Stigmata (1999)

A filmeknél egyáltalán nem utolsó szempont, hogy mennyire hangzik jól a címük, például "megnézzük ma a sztigmátát?". Ez idáig tök jól hangzik, és ha még kimutatható szervezetedben egy kis Patricia Arquette hiány is, már rohanhatsz is a pénztárhoz. 
Gabriel Byrne, a kémikusból lett pap és fotós ..Persze az sem közömbös, hogy mit tartalmaz maga a film, amire ilyen könnyen rábeszélted magad. A Stigmata-t megelőzte a híre, lehet tudni, hogy például El Salvador-ban betiltották, mert Egyház elleni támadásként tekintettek rá. Semmi gond, hiszen hozzászoktunk, hogy szinte semmiségekért meg tudnak támadni egy-egy filmet, amiben a történet vallásos vonatkozásokkal bír, Kevin Smith Dogma c. filmje, vagy méginkább az egykori remek film, a Krisztus Utolsó Megkísértése juthat eszünkbe, amit szintén igen erősen támadtak, de nekünk, mezei nézőknek egyáltalán nem volt okunk panaszra, sőt, egyszerűen fantasztikus élményben volt részünk. 
A Stigmata egészen jól teljesített a jegyeladásban, illetve bevétel terén, az első hétvégén 18 milliót inkasszált, ami nem kis teljesítmény a 32 milliós költségvetésű filmtől, különösen, ha megnézzük. Ha megnézzük, és semmit nem tudunk róla előre, úgy tűnik, hogy valami felfejlesztett főiskolás-filmet látunk, (a szó rossz értelmében). Patricia Arquette úgy néz ki, hogy először szinte alig ismerünk rá, és máris arra gondolunk, hogy vagy a Director of Photography szúrt el valamit a világítással, vagy a fiatalok, akik készítették nem engedhetek meg maguknak olyan jó make-up artist-ot, amilyet Patricia Arquette-nél megszoktunk. De a lényeg nem is ez. Amikor elkezdődik a film, kicsit nem érteni, hol is vagyunk, egy Brazil város utcáit látjuk, és ha Gabriel Byrne nem tűnik fel a képben, még azt is hihetnénk, hogy egy dokumentumfilmre ültünk be tévedésből. De aztán megjelenik Byrne és máris egy templomban vagyunk, ahol az egyik szobor vérzik. Byrne azért érkezik a helyszínre, mert ő a Vatikán küldötte, és az a dolga, hogy megvizsgálja a csodákat, mert az ilyen vérzés annak számít, és már itt kicsit rossz előérzetünk támad. A filmek eleje ugyanis nagyon fontos, az vezet be minket az egész következő másfél órába, és a film egészének világába, vagy jelen esetben problematikájába. És ha belegondolunk, semmiképp sem járhatunk jól, mert akár az derül ki, hogy valódi csoda történt, akár az ellenkezője, az eredménnyel aligha tudunk mit kezdeni, hiszen másfajta konfliktusokhoz szoktunk hozzá, illetve másfajta konfliktusokat várunk el egy filmtől, aminek bizalmat szavaztunk például a szórakozás, az izgalom, vagy a felfedezésvágy jegyében.
Patricia Arquette - jellemző pózban
És akkor Byrne fotókat készít és vérmintát vesz a szoborból és távozik, és ekkor jönnek a feliratok, a film címének kiírásával együtt. Ez is eléggé béna. Először is egy "What's Up Mary?", vagy valami hasonló refrénű szám fut a feliratok alatt hangban, másrészt egy vizuálisan nagyon rendetlen képi montázst láthatunk különböző Jézus-ábrázolásokkal, amik egy jellemzően kék színeken pompázó éjszakai szórakozóhely kicsit acid stílusú képivel vannak összevágva. Hűha! 
A duó - pap és szivecskés-pólós fodrásznő (hátha valaki megbotránkozik ..)
Ez a Mary-s szám, a Jézus-képek, és a szórakozóhely, ezek a fejek, akik a Stigmata-t létrehozták most biztosan valami nagyot akarnak gurítani, már ami legalább is a blaszfémia vonalát illeti. A Krisztus Utolsó Megkísértése egy korlátlanul remek szellemi termék, és meglehetősen önálló is, Nikos Kazantzakis eredeti regényéből, a Stigmata ezzel szemben ara utazik, hogy az ismert történetet, a Szentírást most lépésről lépésre tök másképpen adaptálja, ami nemcsak unalmas, de idegesítő is. Az, mert a filmnek mint műfajnak az a természete, hogy azt látjuk, hogy valami éppen történik benne, valahogy éppen alakulnak a dolgok, egy adott kérdésnek, hogy például igazi volt-e a szobor vére, az eredménye a szemünk láttára derül ki, hogy mi a megoldása. 
 UIP-DUNA FILM 

