microcspv    "time is not money"
logo Marilyn


::: kult -> művészet, pop, vizuális kultúra, kultúr-stratégia

2009-07-09

Robert Capa (5. rész / 8)

a zseniális pioneer


::::: Háborús tudósítás egykor és ma

Capa a D-Napon olyanra vállalkozott, amire kevesen, e tudósításából pedig olyan bevetés bontakozott ki, amivel (ismét) világelső lett.

E bevetés mellesleg nagyon komoly támpontokat ad ahhoz is, hogy megértsük, Robert Capa karrierje egyszerűen utánozhatatlan, megismételhetetlen. Ma a fotográfia egészen más természetű jelenség, mint ekkor volt. Ma egy 15 perces háborús bevetés során sem 100, hanem 5000 fotót készítene egy fotós. A fotográfia technikailag is lehetővé teszi, hogy hatalmas mennyiségben készüljenek a képek, ráadásul, ma már a fotósból is sokkal több van, nagyságrendekkel több, és ha valahol valami történik, akkor ott fotósok serege fog jó képekre vadászni.

Annak idején, Horvátországban a háború idején már állítólag annyi fotós volt, hogy egy-egy ütközet úgy nézett ki, hogy egyik fél, másik fél, és a fotósok. Öt-hat katona lőtt öt-hat katonát, mögöttük pedig fotósok tucatjai kattogtatták a kameráikat. Ami ma folyik háborús tudósítás terén, az már valami egészen más dolog. Ma már nem is igazán van szükség emberi részvételre a harcok minden fázisában. Az aknákat aknaszedő robotok intézik el, felvételeket pedig könnyűszerrel készíthetnek a katonák, illetve a sisakjukon elhelyezett kamerák is. Ma már nem feltétlenül szükséges az emberi élet kockáztatása.

Ma minden más. A WTC elleni terrortámadás során például az egyik híres fotós New York-i lakásából látja, hogy mi történt, felkapja a kameráját, felmegy a tetőre, és fotózni kezd. Ma már rengeteg fotós van, fotósok és kamerák vannak mindenütt, és rengeteg kép készül. Ráadásul ma már a háborúban készült képek szerepe is másodlagos, hiszen a legélesebb helyzeteket webkamera minőségű élő videó-felvételek rögzítik, akár a katonák kamerái, akár nézelődők telefonjai révén. Ma a tv-híradókban rengeteg infót kapunk arról, hogy egy adott konfliktus helyszínén mi történik és miért. Ma a CNN telefonos kapcsolat segítségével küldi a videó tudósításait. Ma a CNN bárki telefonjának a felvételét átveszi, aki közel került valami eseményhez: minden ember potenciális tudósító. Ma minden ember telefonja, videó kamerája potenciális tudósító. Ma a világ tévét és internetet néz, tévéképernyők és monitorok előtt tölti az idejét, a hír-fogyasztók számára pedig a legnagyobb tápértéket pedig a "LIVE" tudósítások képviselik. Ma a fotók szerepe egy esemény tudósításánál, valljuk be: másodlagos. Ahogyan a nyomtatott sajtóé is.

Ne kerteljünk: ma már egy fotós, ha elképesztő háborús fotókat készít, valójában hatásos, művészi fotókat készít, és csak másodsorban tudósít. Capa idejében a világnak volt szüksége a fotósokra, fotós-tudósítókra - ma már a fotósoknak van szükségük a munkára. Ma a sajtó-fotók sarkosan fogalmazva dekoratív illusztrációk, melyek felkelthetik az érdeklődést egy-egy sztori iránt - és nem elmesélik azokat. A mesélést ma már a media-coverage végzi, szemtanúk, riporterek beszámolója élőben, a helyszínről, a stúdióban szakértők elemzik a tények, dokumentumok alapján a helyzetet. Egy ilyen műsorban egy-egy fotó alig bukkan fel, mert egy pár dolláros telefon által rögzített felvétel közvetlenségében megelőzi a fotókat. Capa idején azt lehetett mondani, hogy egy fotó képes megjeleníteni azt, amit a saját szemünkkel látnánk, ha ott lehetnénk térben és időben, ahol és amikor az adott kép készült. Ma ugyanezt egy mobil telefonnal, bármilyen videó kamerával készült mozgó-felvételről még inkább el lehet mondani. A sors iróniája, hogy a Canon új fotókameráiba videó felvétel funkciót is épít, mégpedig HD minőségben (aminek az az egyik előnye, hogy amikor videót rögzít egy fotós, nem marad le teljesen a fotózásról, mert a felvételből ki lehet venni állóképet újságban kinyomtatható felbontásban is).

Capa így tehát annak idején végképp olyan helyre jutott be, ahova csak az akkori kiválasztottak, hiszen az időkapu, amely akkor nyitva állt számára, azóta fokozatosan bezárult. Egyszerűen lehetetlenség utána csinálni, amit ő és pioneer fotó-tudósítótársai véghezvittek, mert ma már teljesen más viszonyok uralkodnak, azokba az időkbe visszamenni pedig egyszerűen nem lehetséges.






következő fejezet: Capa tehetségéről
a cikk fejezetei:

Címkék: