cspv logo
cspv szám: 40 / 02 tartalom
keresés

cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím Interjú Oroszlán Szonjával cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím

this is
cspv home
régi link, már nem működik

page number: 05 00140
film info
PREVIOUS articleNEXT article
2002-06-06

Monte Cristo Grófja

Count Of Monte Cristo 2002.
Az olyan klasszikusnak számító romantikus regények, mint amilyen Dumas Monte Cristo-ja, általában másfél generációként számíthatnak egy újabb filmes feldolgozásra, a legújabb nézői igényekhez igazodva. Most is ez történt, bár a legfrissebb Monte Cristo kivételesen olyan jól sikerült, hogy túltesz azokon az elvárásokon, amik egy Dumas adaptációhoz fűzhetőek (a szintén Dumas-feldolgozású '98-as Vasálarcos például a nyomába sem érhet filmünknek, hiába DiCaprio viseli benne az álarcot...).
A nézők jó érzését az alapozza meg, hogy az első percektől nyilvánvalóvá válik, egy minőségi filmbe csöppentünk. Nem elhanyagolható motívum, hogy a főszerepet az a Jim (ennél a filmnél James) Caviezel játssza, akinek a komoly pillantásai és kifejező játéka már az Angyali Szemekben (Jennifer Lopezzel), vagy a Frequency-ben (Dennis Quaid fiaként) is nagy hatást tettek a nézőkre. Caviezel nagyon jó színész, és ennek Edmond Dantesként is bizonyítékát adja.

Caviezel, vagyis Dantes negatív párja a filmben Guy Pierce (Memento), alias Fernando Mondego, aki a rossz oldalán ugyanúgy meggyőző tud lenni, mint főhősünk a jó oldalon.

Szerencsére nemcsak a tehetséges színészeknek kell elvinniük a filmet, a Monte Cristo-ban az egész stáb jó munkát végzett, az operatőrtől kezdve, az éles szemű castingon keresztül, a rendezővel bezárólag, valóban mindenki. Kiemelkedően színvonalas a fényképezés, a képek minden jelenetben pontosan tudnak hatni a nézőkre, amellett, hogy szinte hemzsegnek a filmben a hatásos beállítások és felvételek.



A forgatókönyv szerencsésen kihagyta azt a szokásos, de ezzel együtt unalmas Monte Cristo-i filmes megoldást, ami szerint a történet nagy része If várában zajlik, vagyis -a regényhez hűen- időnk nagy részét azzal töltjük, hogy Dantes raboskodását és szenvedéseit követjük figyelemmel, míg a "bosszúnak", vagy legalábbis a visszavágásnak már nem jut elég idő és tér. Az eddigi feldolgozásokkal szemben filmünk most csak a minimálisan szükséges időt tölti a börtönben, úgyhogy nem tud unalmassá vagy túl nyomasztóvá válni, azzal együtt, hogy ez alatt az idő alatt elég éles képet kapunk a fiatal Dantes szenvedéseiről, és személyiségének változásáról.

A Monte Cristo egy romantikus kalandregény, ami olyan eszmék kibontására szakosodott, mint a "becsület", "barátság", "hűség", "bosszú" és "megbocsátás", és ehhez hasonlók... Egyáltalán nem véletlen, hogy a remek Sleepers -Pokoli Leckében a fiúk végig ezt a könyvet olvasták a javítóintézetben. A majdnem kétszáz éves történetet olyanfajta nemes egyszerűséggel kezelték a film alkotói, amitől ugyanannyira érezhetjük mainak Dantes történetét, mint amennyire kortalan-romantikusnak. "Filmünkben megvannak a klasszikus kalandfilmek kedvelt elemei, de a mai közönség megváltozott ízléséhez igazítva. Jó ideje nem került már a mozikba olyan kalandfilm, mely a realizmust, az akciót és az intrikát ilyen rafináltan kombinálja."- mondta Robert Birnbaum producer a filmről.

Számunkra a feszes cselekmény és az emlékezetes látványvilág volt a legmeggyőzőbb, amik miatt az utóbbi idők egyik legjobb kosztümös filmjének tartjuk a Monte Cristo-t. Az emlékezetes látványvilág nemcsak azt jelenti, hogy a szemnek kellemes képeket láthattunk, hanem azt is, hogy a jól kiválasztott helyszíneknek, ruháknak és korabeli tárgyaknak köszönhetően úgy érezzük, mintha egy időutazással pontosan Napóleon korába csöppentünk volna, és -ha már úgyis ott vagyunk- éppen egy kortársunk, Edmond Dantes élettörténetét követnénk figyelemmel. Ilyen hatást kevés -kosztümös- film tud elérni, legutóbb például a '98-as születésű A Zorro Álarca (Catherine Zeta-Jones, Antonio Banderas) alatt éreztünk ilyet.

A korhű helyszínek nagy részét Máltán találták meg az alkotók, ahol a kikötővárosok mai állaputokban is erősen emlékeztetnek az 1815 körüli mediterrán városok hangulatára. A külső várbörtönös jeleneteket a Málta közelében fekvő Comino szigetén forgatták, ahol a sziklák tetején álló vár ideálisan működött If váraként.

A 35 millió dollárból készült film jegybevételei mostanság már 54 milliónál járnak (csak az USA-ban), úgyhogy bátran elmondhatjuk, nemcsak a nézők jártak jól a legújabb Monte Cristo-filmmel, hanem az alkotók-producerek is. A nézőket illetően pedig nem is kérdés, hogy jó filmet kapnak a pénzükért cserébe - olyan több, mint két órás szórakozást, aminek az élményszerűsége túlmutat egyetlen estén.
-lid-
2002-06-06
cspv.hu
oldal: 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14