microcspv    "time is not money"
logo Marilyn


::: kult -> művészet, pop, vizuális kultúra, kultúr-stratégia

2009-10-11

Amerigo Tot (2. rész / 6)

szelektív emlékezés


::::: Második szint: Amerigo Tot a nagy volumenű kalandor-művész



Micsoda dolog például megnyerni egy albánok által kiírt nemzetközi pályázatot, nemzeti hősük, Szkander Bég szobrának elkészítésére? Micsoda dolog a Keresztapában bérgyilkost játszani (nem is akármilyen profin !!) 1974-ben, úgy hogy 1965-ben már hazatérését, "újra-honosítását" előkészítő interjút ad Kádár-rendszer állami tévéjének, mint egykori parasztgyerekből lett sokat dohányzó, szemüveges, a világ gondjaitól terhelt szobrászművész. Bocsánat: világhírű szobrászművész :) Kádárék, illetve Aczél (a rendszer művészetpártoló patrónusának öltöztetett pártvezére) nagy hangsúlyt fektettek arra, hogy neve mellett mindig ott szerepeljen a "világhírű" jelző*.

(a rezsimnek fontos volt kifelé és befelé is, hogy megmutassák, nincs is semmi gond a Kádár-rendszerrel, lásd a világhírű, elismert külföldi magyarok is jól érzik itt magukat ... Mellesleg, még ma is ezt lehet róla olvasni: "... az egyik legtökéletesebb harmóniát teremtette meg az európai kultúra és a magyarországi hagyományok és kultúra között" - népszabadság, 2009 :)).






Tot 1937-ben tért haza először, de 1939-ben is hazalátogat, szoborpályázatot nyer, aztán vissza Olaszországba. A háború idején partizánként, olasz ellenállóként vállal szolgálatot, több bevetést is teljesít, és ezt konkrétan úgy kell tekinteni, hogy puskával, ejtőernyővel. A háború után kipróbálja az autóversenyzést, a mozifilm-szereplést, és szigonyvadászattal is foglalkozik. Ha egy valódi James Bondként tekintünk rá, nem lövünk messzire a céltól. Túl azon, hogy a náci fogságból kiszabadult, és hogy fegyverrel is harcolt, élesben, privát fotói közt még harcművészeti ábrákat is találni* , testalkata pedig enyhén szólva nem a csupáncsak kisportolt, hanem a különösen keményen izmos típus. Egy ilyen emberről viszonylag nehéz elképzelni, hogy különböző képzőművészeti pályázatokon indul és szerepel sikerrel - nem is akármekkora sikerrel. 1949-ben a római Termini pályaudvar frízeire kiírt pályázatot ő nyeri meg - ettől lesz világhírű.

Mais qui est vous Mr. Tot? Egyfajta kettős személyiségről van talán szó? Érzékeny művész és napbarnított kalandor? Minél tovább böngészünk, annál finomabban árnyalódik a kép. A Ludwig Múzeumban a kiállítás túl azon, hogy a felejtés/emlékezés tematikájával már egy remek gondolatot helyezett el helyi kultúránk kis szövetében, kifejezetten erre a minél mélyebbre hatoló böngészésre, erre a "ne ítélj túl korán, és ne ítélj túl egyszerűen" - aspektusra helyezi a hangsúlyt. Ez az aspektus egyébiránt pontosan az, amire a pártállami szocializmus erős utóízétől ma napig nyomott kultúránknak elemi szüksége van.



következő fejezet: harmadik szint: a tehetség és vitalitás
a cikk fejezetei:
-JP-
2009-10-11

Címkék: