cspv logo
cspv szám: 30 / 01 címlap
keresés
hírek cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím Interjú Forgács Gáborral, a Pizzás operatőr-produc Király Batka Ákos - alias Pléhboy Interjú Kreiter Évával, Mannácskával cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím

this is
cspv home
régi link, már nem működik

page number: 08 00413
film info
PREVIOUS articleNEXT article
-0001-11-30

Evolúció

Evoution 2001.
Nyár közepén egy sci-fi film, hm .., nem biztos, hogy egyáltalán ki lehet bírni, minden negatívkodás nélkül is eszébe jut az embernek egy-két hasonló eset, na mindegy, inkább egy újságíró pusztuljon meg, mint egy ártatlan néző. Körülbelül ilyen gondolatok lebegtek a szemem előtt, amikor beültem, mint valami fogorvosi székbe....


Ám ez a film annyira profi, hogy még két perc sem telt el, sőt, talán egy sem, és máris elérte, hogy a rosszkedvű nézők is dobjanak egy hátast a nevetéstől. Seann William Scott az, aki ennyire feldob minket, az Amerikai Pitében láttuk először, majd a Cool Túrában, és végül a Hé, Haver, Hol a Kocsim-ban, de benyomásaink folyamatosan megmaradtak "vegyesnek". Itt azonban annyira jó a szerepe, hogy tényleg önmaga lehet, és most már nem utáljuk, ráadásul a szinkronban megkapta Holl Nándort, a Jó Barátok Joey-jának a hangját, szóval minden nagyon a helyén volt, tényleg.

Hogy a sztorit is érzékeltessük, az van, hogy S. W. Scott a sivatagban gyakorlatozik egy babával, rágyújt valami faházat, majd megpróbálja eloltani. Mindezt azért teszi, mert a reggeli tűzoltóvizsgára készül. Hoppá, ezt a filmet jókedvében írhatta valaki, már itt látszik. A gyakorlatozásának az vet véget, hogy egy hatalmas meteorit rázuhan az autójára, amely meteor egyben a film bonyodalmát is képezi. Itt most jöhetne az is, hogy a film finoman megpróbál visszavenni az arcából, de ennél sokkal jobb napja van annak, aki beül erre a filmre, mert nem hogy nem vesz vissza, de még csak most kapcsol kettesbe.

Rendben, itt az ideje kimondani, hogy miről van szó. Az van, hogy a Men In Black óta nem volt ilyen kellemes hangvételű sci-fi film a mozipalettánkon. Azért méltó utódja az M.I.B-nek, mert ugyanaz az "emelkedett" hangnem jellemzi. A legtöbb sci-fi film hanyatt esik az ufóktól, erre jött az M.I.B., amiben végre nem ez volt, nem tátották a szájukat, mint a 3. Típusú Találkozások végén, hanem inkább rendesen próbálták megszervezni az UFO idegenforgalmat. Ez a maga nemében forradalmi találmány volt, furcsa, hogy azóta sem használták túl sokan. Az Evolúcióról azonban tényleg el mondható, hogy tanult e kellemes elődtől. Egyébként összesen talán csak két darab másik sci-fi ötlik az eszünkbe, melyek jók voltak időközben, az Ötödik Elemet nem számoljuk, mert az gyakorlatilag egy időben jelent meg az M.I.B.-vel, plusz még jobb is annál, illetve "még annál is jobb". Ez a két film a Galaxy Quest és a Kedvenc Marslakóm voltak, fordított sorrendben. Nos, ezeknél a filmeknél jobb, az M.I.B.-nél valamivel kevésbé jó, így lehetne elhelyezni.

