Amerikai
Szépség American
Beauty
(1999)
Alapvetően
izgalmasak az olyan filmek, amik valaminek a másik oldalát mutatják meg.
Az Amerikai Szépség egy 42 éves férfi tulajdonképpeni padlózásáról szól,
de egészen különös nézőpontból, az illető férfi (Kevin Spacey) nézőpontjából,
és ő ezt nem tartja padlózásnak.
Rögtön
a film elején közli, hogy egy éven belül meg fog halni,
és azt is hozzáteszi, hogy ezt még most nem tudja. Az első kérdés, ami
felmerül, az első dolog, amire kíváncsi az ember, az az, hogy vajon miért
kapott 3 darab
Golden Globe-ot? Hogy vajon "megérdemelte-e", vagy csak kiszúrták, mint
a Toy Story 2.-t? De ez a kérdés nem sokáig foglalkoztat minket, hiszen
olyan jól, izgalmasan
és fantáziát beindító módon, töményen és nem utolsó sorban jó zenével kezdődik
a film, hogy egyből látszik, itt bizony minőségről van szó. A 92-es Játékos
(The Player) c. filmre emlékeztet minket ez a kezdés már csak a zene miatt
is, amit ugyanaz a Thomas Newman komponált most is, a Thomas
Newton féle filmzenék
100 méterről felismerhetőek teljesen egyedülálló stílusuk miatt, amit nagyon
sok és nagyon sokféle ütőshangszer, az élénk és gyorsan változó ritmus,
és intenzív dinamika jellemez. De komolyan, akinek volt szerencséje látni
a Játékost, (még moziban, mert a szinkron szinte egy az egyben kiölte belőle
a zenét), az bármikor felismer egy Thomas Newton-t.
Lester
Burnham (Spacey) átlagos
férfi, mint mindenki a filmben, csak neki szerencséje van, mert a film
róla szól, a film írója őt kedvelte, és nem mást. Lester olyan szürke és
unalmas fickó, hogy partira sem akar elmenni, mert akkor lemarad a maratoni
James Bond-ról a tv-ben, és ha már ott van, amikor bemutatkozik valakinek,
közli, hogy nem baj, hogy az illető nem ismerte meg, ő maga sem emlékezne
saját magára. Az
élete két ok miatt kezd el megváltozni gyökeresen, az egyik természetesen
az, hogy ki akarják rúgni,
a másik pedig az, hogy elmegy a feleségével egy iskolai meccsre, ahol a
szünetben a lányok, köztük Lester és Carolyn (Annette Bening) lánya is
fellép egy kis mazsorett sportgimnasztikával. Lester egy darabig még a
lányát figyeli, Jane-t, (Thora
Birch), de aztán átvált
a lánya barátnőjére, Angela-ra, akit Mena
Suvari alakít, aki az
Amerikai Pitében a szende kóristacsajt alakította. Lester megízleli a boldogság
ízét, amit vörös rózsaszirmok szimbolizálnak a filmben, illetve maga Angela,
egy fürdőkádnyi vörös rózsasziromban fekve, innen az egész rózsa-dolog.
Körülbelül
itt kezdünk el rájönni, hogy a film nagyon kevés-szereplős,
Lester, a felesége, a lánya, a lánya barátnője, a lánya udvarlója, a felesége
udvarlója, és még a lánya udvarlójának a szülei. De, akármilyen szépen
is van fényképezve a film, totál alacsony-költségvetésűnek számít a maga
15 milliójával. A 65-ös születésű, angol származású Sam
Mendes-nek legelső filmje
ez, amihez talán passzol is az alacsony költségvetés, de "nem passzol",
hogy olyan jól ki van töltve ez a kerek 2 óra. A fényképezés, és az art-direktor-i
munka is egyszerűen profik. És azt is meg kel jegyeznünk, hogy elég komoly
árú színészeket sikerült kihoznia ebből a 15
millából, amelyből már
most 74 millió bevétel származik.
