keresés



  home   | szocio |  hírek   |  filmekről   |  kult   |  urban/enviro   | 

  fehér
\"tartalom\"
hrek
videk 1.
videk 2.
Gyorsbfk, Gyorsnk
Feri s Az des let
Citromfej - Avagy Vigyzz, Mert gy Maradsz!
A Mmia Visszatr
Reszkess, Amerika!
Memento
Sebhelyek
Cecile B. DeMented
A Mexiki
Vad Kanok
Hannibal
Addig Jr A Kors A Ktra
Tabu
15 Perc Hrnv
Blair Witch - Ideglels 2.
Fejcsers Tmads




  2000-11-30

15 Perc Hírnév
 15 Minutes 2001.
Nem működnek a jól bevált törvényszerűségek? Cserben hagynak a megérzéseid? Tulajdonképpen elszabadul a pokol? Igen, sajnos ez történik ebben a filmben, a néző meg csak néz, mint a ... mint akit vírus támadott meg.


Figyelem: ez a cikk konkrét információkat tartalmaz azzal kapcsolatban, hogy mi történik (majd) a filmben.

Mindezt olvasóink vélt érdekében tesszük, mégis esetleg úgy is fel lehet fogni, mint egy poén lelövését. Ezért arra kérünk, ezt a cikket csak akkor olvasd el, ha megengeded nekünk, hogy egy poént lelőjünk. Ha nem engeded meg, de a tömör kritikánkra kíváncsi vagy: rossz film.




Nagyon érdekes dolog egy vírus, egy primitív kis cucc, amit mintha pont arra találtak volna ki, hogy mint Luc Skywalker bombája, amit sikerült pont a Halál Csillag szellőzőaknájába beejtenie, a rendszer gyenge pontját kihasználva elemi csapást tudjon mérni.

Két börtönből frissen szabadult fickó, egy orosz és egy cseh férfi, akik már a határon eléggé furán viselkednek úgy döntenek, hogy elkezdik élvezni a filmekből már ismert hatalmas szabadságot, amit a Big Apple (NY City), illetve az Egyesült Államok demokráciája jelent. Az orosz férfi, Oleg azzal a szándékkal érkezik, hogy filmet készítsen, mint Frank Capra. Az ember kezd rosszul lenni, hogy mit akar ez a kis pojáca, hogy veszi a primitív bátorságot, de sajnos, nagyon hamar megtudjuk, mit takar ez a "filmezés", és nagyon nem fogunk örülni. Egy video-kamera hirdetést megpillantva, Oleg fellelkesül, és gyorsan bemegy a boltba, de nem azért, hogy a nagy utazáshoz összekuporgatott pénzét elköltse, hanem azért, hogy (jó közép európai módján) lopjon egy kamerát. Nem ide tartozik, de az USA-ban műszaki cikket vásárolni nem könnyű, mindig szigorúan meg kell nézni fizetés előtt, hogy tényleg az van-e a dobozban, amit kértünk, és nem egy rakás műanyag hulladék-e (ez komoly).

Visszatérve, Oleg és a főkolompos, Emil Slovak máris úton vannak egyetlen konkrét céljuk felé. Egy cseh fickóhoz állítanak be, akivel korábban együtt raboltak ki egy bankot, és itt a nagy lehetőség, hogy megkapják a részüket a pénzből. De az élet nem egy séta a parkban, és pénznek már nyoma sincs, és a cseh fickó, biztos, ami biztos, egy késsel halálra döfi az adóst, és ha már ott van, a nőjét is. Oleg, az orosz pedig vidáman filmezi mindezt. Utána az egész lakást felgyújtják, így amikor a rendőrség, és a tűzoltóság karöltve megjelennek, iszonyat rondán elszenesedett hullákat láthatunk, szóval a nézők popcornos zacsija lehet, hogy átmegy hányós zacsiba.

Megérkezik tehát a rendőrség és a tűzoltóság. A rendőrség részéről Robert De Niro, a tűzoltóságéról pedig Edward Burns. Edward Burns a Ryan Közlegény Megmentésében Reiben közlegényt játszotta, azóta pedig láthattuk a 96-os Ő az Igazi c. filmben is, tekintet nélkül arra, hogy melyik készült hamarabb. Ez utóbbi filmet ő rendezte is és az HBO-n lehetett látni és nem is rossz. Burns ebben a filmben egy Jordy nevű tűzoltó marshal-t alakít, akinek fegyvere is van. Robert De Niro-val percek alatt összebarátkoznak, és együtt indulnak a gyilkosság egyik szemtanúja nyomába. Ez a szemtanú egy cseh lány, aki egy fodrászüzletben dolgozik, ahol Dobó Katának van egy egy mondatos jelenete is, amelyben csak ő van a képben. Ez a snitt örömmel dobogtatja meg magyar szíveinket, és reméljük, hogy Dobó Kata nemcsak 15 percre lesz híres, ja, merthogy a film címe természetesen a jó öreg Andy Warhol aranyköpésre utal, hogy a tévé révén mindenki híres lehet- 15 percig (persze nem a nézők).

Lényeg a lényeg, ez egy nagyon durva film, és általában nem szokás ilyeneket elárulni, de Robert De Niro-t brutálisan meggyilkolják benne. Nagyon durva film, ráadásul nagyon nehéz megközelíteni ezt a durvaságot, mert akármit mond az ember róla, minden úgy hangzik, mintha egy "normális" filmről lenne szó, pedig pont ez a lényeg: ez nem egy normális film. Azért kell elárulni, hogy Robert De Niro-t meggyilkolják, mert nagyon erősen hozzá tartozik a lényeghez. Ráadásul ez nem a film végén történik, és nem is azt áruljuk el, hogy ki a gyilkos, meg azt is lehet mondani, hogy a film konkrétan erről szól, hogy őt meggyilkolják. Minden arra van felépítve, hogy nézel-nézel egy átlagos filmet, aztán durr, jön egy jó kis sokk.

Szegénynek nem ez az első esete, hogy bepróbálkoznak vele, Tarantino már tett egy erőtlen kísérletet a Jackie Brown-ban, hogy a hatalmas sztárt, a szuperhőst végig a periférián lebegtesse, és a végén egy mozdulattal kicsinálja, de azt nem vettük be, inkább csak Tarantino-t tartottuk bénának. Ebben a filmben azonban, ha lehet ilyet mondani, egy több évtizedes "álom" vált valóra. "Végre" láthattuk, milyen az, amikor a legpozitívabb, leghősebb hős szerepében Robert De Niro-t a lehető legbestiálisabban lemészárolják, hogy "végre" egy egész világ omoljon össze bennünk. Egyébként nem vicc, tényleg olyan érzés, mintha láttunk volna egy gyilkosságot, amit 18 éven felülieknek sem ajánlunk. Egy gyilkosságot, amely során a legkedvesebb barátunk az áldozat.

De hogy még egy percet elidőzzünk a film eme (központi) eleménél, a De Niro gyilkosságnál, az is jellemző, hogy az utóbbi évek legszemetebb gyilkossága, a legmegalázóbb helyzetben. De Niro éppen a barátnőjét várja, virággal, meg kis cetlivel és egy gyűrűvel, hogy megkérje a kezét. Percek múlva egy székhez kötözve, a földön fekszik, vérrel köpik le, kamerával veszik az egészet, és többször arcba lövik. NO FUCKING COMMENT.

Erről szól az egész, és ez dühítő, pitiáner, szánalmas kis húzás: sokkot okozni a nézőnek, olyat mutatni, amire biztosan nem számítana, illetve, aminek biztosan nem örülne, még a saját rémálmában sem. Ezen felül a filmben csak egy darab cselekményszál van, jó sok vérrel és hullával, (tiszta hányinger, valahol a 8 mm színvonalán), és egy csipetnyi kis tartalommal.

