cspv logo
cspv szám: 50 / 03 címlap
keresés
cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím

this is
cspv home
régi link, már nem működik

page number: 10 00292
film info
PREVIOUS articleNEXT article
2003-04-25

Kiskakukk

Kukuska 2003.

Háborútól sújtva
A művészfilmek között is bármikor előfordulhatnak olyanok, melyeket alkotójuk jó kedvében teremtett, melyek ihletettebb, fantáziadúsabb darabok versenytársaiknál. A Kiskakukk nagyon úgy néz ki, hogy éppen ebbe a kategóriába esik, nézzük meg talán közelebbről is.

A helyszín, a történet, a szitu roppant egyszerű, a második világháború végén járunk. Adva van egy finn katona, aki a németek szövetségeseként harcolt, aztán fogságba esett, illetve odaláncolták a lábát egy sziklához. Ekkor arra gondolunk, "de jó ez a film", meg még azt is gondoljuk, hogy "nagyon jók ezek az izgi művészfilmek". A legfurább egyébként az, hogy ez a film lassú, és közben mégsem unalmas, sőt, éppen ellenkezőleg. Egy iráni film jut az eszünkbe, ahol a kamera készségesen lekövette, amint a főszereplő felautózott egy dombon lévő emberhez, majd vissza, majd megint oda, majd megint vissza. Az unalmas volt, ez most viszont izgalmas. Színészekről szokták mondani, hogy "betöltik a vásznat", hogy "vibrálnak", hogy nem lehet levenni róluk a szemünket", nos ugyanez jellemző az ihletett, jól eltalált művészfilmekre, mint amilyen ez is.

Leginkább a Törvénytől Sújtva jut róla az eszünkbe, több okból is. Először is ez a film is háromszereplős, és alacsony költségvetésű, de vannak további hasonlóságok is. A 80-as, 90-es években a világ egy fura keveredésen ment keresztül, emberek találkoztak más emberekkel, akik máshonnan jöttek. A Lonely Planet által képviselt okos turizmust megelőző okos felfedező kor volt ez. Ebben az időben készült a Florida, A Paradicsom és a Törvénytől Sújtva is. Mindkét film nagyon "pop" volt, és nagyon erről a kultúrák közti keveredésről szólt. A Kiskakukk mintha e Jarmusch által meglovagolt 80-as évekbeli hullámot szörfözte volna végig újra. A film minden jelenete vicces, és éppen attól vicces, hogy az emberek más kultúrából származnak.

Ezt az inter-kulturális szituációt egyébként a film meglehetősen sarkított formában adja elő, ugyanis a szereplők egyszerűen nem értik egymás szavát, és így élnek, így beszélgetnek egymással. A láncát végül levető finn katona ugyanannál a lapp lánynál bukkan fel, mint az orosz katona, akit légnyomás ér, és a lány félholt állapotában vonszolja haza a kunyhójába. Nagyon jó jeleneteket adnak elő így hárman. Mindenki a maga nyelvét beszéli, amit mondanak, azt mi olvashatjuk feliratokban, de a többiek soha nem értik. Általában, ha valaki nem ért egy másik embert, az még nem annyira vicces. Itt viszont az történik, hogy mindenki azt hiszi, hogy érti a másikat. Legalább is mindenki buzgón tulajdonít valami jelentést annak, amit a másik neki mond, és ez nagyon vicces tud lenni. Kedvenc jelenetünk, amikor a lány, aki egymaga dolgozik hármukra, odacipel egy gerendát a tanya egy pontjára, majd jön a finn fiú, felkapja, és visszaviszi oda, ahonnan a lány odacipelte. Segíteni akart, de jól félreértette a szitut. A lány hiába mondja, hogy ne vidd vissza, a srác erre csak mint felesleges hálálkodásra tekint.

A két ellenséges katona és a lány így éldegélnek az isten háta mögötti lapp földön. Az orosz katona idősebb, pocakos, és amúgy is sokkal kevésbé jó fej, mint a finn. A lány nagyon aranyos, maga a talpraesett nő prototípusa. A finn srácot pedig érzésünk szerint még sok amerikai filmben is fogjuk látni, annyira eredeti arc és jó stílusú színész.

Nekünk ennyi elég is lenne, de a film, sajnos, két poént a kelletténél talán sokkal jobban is előtérbe helyez. Az egyik a szex, a másik a háború. Egyrészt arról van szó, hogy a lánynak szüksége van férfiak érintésére (na, nem mintha ez nem volna kölcsönös), és így fele részben gyakorlatilag az ő férfi-fogó történetéről szól a film. Az szinte elsőre világos, hogy végül mindkét férfival le fog feküdni. Számunkra talán lehetett volna kevésbé hangsúlyos, vagy kevésbé szimmetrikus ez a vonal, de semmi gáz, azért jól működött így is.

Ennél kevésbé kellemesebb azonban a háborús vonal, az, hogy a film eleve a háború borzalmáról, az ember ember elleni embertelen viszonyáról szól. Ez a második világháborús kontextus, és a háború borzalmai keresetlen, időt és teret tévesztett motívumok, de nem lett volna velük gondunk, ha nem hatalmasodnak el, mint ahogy itt fő motívumokká nőtték ki magukat. Mármost 2003-ban nem kell minket meggyőzni arról, hogy a háború, a második világháború egy rossz és embertelen dolog volt, egy tragédia, stb. Jelzés szintjén felemlegetni, mint "háborút", csak úgy, még jó lett volna, de egy tudatos pacifista film készítése ezzel a történettel körülbelül olyan, mint amikor a szépségkirálynők a világbékét emlegetik. Márpedig ez a film, sajnos, tudatosan és önérzetesen pacifista akar lenni, ami azt jelenti, hogy sokkal nagyobbnak képzeli magát, mint amekkora. Egyébként ez a remek pop-stílus a Senkiföldje c. filmre emlékeztetett, annak is az elejére, amikor még nem romlott el.

A Senkiföldjétől eltérően lehetett volna egy pozitív háborúellenes film is, amely nem megható, hanem humoros akar lenni. Mindez egyébként azért rovandó fel a film hibájaként, mert emiatt a film egy adott pontján az alkotók úgy érezték, hogy már jó sokat adtak a nézőnek, pedig ez még nem volt igaz. Ekkor erőltetett módon kitör a konflikt a két ex-katona között, aminek a végén a lány feltűnően hosszú sámán-jelenetet kénytelen előadni (elnézést a virágnyelvért). Aztán egyszercsak vágás, és vége a filmnek, mégpedig a szimmetria és a klisék jegyében.

Szerintünk a film nagyon jó dologba nyúlt bele, de nem kellett volna a háborúellenességben annyira elszállni, és az eredeti történetet végül ennyire közhelyesen elintézni. Amúgy -mindezekkel együtt- egy jó filmről beszélhetünk, egy film-egyéniségről, na meg egy adag hiányérzettel, némi kívánnivalóval, amit a film maga után hagyott.

-jepe-
2003-04-25
cspv.hu
oldal: 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19