Lester
tehát rájön, hogy ki fogják rúgni, ezért ő maga is rásegít erre, és nem
működik együtt a vállalat költségracionalizáló szakemberével, akinek az
a dolga, hogy eldöntse, kit kell majd kirúgni. Kihallgatja lánya (Jane)
és annak barátnőjének,
(Angela) a beszélgetését, melyből az derül ki számára, hogy ha gyúrna egy
kicsit felsőteste, Angela nem tudná megállni, hogy lefeküdjön vele. Ezért
Lesternek máris van mivel kitöltenie az idejét. Gyúr, na és füvet szív,
amit lánya udvarlója, Ricky
(Wes Bentley) árul neki. Eladja a modern autóját, és vesz egy régi Firebird-öt,
gyerekkori álmát valósítva meg ezzel. Lényegében ennyi, és közben folyamatosan
Angela-ról fantáziál, rózsaszirmokkal, meg minden. Annette
Bening szerepe (Carolyn)
a leghálátlanabb, ő egy idegbeteg középkorú nőt alakít, aki a házasság
mítoszában éli napjait, élvezi, hogy egyik nap olyan, mint a másik, és
kényszeresen csinálja a dolgokat, és ha még nem lenne eléggé antipatikus,
sikertelenségei a munkája terén, (ingatlanügynök) arra viszik rá, hogy
feltétel nélkül belezúgjon egy koravén dzsigolóba, a legnyálasabb figurában,
aki a 99-ben készült filmekben előfordul, Peter
Gallagher alakításában,
aki korábban éppen a Játékos Larry Levy-jeként lopta be magát s fejünkbe.
A
filmben az a trükk, hogy amiket így el lehet róla
mondani, az egyáltalán nem azt a képet hozza létre az ember fejében, mint
amit a filmben effektíve lehet látni. A fekete humor és a paródia határmezsgyéjén
közlekedő filmben pont az a poén, hogy valaminek egy totál más oldalát
mutatja meg. Lester örül annak, ami vele történik. Egyre felszabadultabb,
egyre jobb a felsőteste, gyakorlatilag úgy is lehet mondani, hogy 14 év
gályázás
után, mintha egy másik bolygóról tért volna vissza az életbe, ahol megpróbál
újra akklimatizálódni. Természetesen van egy jókora fogyasztói kultúra
ellenesség is a filmben, mivel Lester azt találja ki, hogy lemondva a karrierjének
a továbbépítéséről, elmegy egy gyorsbüfébe dolgozni. "Minek az a karrier?"
Igen, ez a mondat remekül hangzik, különösen egy (mondjuk ki), kapuzárási
konfliktban szenvedő férfi számára, illetve az összes ilyen korú
férfi számára, ami szinte garantálja a film remek bevételét, mert amíg
a negyven körüli nők elnyomott életéről szóló filmeket leginkább tévécsatornáknak
lehet eladni, addig az ugyanilyen korú férfiak odacsapnak majd az asztalra,
amikor a családjuk megkérdi tőlük, "hol voltál, drágám?", és azt mondják
majd, "moziban )))",
mert nekem is jogom van, stb. Szóval, marketingből jeles.
De
ha már itt tartunk, hogy minek az a nagy karrier, ne felejtsük el, hogy
két autót, hatalmas házat tartanak fönn, aminek a felére biztos nem futná
a hamburgeres fizetésből. Vagyis, Mr. Lester Burnham a hamburgeresnél vállalt
melójával levetette magáról a családfenntartói kötelezettségét, és itt
nem arról van szó, hogy félig, vagyis, most már keressen valamit a feleség
is, hanem teljes egészében. "Tartsa el a feleség
magát, a gyereket, a házat, az autókat, én meg majd elbulizgatok a hatvanezer
dolláros végkielégítésemből, amiből hetente kábé két ezret költök csak
fűre."
És
ha már itt tartunk, kezd leesni a tantusz, hogy a film teljesen antifeminista.