Patricia Arquette -itt már férfihangon beszél ...
És persze a megoldás pont az lesz, amit a tiszteletre méltó forgatókönyvíró legépelt, vagyis hiába derül ki, mint most a Stigmata esetében, hogy a vér valódi, egyszerűen tökmindegy, akár olyan jeleneteket is bevághatnának, ami azt mutatja, hogy a földön minden ember maximum 140 centi magas, annak is kábé ennyi lenne a relevanciája. Vagyis veszett fejsze nyele, és ez már az első percben kiderül. 
A film további részei sem jobbak egy fokkal sem. Gyakorlatilag semmi nem történik, leszámítva ezt a stigma dolgot. Patricia anyukája odatelcsizik neki, hogy épp most járt abban a kis brazil faluban, ahol Byrne szobrot fotózott, és hogy hozott neki egy rózsafűzért ajeszba, és a következő percben máris azt kell végigszenvednünk, hogy Patricia megkapja első rohamát. Ül a kádban, és ez össze van vágva, olcsó horrorfilmeket idéző stílusban, olyan felvételekkel, amiken valakinek a kezébe belekalapálnak egy hatalmas vasszöget, és természetesen ehhez a szokásos összevissza montázzsal néhány feszület-képet is bevágnak, biztos ami biztos, lényeg, hogy mindenki értse. Oké akkor értjük, de mit? Értjük, hogy így megy majd tovább az egész film során, hogy enyhe és semmitmondó jelenetek, majd jön egy roham, a bevágásokkal, aztán vége, és lapozunk a következőre. 
Patricia Arquette - éppen az ég felé néz ..
És valóban, így is történik. 
A film felénél Gabriel Byrne lesz olyan jó hozzánk és elmondja, hogy 5 stigma van, vagyis óránkra nézve simán kikalkulálhatjuk, mit kaphatunk még ettől a filmtől a továbbiakban, ötből kettő megvolt, tehát még van három. Byrne egy tudós papot alakít, aki a kémia területéről vándorolt át a vallás mezejére, mint a mesében, és Patricia az idióta forgatókönyv alapján meg kel hogy kérdezze tőle, hogy miért nem fekszik le nőkkel, például vele, ami a film leggázosabb jelenete. Byrne elmondja azt is, hogy a legprofibb szenteknek eddig összesen max kettő darab stigmát sikerült összegyűjteniük, és mivel ekkor Patricia már háromnál tart, van miért izgulnunk, mint egy Eurosport közvetítésen, hogy vajon rekordot tud-e dönteni a film főszereplőnője. És ha ez nem volna elég ok az izgalomra, izgulhatunk amiatt is, hogy az ötödik stigma halálos kimenetelű, és ha "megkapja" azt is, akkor neki annyi. Szóval túléli, vagy nem éli túl, ez itt a kérdés! De ha már szegény Drew Barrymore-ról le kellett mondanunk a Scream 1. elején, akkor –tudva tudván, hogy a film csak játék, és hogy Patricia Arquette-nek valójában nem is esik baja- róla is le tudunk mondani, ha arra kerülne sor. 
Patricia Arquette - transzban, figyeljük meg a homlokán a stigmát
A Stigmata-nál rosszabb filmet még nem láttunk, csak maximum ugyanilyen rosszat, egyszerűen semmire sem jó. És akkor még nem említettük az olyan részeket, amikor Patriciát hirtelen megszállja valami szellem, feltehetően Krisztus-é, (lásd helyesbítés), és elkezd férfihangon beszélni, sőt ordítozni, és szegény Byrne-t is jól megveri, amiért annyira következetesen betartja az Egyház által kirótt viselkedési alapelveket, mint például a cölibátus. Van viszont egy jó rész a filmben, ekkor Patricia szemein színes kontaktlencsék világítanak, egyik piros, másik sárga, amit bizonyára a Jaguár című szórakoztató filmből irigyeltek meg, vagy a Harapós Nő-ből, vagy egyszerűen csak a stáb valamelyik tagjának támad egy ötlete .. Szóval, nagyon nagy beégés a film, amit még el is viselnénk, ha nem lenne életveszélyesen unalmas is. Ez Mrs. Cage 8MM-e. 
-in-

HELYESBÍTÉS: Ipacs Gergely olvasónk felhívta figyelmnünket, hogy a "szellem", ami Patriciát folyton megszállja nem Krisztusé, hanem az öreg papé, aki a film elején meghalt, és persze teljesen igaza is van ebben. Köszönöjük.
Valójában nem elírásról volt szó, hanem félreértésről, mert Patricia nagyon Krisztus-szerűre volt mindig maszkírozva, és úgy beszélt, mintha ő lenne az. Például első szám első személyben mondta, hogy "vágj ketté egy fát, és ott vagyok". Plusz, ha a pap szállta meg, miért Krisztus stigmái jelentek meg rajta?
 

oldal: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22