|
|
Isten
Látja Lelkem Dieu
Seul Me Voit (1998)
Miközben
sokan ara panaszkodnak, hogy Hollywood overdózisban szenvednek, leginkább
a Hal Hartley filmeken éljük ki magukat a "másságot" kedvelő hangulatainkban,
amikor Hal Hartley egy sima mini-Hollywood. Ehhez képest ott vannak a francia
filmek, melyek közül is elsősorban Luc Besson filmjeit szokás megnézni,
noha azok is tök Hollywood-iak, (na nem mintha ez baj lenne, csak ha másságot
akarunk, akkor miért nem más helyen keressük azt?)
Az
Isten Látja Lelkem talán pont megfelelőnek ígérkezik egy ilyen más típusú
filmélmény beszerzéséhez. Nem tudjuk, miről szól, nem tudjuk, ki kicsoda,
nem várunk semmit, csak egy kis más nyelvet, más autómárkákat, más kávézókat,
például franciát. A francia filmekre jellemző, hogy mindig van egy normális
csávó, aki keresi a magának való csajt. Van neki lakása, csak nem amerikai,
van neki fizetése, de az sem olyan, mint egy amerikai filmben, történnek
vele dolgok, de azok is szerényebb kaliberűek, mint amit a nagy testvér
országában készítenek nekünk a szorgalmas és sikeres filmesek. Szóval
mindig van valami csávó, akinek van valami kicsi hendikepje, és csajt akar
magának. A Csajokat pedig általában nagyon sztereotipként kezelik, vagy
bőrdzsekis, kicsit drogos, artisztikus lakással, motorral s bukóval, vagy
pedig újságnál dolgozik, és sok pénzt keres, de Campbell konzervek vannak
a polcain, és unalmas az élete, ja, és vagy elérhetetlen, aki azt a szót,
hogy óvszer ki sem ejtené, vagy pedig nimfomán, és mindig csak két véglet
létezik.
Egyáltalán
nem várunk sokat, amikor a film elején valami idióta zene, kisváros, zebra,
zebrán átkelő bézs színű kabátos francia csávó belebotlik egy esernyős,
kutyáját sétáltató nőbe, aki azért miden, csak nem oltári nő. Jól hozzá
is készülünk, hogy ezt a másfél órát valahogy kihúzzuk, csak két dolgot
nem tudunk. Az egyik, hogy valójában 2 órás a film, a másik pedig, hogy
egyáltalán nem kell kihúznunk, sőt, a végén rendes elvonási tüneteink keletkeznek
az üde film nyomán.
A
főszereplő srác, amikor meglátjuk, kiderül, hogy eléggé emlékeztet minket
valakire, mégpedig Rowan Atkinsonra, csak nem agyalágyult, helyette csak
az a hendikepje, hogy kicsit kopaszodik. Barátunk elindul a nő nyomában,
de nem találja, viszont talál egy kutyaszart, és rájön, hogy a nő környékbeli,
és máris megvan a project. Jelentkezik a választásokra, na nem mint jelölt,
hanem mint a szavazás lebonyolításában segédkező biztos. Mert így biztos,
hogy mindenkit lát, aki a környéken lakik, sőt a nevüket és címüket is
megtudja. Agyafúrt gondolat! És akkor besétál a kutyás nő, de egyrészt
kiderül, hogy van egy gyereke is, másrészt a többi szavazási biztos szól
neki, hogy figyelje a nő lábát, aki a fülkében éppen most tartózkodik,
mert ami a függöny alól kilátszik, azok a lábak tavaly megnyerték náluk
a legszebb láb címét. A csaj kijön, megtudjuk, hogy Festival Anna-nak hívják,
de itt még mindig csak dereng, hogy valójában egy nagyon humoros film elején
vagyunk.
Aztán
barátunk vidéki forgatásra megy, ő a mikrofonos, és a forgatás már kezd
nagyon vicces lenni, de utána elszabadul a film igazi természete. Mászkálnak
a kisváros utcáin, és egy csinos nővér hangosbemondóval ráveszi őket, hogy
adjanak vért. A Véradás során már egészen elképesztő dolgokat látunk, két
nővér kórusban énekli a Quantara Méra c. kubai slágert, miközben a srácokat
csapolják, akik sorra el is ájulnak. Aztán miután lekoptak, barátunk észreveszi,
hogy a véradó-kártyájára ráírta a nővér a telcsiszámát, hm! Aztán jön a
csajozás művelete ami egy csoportos meccsnézéssel kezdődik, meg viccmeséléssel,
két viziló beszélget a lápban, te tudtad, hogy most péntek van? (Mi ez???)
Aztán a csaj, Sophy lekopik barátunkkal, de az estének az lesz a
vége, hogy a volt pasiját, akit a slozin találnak haza kell vinni, Sophy
robogón halad az autó előtt, hátul az ex pasi egy akkumulátoros fúrógéppel
elkezdi átfúrni a vezetői ülést, és arra próbálja kényszeríteni barátunkat,
hogy üsse el a nőt.
barátunk
egyébként amikor megérkezett a buliba, nem pezsgőt, nem bort, nem virágot
vitt, hanem egy teafőzőt, (később ezen fog lebukni).
A
fúrógéptől kezdve egyébként a napnál világosabb, hogy egy kis francia Tarantino-val
állunk szemben. Sophy egyébként csak futó kaland, a következő állomás egy
aranyos rendőrcsaj, de az a legjobb, hogy amikor a filmet nézed nem is
tudatosul, hogy állomásokról van szó, a dolgok menetéről csak azt érzed,
hogy valami nagyon betépett formában sodródnak a dolgok előre.
Kínosabbnál
kínosabb, "butábbnál" "butább" jelenetek, poénok jönnek, mennek, és teljesen
szürreális az egész. A film fénypontja Festival Anna (Jeanne Balibar),
aki saját művészfilmet csinált, amibe barátunk jól belelógatta a mikrofonját,
és elsősorban madarakról szól, okostojás monológokkal az életről. Festival
Anna annyira gyönyörű, és annyira olyan, mint Carrie Ann Moss, hogy öröm
őt nézni. Barátunk barátja fel is készíti barátunkat, hogy Festival Anna
esetleg megpróbálja elcsábítani, és most vésse eszébe, hogy ez egyetlen
estére szól, és kéri, hogy ígérje meg, hogy nem lesz évekig depressziós,
és nem csinál ostobaságot. És elmondja, hogy Festival Anna otthon mindig
egy pólóban mászkál, és amikor a lábait szétnyitja (bla-bla-bla), és hozzáteszi,
hogy vigyázni kell vele, mert mindig romlott cuccok vannak a hűtőjében,
például lejárt szavatosságú joghurtok, szóval vigyen magával valami kaját,
és ne fogadjon el semmit, csak amiről tudja, hogy sosem romlik meg. (Teljesen
betépett film).
Barátunknak
van egy problémája, folyton hányingert kap, ha olyan szavakat mond neki
egy nő, amik esetleg arra utalnak, hogy köztük lesz valami, persze csak
olyan nők esetében, akik tényleg fontosak neki. Amikor Festival Anna-val
vacsizik, egy fura étteremben, ahol a kaja is elég minimális, (össze kell
szedniük magukat, hogy hosszú vacsi legyen), barátunk vagy tízszer kiugrik
hányni egyet. A film legjobb része, amikor barátunk szembeönti Anna-t egy
pohár vízzel, majd viszont. Elképesztően édes, és nagy mértékben elröppent
film, méltó jogutódja eddigi francia kedvencünknek, a zseniális Semmihasznáknak.
Az
is kiderül hogy semmit nem tudunk a francia filmekről, és hogy léteznek
nagyon jó filmet odaát, és hogy ezek a filmek nem ugyanazt az élményt adják,
mint amerikai unokatestvéreik, itt mást jelent a vicc, a katarzis, egészében
egy teljesen más világba kerülsz, és nagyon jó neked ez, nagyon jó
neked, ha megnézed.
|
Az
Északi Sarkkör Szerelmesei
Los
Amantes del Círculo Polar (1998)
Spanyol
film, melyben egy fiú és egy lány totál párhuzamos életét kísérhetjük figyelemmel.
Még gyerekkorukban történik, hogy a fiú papírrepülőn egy üzenetet küld
a lánynak, és emiatt egész életükben egymásba lesznek szerelmesek. Az olyan
házasságok, amik korán köttetnek előbb utóbb válságba kerülnek, hacsak
nincs valami kényszerítő erő, ami miatt egyszerűen nem tudnak elszakadni
egymástól (pl. házassági hűség a Közel-Keleti régióban).
Ebben
a filmben a történet nem ilyesmin alapul, ezt tudjuk, de hogy végülis
egészen pontosan min alapul az rejtély, de valószínű, hogy
nem a valóságon. A film írójának egyébként is be kellett vetnie
egy olyan csavart a történetbe, ami összetapasztja a fiatalokat,
mégpedig azt, hogy a gyerekek egymás mostoha testvérei lesznek egész
fiatalon. A tinédzserkori szexualitást már mint mostohatesók ízlelik
meg, ami nem egy direkt felemelő dolog, de mindegy. Szóval adva
van egy ilyen kis mondvacsinált família, és végigszenvedik az egész
filmet, szépen, fokozatosan süllyednek, hanyatlanak. Minden elkopik,
a srác apja lepusztul, a felesége, a srác mostohaanyja hozzámegy
egy helyi tévéproducerhez, szóval lehangoló. Ott egy terasz, amin
a csaj és a srác egymástól 40 centire ülnek, de a forgatókönyv kedvéért
nem veszik észre egymást. Ekkor lesz, hogy a csaj elhatározza, hogy
összeköltözik gyerekkori osztályfőnökével, aki nem nő. És
van két kényszeredett beállítás, amiben látjuk, hogy azért a srác
is csajozik valamennyit. És amikor már minden elegendően mélyre
süllyedt, minden elegendően elkopott, minden elegendően lehangolóvá
vált, nem marad más hátra, mint hogy még egyszer találkozzanak.
