cspv logo
cspv szám: 30 / 01 tartalom
keresés

hírek cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím Interjú Forgács Gáborral, a Pizzás operatőr-produc Király Batka Ákos - alias Pléhboy Interjú Kreiter Évával, Mannácskával cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím

this is
cspv home
régi link, már nem működik

page number: 10 00415
film info
PREVIOUS articleNEXT article
-0001-11-30

A Holnap Egy Új Nap

Ca ira mieux demain 2000.
A Holnap Egy Új Nap - ezt a kissé depressziós címet kapta a Best Hollywood forgalmazásában mozikba kerülő legújabb francia vígjáték. A film inkább hajlik a letargiára, mint a nevettetésre, mindenesetre ha máshonnan nem is, most megtudhatjuk, hogyan kell tárolni egy fabútort hosszabb távon egy pincében.


A jól elkészített francia vígjátékoknál nincs nagyobb élvezet (nem véletlenül készül Hollywoodban annyi remake a francia filmekből), de gyakran előfordul, hogy vígjátékként kerülnek a hazai mozikba olyan francia filmek is, amelyek nem igazán viccesek vagy mulatságosak, hanem csak egyszerűen életszerűek, és ezzel együtt nincsenek benne hullák, illetve nem hal meg benne a főszereplő a film végén. A Holnap Egy Új Nap pontosan ilyen, neurotikusak a szereplői, összesen két humoros helyzet adódik benne, mégis elvileg vígjáték. A főszereplője egy fiatal nő, Elisabeth (Jeanne Balibar), aki kicsit szétszórtan éli a hétköznapjait, mondhatjuk azt is, hogy kissé bolond a lány. Állítása szerint ő már egy új emberként él, jobban odafigyel a dolgokra, mint régebben, nos, ez a filmben úgy jelenik meg, hogy kibírhatatlan a természete, mert apróságokon töri magát órákig, kényszeres, és hajlamos ráakaszkodni másokra. Az egész filmnek fura hangulata van, hiába kötődik erősen a hétköznapokhoz, mégsem tűnik természetesnek, inkább eltúlzottnak és erőltetettnek. Igazi cselekménynek nem bukkantunk nyomára, hacsak nem az lehet, hogy ideges (és továbbra is neurotikus) nők egymás -és a kevésbé fogékony nézők - idegeit tépik olyan témákban, mint hogy a fa lélegzik, vagy a boltban hogyan lehet lemondani egy már lemért és levágott nylon vásárlását, vagy mikor lép át egy határt a túlzott közvetlenség, és hasonlók...A forgatókönyv írója és a film rendezője ugyanaz, egy Jeanne Labrune nevű hölgy, aki például a Vatel c. film forgatókönyvírója is volt. Általában nem veszi ki jól magát, ha a filmmel kapcsolatos alapmunkákat (írás, rendezés) egy személy intézi, és jelen esetben - elnézést minden női rendezőtől- az sem dob a filmen, hogy mindent csakis egy nő szemszögéből látunk. Mert a Holnap Egy Új Nap ettől kevésbé lesz fogyasztható, bár megtudhatunk dolgokat a nők közti kommunikációról, a végeredmény egy exkluzív "művészfilm" lesz , már ami a szó "nem-közérthető" értelmét jelenti.

Elizabeth a "komód-elpakolás" nevű projektje révén összeismerkedik egy nagyon ideges és hektikus nővel, Sophie-val (Natalie Baye), akiről annyit tudunk meg a film során, hogy a férje, Xavier (Jean Pierre Darroussin) pszichológus és csontkovács egy személyben, és a nőnek már az agyára megy, ahogy a férfi folyton analizálja őt, és a kettejük kapcsolatát. A filmnek ezen a pontján kicsit kitágul a szereplői kör, ezentúl már nemcsak Elizabeth-et és Marie (Isabelle Carre) nevű barátnőjét látjuk, hanem Sophie-t, Xaviert, sőt Xavier barátját, a falánk belső építész Franck-et (Didier Bezace), az ő feleségét, illetve Xavier pácienseit is. A páciensi körnél adódik az a két humoros helyzet, amiről szóltunk, ami persze abból adódik, hogy Xavier lelki és testi betegei nem tudják, hogy a doktoruk ugyanaz a személy...

A "no-cselekményből" azok a percek jelentenek felüdülést a néző szemének, amikor Sophie (vagy Elizabeth) Párizs utcáin mászkál, és láthatjuk a gyönyörű párizsi utcákat, boltokat, járókelőket - ezek tényleg jó pontjai a filmnek. Közben Elizabeth-nek agyára mennek a fa kezelési problémái, elkezdi zaklatni Sophie-t, aki nem tud olyan ügyesen kibújni a találkozók elől, mint ahogyan a férje tanácsolja...Látunk még egy idős nénit, fiatalos öltözetben, aki aztán egy igazán megható jelenettel ajándékoz meg minket (a 70 feletti néni felolvassa a háborúban elesett apja szerelmes levelét, amit az anyjának írt a fronton). Szóval hébe-hóba előfordulnak élvezetes történések a filmben, de egészében nem tudjuk jónak minősíteni a Holnap..-ot.

A színészek egyébként jól játszanak, az Elizabeth-et alakító Jeanne Balibar nagyon hitelesen alakítja a mások szemében idegesítő, de önmaga számára szórakoztató fiatal nőt, a Sophie-t játszó Natalie Baye -aki Franciaország egyik befutott és ismert színésznője- pedig minden izében mozog a film alatt, és ezzel egy létező nőtípust jelenít meg tökéletesen (az értelmiségi, nyüzsgő, csinos, és inkább feleség-, mint anyatípusú nőt), aminek bizonyára Franciaországban is akadnak képviselői...

A Holnap Egy Új Nap-ot majdnem teltházas vetítőtermekkel játszották a bemutató utáni napokban, viszont jellemző módon férfi-nevetést (vagy más megnyilvánulást) nem lehetett hallani a közönség soraiból, hanem csak néhány nő nevetett Elizabeth szerencsétlenkedésein, illetve a két darab filmbeli poénon...

-glee-

Best Hollywood

cspv.hu
oldal: 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25