyrészt, mivel együtt laknak, másrészt pedig mert ő az a férfi, aki Jane számára a tipikus bikát fogja jelenteni. És ezzel el is jutottunk a film - pontosabban a forgatókönyv- lényegéhez: Jane a Ray-jel való szakítás után kitalál egy elméletet a férfiak bika-attitűdjéről (miszerint mindig ráunnak az aktuális, pillanatnyi partnerükre), ezt az életben Eddie viselkedésén tanulmányozza (Eddie menetrendszerűen minden nap más lánnyal érkezik haza a közös lakásukba), és végül álnéven publikál az elméletéről egy cikket, ami - mondanunk sem kell - hihetetlen sikert arat az olvasók körében.

Ennél a pontnál kezdenek igazi kételyeink lenni a film jóságát illetően, mert Jane folyamatosan ezzel a tehén-bika párhuzammal jön elő, ami egy erős merevséget kölcsönöz a filmnek. Nem értjük, miért kell erőltetni ezt a bika-férfi-hűtlenséget, mindenesetre egy idő után még Eddie is besokal, és egy adott ponton kioktatja Jane-t arról, hogy az emberek nem tehenek. A történet halad tovább, a Jane barátnőjének, Liznek (Marisa Tomei) az újságában publikált írás nagy port kavar, annyira, hogy a tv-show műsorvezetője, Diane Roberts (Ellen Barkin) ragaszkodik hozzá, hogy a cikk írója legyen a következő vendég a showban. Itt az újabb konfliktus, Jane nem fedheti fel magát, nem mondhatja el, hogy nem is létezik a 70 éves tudósnő, akit ő teremtett az álneves publikálás kedvéért, és mellesleg azt sem közölheti, hogy mindezt az egyik kollégája, Ray durva viselkedése ihlette benne. Már nem járunk messze a végkifejlettől, de addig is még tovább bonyolódnak a dolgok. A film legötletesebb jelenetei a Jane-Eddie páros együttéléséből adódnak, ezekben a jelenetekben vannak érzelmek, humorok és finomságok, tulajdonképpen ezek azok a jelenetek, amik "elviszik" a filmet. Jó, amikor együtt bohóckodnak, jó, amikor Jane fixírozza Eddie egyéjszakás kalandjait, és jó, amikor egyértelművé válik számunkra, hogy Eddie szemében Jane a nőismerőseihez képest egy egészen más kategória, akihez a barátságon kívül egyre több szállal kötődik. Ha ezekre a jelenetekre helyezték volna a fő hangsúlyt az alkotók, sokkal vitálisabb és jobb filmet kaptunk volna, mint így, mindesetre el kell ismerni, hogy a Jane-Eddie kapcsolat hétköznapjai érdekesen és hangulatosan lettek ábrázolva.

A színészek kiválasztása szintén jól sikerült: Ray szerepében azt a Greg Kinnear-t láthatjuk, aki a Lesz Ez még Így Se c. filmben Jack Nicholson homoszexuális ismerősét játszotta, pompásan. Ebben a filmben is jó, bár a forgatókönyv nem dolgozta ki minden árnyalatát Ray karakterének.

Eddie-ként telitalálat Hugh Jackman, akit eddig még csak az X-Men, A Kívülállók-ban láthattunk, de a Csábítás Elméletében annyira könnyed és pontos játékot produkált, hogy valószínűleg ez a film sokat fog dobni a karrierjén. Az Oscar-díjas Marisa Tomei nagyon illeszkedett Liz karakteréhez, ez a fajta nagyszájú, értelmes és kedves, szeretnivaló lánytípus Tomei tipikus megjelenési formája, ami a Vinny, Az 1Ügyű-vel kezdődött, amiben annyira jól játszotta ezt a típust, hogy meglepetésszerűen egy Oscart is kapott érte. Ashley Judd játékáról pedig csak felsőfokban lehet beszélni, kiválóan megállta a helyét vígjátéki színésznőként is, a cselekmény lelassulási fázisaiban az ő mimikája és virgoncsága lehelt életet a filmbe. Ezzel a filmjével egyébként feljebb ugrott egy gázsi-kategóriát, most már 3 millió dollár alatt nem kell elvállalnia egy szerepet.



A Csábítás Elmélete valóban tele van elméletekkel, vagyis egy elmélettel, de azzal nagyon - ez az, ami miatt néhol üresjáratokat érzünk a filmben- ezzel együtt viszont egy kellemes nyáresti mozizást jelent a film, és Ashley Judd miatt végképp érdemes megnézni.

-lee-

Intercom
-lid-

cspv.hu
oldal: 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25