Életüket misztikus egyezések kötik össze, a srác, Otto onnan kapta
a nevét, hogy egy német pilóta (spanyolul piloto) lezuhant, és Ottó
nagyapja segített neki, elszívtak egy cigit, meg ilyenek. A csaj
anyjának a férjének van egy bácsikája, aki ennek a pilótának a nagyapja,
(hú de misztikus), és a végén ennek a bácsinak a házikójában várja
a lány a fiút, hogy lefeküdjenek. De, mit ad isten, elkerülik egymást,
és mit hoz a sors, amikor már csak méterekre vannak egymástól a
végén (noha nem értjük, hogy az ilyen ostoba misztikus egyezések
miatt, meg egyáltalán miért kell nekik együtt lenni) a csajt elüti
egy autó, és meghal és ez a film vége. Na jó, köszi, ez azért durva.
Végigszenveded a filmet, belemész egy buta játékba, és még azt a
semmitmondó jelenetet sem kapod meg, hogy egymásnak ugranak.
Ehelyett a még semmitmondóbb, direkt kierőltetett jelenet lesz osztályrészed,
a lehetõ legrosszabb filmbefejezés, amire csak azt
lehet mondani, hogy "bravo :(". Ennyi.
|
Egy
Sorozatgyilkos Nyara -
Summer of Sam (1999)
Szinte
az égből pottyant ide hozzánk Spike Lee filmje. Első ránézésre az ember
nem is tudja, mi akar
lenni ez a film, egy sötét, perverz, kemény film, amit hetekig súlyos hangulatban
tartja majd a vállalkozó nézőt? Van egy sorozatgyilkosunk, aki csak úgy
odasétál az autóban ülő párokhoz, és szétlövi őket, de általában minden
barna hajú lányhoz odasétál, és szétlövi őket, hm, ez nem tűnik vidámnak,
egyáltalán nem. Mégis el kell, hogy áruljuk, hogy egy vígjátékról van szó,
amit az USA-ban persze csak 17 éven felüliek nézhetnek meg, vagyis "R"
minősítést kapott, súlyos erőszak- és szex-ábrázolása, perverz és mocskos
szóhasználata, valamint kábítószer-szerepeltetése miatt. Ugyanezt a filmet
Norvégiában már a 15 évesek is megnézhetik, de azért az amerikaiaknak totál
igazuk van. A film nem a sorozatgyilkosról szól, hanem a nyaráról, és nem
is az ő saját nyaráról, hanem mindenki nyaráról abban az évben. A film
végén egy tévériporter bemondja, hogy 7 millió történet létezik New York
1977-es nyaráról, ez egy azok közül, és it a pont, ekkor jövünk rá igazán,
hogy mit kaptunk.
Egy
remek történelmi filmet, ami ellentétben a történelmi filmek zömével egyáltalán
nem sótlan, unalmas és mesterkélt, hanem nyers, egyszerű, világos, és annyira
életszerű, mintha egy időutazáson vennél részt.
Woody Allen "meets" Robert Altman, és Tarantino-t is meghívták a meeetingre.
Határozottan okos film, de ugyanannyira vicces is, az a beszélő kutya,
aki ugatásával ráveszi "Sam-et", hogy öljön a film egyik csúcspontja. Brooklyn-ból
maga Spike Lee közvetít, mint tévés riporter, a hetvenes évek megfelelő
mikrofon-frizurájával. Látjuk a nagy áramszünetet, majdnem bejutunk a Studio
54 című helyre, rést veszünk orgián, és egy prepunk koncerten is, ahol
Sam újságban megjelentetett levelének szövegéből kreálnak számot a prepunkok,
és a nézőtéren mindenki nevet. Valószínű, hogy még soha nem láthattuk ilyen
közelről a hetvenes éveket. És még ha valaki látta volna is, akkor sem
azt látta volna, mit a filmen, (na nem mintha nem lenne hiteles), mert
ez a film egy visszatekintés, a szereplők nagyon benne vannak az időben,
az események is, minden nagyon ott van, 77 nyarában, csak
mire letelik a két óra húsz perc, mi visszakerülünk a jelenbe, és olyan
élményben lehet részünk, amiben akkor senkinek: 2 óra 20 perc alatt kinőttünk
egy egész korból! (Egyebek közt azért is, mert annyi mindent szívhattunk
magunkba annak levegőjéből). Egy kicsit azonban cseles a film, mert miközben
nézed, nem hagyja, hogy tudd, hogy vígjáték, még öt perccel a vége előtt
is félsz, hogy Spike Lee elrontja valami hülye csavarral, mint ahogy az
Amerikai História X-et elrontották, de ne féljetek, Spike Lee nem hülye,
egy tök színes, vicces, és gazdag filmet csinált nekünk.
-zé-
|
|