Annete
Bening (Carolyn )nemcsak
rossz anya, de borzasztó feleség is, elveszítette fiatalkori bulizós, beindult
stílusát, (vagyis a sármját), plusz, nevetséges sznobizmusból csalja meg
a férjét, és ezzel magát is nevetségessé teszi. Lester
pedig, amikor a hitvesi ágy baloldalában a tini lánya barátnőjére gondol,
és maszturbál, és Carolyn kikéri magának, akkor átmegy ellentámadásba,
hogy miért ne, igen, maszturbálok, gyere segíts, ha nem tetszik. Mintha
nem az lenne az életben, hogy a nők veszítik el 40 körül a vonzerejük egy
(pici) részét, akkor, amikor a férjük még 18 éveseknek is bejön, és mintha
nem a feleségek lennének a rossz helyzetben emiatt, mivel ők nem engedhetik
meg maguknak olyan könnyen, hogy akárkivel lefeküdjenek., miközben a férfiak
leugranak egyet sörözni a "cimborákkal", esetleg üzleti ügyben, és máris
ott a nagy lehetőség. És mintha jelen esetben is nem pont ez lett volna
a helyzet, hogy Lester egy 18
évesről fantáziál, a
feleségére pedig egyáltalán nincs beindulva. ("Persze", a filmből "világosan"
látszik, hogy ez a feleség hibája. Óh, szegény Lester. Tényleg ennyire
"egyszerű" lenne Sam Mendes agya, vagy van egy rafinált kibúvója, illetve
legalább valami, ami annak látszik? Igen, ennyire egyszerű, és igen, van
kibúvója, és ez az, hogy ő nem akart semmit az egész élettől, csak egy
kis boldogságot, és őt annak idején az oltárnál belerángatták
valamibe, egy nagy boldogság
mézesmadzagát húzva el az orra előtt, amiből nem valósult meg egy csomó
minden, vagyis "okkal" érezheti, hogy átverték, mint Michael Douglas-t
az Összeomlásban, amikor a hamburger nem volt olyan szép és nagy, mint
a pult felett a képen.
Nemcsak
Lester felesége, Carolyn ennyire borzasztó, hanem a lányuk is, aki
utálja, gyűlöli az apját, mert maszturbál, és mert be van indulva az összes
barátnőjére, az összes-en értsünk csak 1-et, az egy darab Angela-t (Mena
Suvari), aki Lolita módján
kacérkodik a kapuzárási konfliktusával elfoglalt Lesterrel. Jane, a lánya
nemcsak őt utálja, hanem
az anyját is, de amíg az anyját látjuk, hogy milyen borzasztó amatőr és
önző és figyelmetlen és érzéketlen módon bánik Jane-nel, addig Lester szinte
könyörög neki, hogy legyenek jóban, mint régen. Vagyis Jane is rosszfej,
mégpedig indokolatlanul. Vagy talán nem is indokolatlanul, hiszen, minél
rosszabb fej Jane, annál jobban meg lehet érteni Lester-t. (Vagyis, Lester,
csinálj bátran, amit akarsz, a forgatókönyvírónak tervei vannak veled!)
Lester figuráját egyébként akkor érjük meg a legjobban, meg azt is, hogy
a forgatókönyv milyenek akarta őt látni, ha megvizsgáljuk a jófejségi
görbéjét.
Az
elején nagyon rosszfej, és nagyon bénán is viselkedik,
de aztán elkezd gyúrni és füvezni, és kinyílik előtte a világ, és egyre
jobb fej lesz, mert mindenben látja a szépséget. Először szinte csak
helyi emancipációs küzdelmet folytat a két nővel a családján belül, hogy
hallgassák meg őt is, vegyék figyelembe, hogy ő is valaki, stb. Először
jól megalázza Carolyn-t, a maszturbálás eset során. De, miután a falhoz
vágta a tányért, ő az, aki odamegy Jane-hez a konyhába, hogy béküljön,
vagy legalább is egy külön békét kezdeményezzen. Aztán később ő az, aki
le akar feküdni a Carolyn-nal, (ez egyébként kulcsjelenet), "csak" Carolyn
észreveszi, hogy Lester majdnem ráönti a nektársörét a 4000 dolláros szófára,
és szól neki. Tehát Lester jófej volt, csak Carolyn anyagiassága kizökkentette
őt. Milyen kár, hogy Carolyn nem tudott (mert a rendezőnk nem akarta, hogy
tudjon) búgó hangon, mint egy tinédzser, a szex révületében csak úgy futólag
szólni neki, hogy "vigyázz, honey, ne öntsd
ki". Ha egy bármilyen idegen nő mondta volna
ezt
Lester-nek, simán átugrik a dolog felett egy OK-val,
de a feleség anyagisa, és nem tudja elengedni magát még akkor sem, ha a
férj, ahelyett, hogy bombázókkal nyomulna, éppen őt választja ki sörözés
közben, (amikor a feleség éppen a napi munkából ér haza) a női szerepre.
