cspv logo
cspv szám: 50 / 03 tartalom
keresés

cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím

this is
cspv home
régi link, már nem működik

page number: 11 00285
film info
PREVIOUS articleNEXT article
2003-04-10

Minden Vagy Semmi

All or Nothing 2002.

Azok a szürke hétköznapok
Mike Leigh arról híres, hogy majdnem dokumentumfilmbe hajló érzékletességgel tudja ábrázolni a brit hétköznapokat, az angol munkásosztályt, illetve ezek keverékét. Az egyedi és merész rendezési stílusával sok hívet szerzett filmjeinek, bár tagadhatatlan, hogy ezek a művek nem az élet világosabb oldaláról szólnak. Mint ahogy a Minden Vagy Semmi sem.

Néha jó dolog csak úgy elmerülni egy filmben, és mivel sejtéseink szerint ez a film éppen jó alany erre, mi ezt választjuk. Egy mackós alkatú taxisofőrt látunk, Phil-t (Timothy Spall), az ő feleségét, Penny-t (Lesley Manville), illetve a gyerekeiket és szomszédaikat, barátaikat. Már az első percekben lehet sejteni, hogy ebben a filmben nem fog történni "semmi különös", vagyis nem a sokféle cselekményen lesz a hangsúly, hanem az apró történéseken, az érzelmi viszonyulásokon, és a szereplők közti kapcsolatokon. Ráhangolódunk erre, és már benne is vagyunk a filmben. Megtudjuk, hogy Phil nagyon keveset keres a taxizással, a felesége borzasztóan magába húzódó, a lányuk, Rachel (Alison Garland) kövér és kedves, sokat olvas, és már nagyon hiányzik neki egy fiú-barát. A család legzűrösebb tagja Rory, a tinifiú (James Corden), aki nemcsak kövér, de kiállhatatlan is, és ezzel sok bosszúságot okoz mindenkinek a környezetében. Később kiderül, hogy Rory lesz az igazi főszereplő (legalábbis abban az értelemben, hogy köré szerveződnek az események a film utolsó harmadában), de addig is nehezen viseljük el a kirohanásait és az értelmetlen agresszióját.

A filmnek valóban nem a cselekmény az erőssége, és az is igaz, hogy a szereplők sem képesek folyamatosan fenntartani a kíváncsiságunkat és érdeklődésünket, de az a néhány üres perc még belefér egy művészfilmbe. Mike Leigh egyébként a rögtönzés híve, általában nem egy rendesen megírt forgatókönyvvel indít, hanem a script vázlatát mutatja meg a színészeinek, akik később improvizálnak, és így áll össze végül a film. Ennek a rögtönzésnek írjuk a számlájára a film egyetlen nagyon unalmas negyedóráját, amikor Phil és Penny komoly beszélgetésbe kezdenek az életükről, de ezt annyira vontatottra veszik, hogy alig bírjuk kivárni a jelenetváltást. Ezt az egy maratoni jelenetet leszámítva jól működik a rögtönzés, sőt, elengedhetetlennek látszik, mivel itt hús-vér karaktereket kell bemutatni, olyan embereket, akiknek nem minden jött össze az életükben, alacsony színvonalú munkákat végeznek, keveset keresnek, és már ötletük sincs arról, hogy milyen jövőt álmodjanak maguknak.

A színészek alaposan kitesznek magukért, annyira hiteles alakítást nyújtanak, hogy ez után nehéz őket más szerepben is elképzelni. A két főszereplő, a Philt és Pennyt játszó Timothy Spall és Lesley Manville már rutinos Leigh-színészeknek számítanak, mivel mindkettőjüknek ez a negyedik közös filmjük a rendezővel (sőt, a Topsy-Turvy-ben, és a Titkok és Hazugságok-ban együtt is játszottak). Spall nagyon komolyan veszi, hogy neki egy "melákot", vagyis egy jóindulatú, de nem túl értelmes, szeretetreméltó, de kicsit lusta családapát kell eljátszania, és a hatás kedvéért szinte végig kifejezéstelen (fa)arcot vág. Manville-nek már több kifejezési lehetősége adódik, mert talán az ő karaktere a legbonyolultabb a filmben, habár a felszínen egy megfáradt családanyát látunk csupán.

A számunkra legszimpatikusabb szereplő Rachel, a lány, akit pompásan játszik el a még teljesen ismeretlen Alison Garland. Jó őt nézni, ahogy a kis mozdulatai is beszélnek, és ahogy a zárt világából küldi ki a környezetébe a szeretetteljes jeleit (mindenkinek előre köszön, és nem lepődik meg, ha cserébe őt észre sem veszik, nem sértődik meg semmin, és szinte mindenkit kedvel). A film tele van még életszerű, sőt, inkább az életből odacsöppent szereplőkkel, akiknek bármit elhiszünk, annyira hiteles karaktereknek tűnnek.

Ez a film Leigh második legdrágább filmje (9 millió dollárnak megfelelő fontból készült, a Topsy-Turvy 20 milliójával szemben), bár az a helyzet, hogy ez a kis költségvetés sem térült meg a mozipénztárakban. Kevesen látták ezt a filmet, bár ez a műfajánál fogva nem meglepő, inkább az számít, hogy akik látták, azoknak tetszett-e. Biztos, hogy sokan egyszerűen csak lehangolónak fogják látni, mások viszont kivételes értékeket fognak felfedezni benne. Szerintünk -ilyen az élet- valahol a kettő között van az igazság: erősen életszerű, de néhol unalmas, és általában nem vidám hangulatú filmről van szó. Nekünk mindennel együtt emlékezetes volt, és az már biztos, hogy többet megtudtunk az angol "dolgozók" életéről.

-ming li-
2003-04-10
cspv.hu
oldal: 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19