Egyszerűen elképesztő, hogy mennyire humoros ez a film, annyira meg van írva, hogy a nézőnek alig akad ideje a pihenésre a szórakozás hevében (ne pihenj, szórakozz !!). És ha már itt tartunk, jegyezzük meg, hogy nem valami olcsó, erőltetett humorok ezek, hanem igazi jó stílusú darabok. Igen, a film legnagyobb erősége a stílusa. Annyira elegánsan, biztos kézzel nyomták le ezt a forgatókönyvet, hogy oktatni lehetne. Ebből az elegáns, és abszolút magabiztos vonalvezetésből jön az elképesztően jó humor. Az van, hogy ez a film nem annyira a mintákat követi, mint inkább saját magát, és ez nagyon érződik, és tényleg nagyon jót tesz a filmnek, az ilyenekre mondják az, hogy eredeti alkotás.

Ez a film 80 millióból készült, azaz abszolút nagy-költségvetésű, és az ilyen produkcióknál gyakori, hogy az "olcsó" (de sok pénzt hozó) hatások érdekében kicsit elmaszatolják, elkenik a filmet, hogy olyan "Walt Disney-s" legyen. Inkább legyen az, és hozzon sok pénzt, mint fordítva, mert így legalább az ember a bevételből annyi mozijegyet vehet jó filmekre, amennyit csak akar, és még a munkáját is megtarthatja, mondja magában egy vérbeli producer.

Ehhez képest az Evolúció olyan elröppent humorokat enged meg magának, amilyeneket leginkább csak művészfilmekben látni. Például a három férfi egy bevásárló centrumban üldöz egy ilyen ős-mars-lényt, ami felkapott egy bolti szarka csajt és ott repked a levegőben. A három férfi erre ez egyik fegyverboltból kivesz három puskát, még az árcédula is rajtuk van (ebből arra lehet következtetni, hogy a forgatókönyvíró, hogy úgy mondjuk, nagyon jól érezhette magát, amikor ezt írta), és így lőnek az őslényre. Amikor leterítik, a lány megígéri, hogy nem lop többet, ők pedig a vállukra vetik a fegyvereket, és örömittasan beugranak a jeepbe, és nekivágnak a sivatagnak, és bömböltetik a zenét, és vadul énekelnek. Elképesztő! Kinek jut eszébe egy ilyen jeep-es éneklős jelenet? Nagyon jó! Egy pár ével ezelőtti magyar film jut az eszünkbe, a Punta Grande, mely egyáltalán nem a legjobb fim, de az első tíz perce aranyat ért, és abban is a legjobb egy családi autókázás, sivatagban, jepp-pel, felhangosított zenével, ott az egész család a Let It Be-t énekli, nagyon jó. De az egy művészfilm volt, az Evolúció viszont egy 80 milliós monstrum (!), ami ugyanezt a betépettséget meg tudta valósítani, szóval, le a kalappal.

A szereplők kivétel nélkül jók, de David Duchovni, mint az X-Akták delegáltja, illetve importáltja, külön izgalmad visz az egészbe, mi több, a sok-sok befejezetlen X-Akta után most végre kárpótolva érezheti magát a néző. Mellesleg, Duchovny tesz is egy ilyen megjegyzést, hogy "tudod, mint az X-Aktákban", nehogy valaki azt higgye, hogy csak véletlenül esett rá a választás.

A rendező egyébként nem más, mint a szlovák születésű Ivan Reitman, aki a Ghostbusters-szel futott be, a forgatókönyvíró pedig egy egész páros, David Diamond és David Weissman , akik eddig már négy filmet írtak együtt, plusz Don Jacoby, aki az Arachnophobiát írta és producelte.

Mindez annyira szép, és jó, hogy a józanésszel megküldött ember ilyenkor kezd gyanakodni, hogy de hol van a bibi, mert valami bibinek biztos kell lennie ..? Nos, így igaz, és ez a bibi nem más, mint hogy az USA-ban végül is nem termelte meg a film azt a bevételt, amit elvártak volna tőle. Eddig a 80-ból harminc-valamennyit sikerült behoznia . Ámde ez maradjon a gyártók magánügye, a bevétel az övék, meg a gond is, a film és szórakozás viszont a miénk, cserébe egy darab mozijegyért, ami most abszolút megéri a pénzét.

-joey tribiani-

Intercom

cspv.hu
oldal: 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25