Lester
jó fej, mert amíg a lánya udvarlójának az apja, aki volt tengerészgyalogos,
utálja a homoszexuális férfiakat, (fogadjunk, hogy a nőket nem), addig
Lester barátságosan kocog velük a hajnali órán, mert benne nincsenek előítéletek,
na nem mintha ez a páros zaklatná őt. És jófej Lester, mert amikor az udvarló
apja az esőben átsétál hozzá, ő készségesen segítene neki, meghallgatná,
adna neki száraz pólót, még a vállára is borul, ha kell, de amikor ez az
apuka (aki okkal hitte, hogy Lester homoszexuális, és a fiával folytat
viszonyt) megpróbálja megcsókolni, Lester, mint egy lovag, úriemberként
közli, hogy sajnálom, ebben nem segíthetek. Wow! Ez aztán a kizökkenthetetlenül
jófej pasi! Annyira jófej, hogy amikor a tinilánnyal, Angela-val szeretkezni
kezd, és kiderül, hogy a lány szűz,
egyből abbahagyja az aktust! Na nem, mintha nem lenne ciki a lánya barátnőjével
lefeküdnie akkor is, ha az illető lány, a lányával együtt 30 éves, mivel
nemcsak a kor gáz a dologban, hanem a lányának az életszférájába
való behatolás. ÉS utána, amikor az elmaradt aktus után, mint felnőtt a
felnőttel beszélgetnek a konyhában, Lester és Angela, Lester, aki egész
film alatt Angela-ról álmodozott rózsaszirmok
között, most csak úgy elkezd átmenni jó szülőbe, és a lánya hogyléte felől
érdeklődik. Egyszerűen eláll az ember lélegzete is, hogy hogy lehet ennyire
jófej ez a Lester.
A
film, és a forgatókönyv trükkje, most már kezd derengeni,
abban áll, hogy az elején bejelentik, hogy Lester meg fog halni, és ezért
mindent elnézünk neki. És amikor a végén végigtekintünk életének néhány
képén, amiből egy a nagymamája
keze, kettő a tesója, (vagy unokatesója) új Firebird-je,
és a rend kedvéért van benne még egy kép a lányáról, amikor kicsi, és a
feleségéről, amikor fiatal, szóval, ekkor tényleg kiderül, hogy a férfiak
az igazi átélői, áldozatai, és hősei az életnek. Egész életüket végiggályázzák,
mert egy (fiatal) nő megbabonázza őket, teljesen ki vannak használva, és
semmit nem kapnak meg abból, ami nekik jár. Az ilyen férfiaknak a válás
a megoldás, de erre a forgatókönyv író (Alan
Ball) nem figyelt fel,
és Sam Mendes sem. És az ilyen válások arról szólnak, hogy a férfi azt
hiszi, hogy neki más is jár, neki jár egy második élet is, ami elsősorban
egy fiatal csaj testében manifesztálódik, képzeletben. Szóval, ha valaki
rosszfej, akkor legyen rosszfej, az mindig felszabadítóbb, mert nem tesz
hatást a nézőkre félig-átgondolt érvekkel. A Mechanikus
Narancs rosszfej Alex-e
életének utolsó képsoraiban biztos nem az irigység és frusztráció, (Firebird),
és a fiatalkori (még reményteljes) család, (kislány, fiatal feleség) képei
szerepeltek volna, hanem a meztelen Angela, akit minél inkább kiderül róla,
hogy szűz, annál jobban kívánt volna, mert Alex legalább nem két pályára
játszik, ő csak rosszfej, nem az, hogy "rossz, de .. mégis jó ".
De,
mindegy is, a filmet ettől függetlenül mindenképp érdemes megnézni, mert
maga a film legalább nem olyan, mint Lester, aki két pályán próbál játszani,
a film direkt antifeminista, (és pont ez "adja el", no meg a rózsás kép,
és a címe) de amúgy szórakoztató, és feltétlenül elgondolkodtató.
-in-
|