Ez utóbbi, a csipetnyi tartalom arról szól, hogy az amerikaiak szeretik nézni az erőszakot, ezért megérdemlik, ha az arcukba kapják. Konkrétan (és ez már a cselekmény) az van, hogy a W11-es tévé csatornának van egy "forró nyomon" műsora, ahol "nehezen nézhető" képsorokat szoktak bemutatni. Még konkrétabban, egy élő horrort bemutató show, mint nálunk a forró nyomon, ahol láthatunk levágott emberi végtagokat, szüleit meggyilkoló, feldaraboló, kutyákkal megetető embereket, meg minden. A műsor készítői természetesen eljátsszák, hogy "fú, de durva", de ebből élnek, és élvezik, minél szörnyűbb dolgot látnak, illetve mutathatnak be, annál jobban.

Ebben a műsorban szokott volt De Niro karaktere is megjelenni, akár akció közben is. És máris helyben volnánk, az erőszak és a média viszonyánál. Hány tucat ilyesmire felépített filmet láttunk már ..? Eggyel biztosan többet, mint amennyit kellett volna. Ó, igen. A média nemcsak közvetíti, de csinálja, gerjeszti is az erőszakot. Ez idáig világos, mindig is az volt. Ez a film is pontosan ugyanezt teszi, ebből él, ez alapján csinál pénzt, szerez bevételt. Mellesleg, a film egész média-gondolat rendszere annyira van csak átgondolva, mintha egy amerikai utca embere gondolta volna át, szóval nem megy messzire:

"A két keleti gazember végig röhögi az egész USA-t, hogy milyen hülyék ezzel a demokráciájukkal. Beengedik az országba a bűnözőket, a tévében is őket mutatják, és amikor leültetik, fel is mentik őket, elmeállapot miatt. És aztán a történet közléséért jó sok pénzt kapnak, konkrétan milliókat. Így nevet a két keleti a legyengült USA-n."

Tehát a média "erőszakot gerjeszt" gondolatmenet meg van küldve egy "a demokráciától legyengült USA a bűnözés melegágya" című közhellyel. Ez utóbbi közhely azonban egyáltalán nem igaz, kezdve ott, hogy ez a két ember aligha kapna vízumot az USA-ba, (hacsak nem konkrétan szervezett bűnözők), és most, hogy az amerikaiak látták a filmet, lehet, hogy becsületes magyar fejek sem kapnak majd könnyen vízumot, a keletiességük miatt. A bűnözés melegágya sokkal inkább a kelet, ahol az emberélet olcsóbb, és nagy a szegénység, és nem a fejlett, demokratikus nyugat. Ez a film úgy csinál, mintha a maffiózók kezét odahaza levágná a cár-bácsi, ha lopnak, vagy rendetlenkednek, az USA-ban pedig csak röhögnének a markukba, hogy kapnak rendes tárgyalást is. Ez butaság, de mindegy, ne hagyjuk, hogy egy buta film buta színvonalú politizálásra kényszerítsen. Mellesleg, ezt a filmet az USA-ban a legszigorúbb, "R" kategóriába sorolták, vagyis 17 éven aluliak semmiképp nem láthatják, ehhez képest Angliában már csak 18, Svédországban pedig 15 éven "felülieknek való" címmel ruházzák fel, nálunk is kap 3 darab csillagot, ami azt jelenti majd: .. végül is nem jelent majd semmit.

Ha ezt a filmet azért készítették volna, hogy a köztudat számára világosabb legyen, mennyire fontos a tévében az erőszak csökkentése, korlátozása, akkor most elgondolkodnánk. Persze, ha így elgondolkodnánk, arra is egyből rájönnénk, hogy a keleti tévék (sőt, ezáltal a film által a mozik is) legalább ugyanennyire ki vannak téve az ilyesminek, sőt.

Viszont, mivel ez egy film, amit a szórakoztatás és a pénz-keresés kettőse céljából hoztak létre, nincs min elgondolkodnunk, hacsak nem azon, hogy mennyire rosszul szórakoztunk. Ez a film elviselhetetlen nagy idegfeszültséget, és bizonyára (holt biztosan) maradandó lelki sérüléseket okoz nézőinek.

-floyd-

Kinowelt

 




oldal: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20