A Holnap Egy Új Nap
Ca ira mieux demain 2000.
A
Holnap Egy Új Nap - ezt a kissé depressziós címet kapta a Best Hollywood
forgalmazásában mozikba kerülő legújabb francia vígjáték. A film
inkább hajlik a letargiára, mint a nevettetésre, mindenesetre ha
máshonnan nem is, most megtudhatjuk, hogyan kell tárolni egy fabútort
hosszabb távon egy pincében.
A jól elkészített francia vígjátékoknál nincs nagyobb élvezet (nem véletlenül készül Hollywoodban annyi remake a francia filmekből), de gyakran előfordul, hogy vígjátékként kerülnek a hazai mozikba olyan francia filmek is, amelyek nem igazán viccesek vagy mulatságosak, hanem csak egyszerűen életszerűek, és ezzel együtt nincsenek benne hullák, illetve nem hal meg benne a főszereplő a film végén. A Holnap Egy Új Nap pontosan ilyen, neurotikusak a szereplői, összesen két humoros helyzet adódik benne, mégis elvileg vígjáték. A főszereplője egy fiatal nő, Elisabeth (Jeanne Balibar), aki kicsit szétszórtan éli a hétköznapjait, mondhatjuk azt is, hogy kissé bolond a lány. Állítása szerint ő már egy új emberként él, jobban odafigyel a dolgokra, mint régebben, nos, ez a filmben úgy jelenik meg, hogy kibírhatatlan a természete, mert apróságokon töri magát órákig, kényszeres, és hajlamos ráakaszkodni másokra. Az egész filmnek fura hangulata van, hiába kötődik erősen a hétköznapokhoz, mégsem tűnik természetesnek, inkább eltúlzottnak és erőltetettnek. Igazi cselekménynek nem bukkantunk nyomára, hacsak nem az lehet, hogy ideges (és továbbra is neurotikus) nők egymás -és a kevésbé fogékony nézők - idegeit tépik olyan témákban, mint hogy a fa lélegzik, vagy a boltban hogyan lehet lemondani egy már lemért és levágott nylon vásárlását, vagy mikor lép át egy határt a túlzott közvetlenség, és hasonlók...A forgatókönyv írója és a film rendezője ugyanaz, egy Jeanne Labrune nevű hölgy, aki például a Vatel c. film forgatókönyvírója is volt. Általában nem veszi ki jól magát, ha a filmmel kapcsolatos alapmunkákat (írás, rendezés) egy személy intézi, és jelen esetben - elnézést minden női rendezőtől- az sem dob a filmen, hogy mindent csakis egy nő szemszögéből látunk. Mert a Holnap Egy Új Nap ettől kevésbé lesz fogyasztható, bár megtudhatunk dolgokat a nők közti kommunikációról, a végeredmény egy exkluzív "művészfilm" lesz , már ami a szó "nem-közérthető" értelmét jelenti.
Elizabeth a "komód-elpakolás" nevű projektje révén összeismerkedik egy nagyon ideges és hektikus nővel, Sophie-val (Natalie Baye), akiről annyit tudunk meg a film során, hogy a férje, Xavier (Jean Pierre Darroussin) pszichológus és csontkovács egy személyben, és a nőnek már az agyára megy, ahogy a férfi folyton analizálja őt, és a kettejük kapcsolatát. A filmnek ezen a pontján kicsit kitágul a szereplői kör, ezentúl már nemcsak Elizabeth-et és Marie (Isabelle Carre) nevű barátnőjét látjuk, hanem Sophie-t, Xaviert, sőt Xavier barátját, a falánk belső építész Franck-et (Didier Bezace), az ő feleségét, illetve Xavier pácienseit is. A páciensi körnél adódik az a két humoros helyzet, amiről szóltunk, ami persze abból adódik, hogy Xavier lelki és testi betegei nem tudják, hogy a doktoruk ugyanaz a személy...
A "no-cselekményből" azok a percek jelentenek felüdülést a néző szemének, amikor Sophie (vagy Elizabeth) Párizs utcáin mászkál, és láthatjuk a gyönyörű párizsi utcákat, boltokat, járókelőket - ezek tényleg jó pontjai a filmnek. Közben Elizabeth-nek agyára mennek a fa kezelési problémái, elkezdi zaklatni Sophie-t, aki nem tud olyan ügyesen kibújni a találkozók elől, mint ahogyan a férje tanácsolja...Látunk még egy idős nénit, fiatalos öltözetben, aki aztán egy igazán megható jelenettel ajándékoz meg minket (a 70 feletti néni felolvassa a háborúban elesett apja szerelmes levelét, amit az anyjának írt a fronton). Szóval hébe-hóba előfordulnak élvezetes történések a filmben, de egészében nem tudjuk jónak minősíteni a Holnap..-ot.
A színészek egyébként jól játszanak, az Elizabeth-et alakító Jeanne Balibar nagyon hitelesen alakítja a mások szemében idegesítő, de önmaga számára szórakoztató fiatal nőt, a Sophie-t játszó Natalie Baye -aki Franciaország egyik befutott és ismert színésznője- pedig minden izében mozog a film alatt, és ezzel egy létező nőtípust jelenít meg tökéletesen (az értelmiségi, nyüzsgő, csinos, és inkább feleség-, mint anyatípusú nőt), aminek bizonyára Franciaországban is akadnak képviselői...
A Holnap Egy Új Nap-ot majdnem teltházas vetítőtermekkel játszották a bemutató utáni napokban, viszont jellemző módon férfi-nevetést (vagy más megnyilvánulást) nem lehetett hallani a közönség soraiból, hanem csak néhány nő nevetett Elizabeth szerencsétlenkedésein, illetve a két darab filmbeli poénon...
-glee-
Best Hollywood |