Az
Adidas
aktivitása nem merült ki ebben a remek kezdetben. Azóta egy "Be
Better" - "légy jobb" kampányba kezdett, melyet az MTV-n szintén
remekül figyelemmel kísérhetünk. Az "az
ember, aki megmentette a halat", és
az "az ember, aki megmentette a tv-t"
filmjei nagyon izgalmasak, és van egy gorillás is. Egy idős embernek
ellopják a tv-jét, és élsportoló barátunk, talpig Adidas-ban
a nyomába ered. Meseszerű gyorsasággal rohan a tolvaj és a tévé
után. És máris mítosz alakul ki belőle, és ez a nagy ötlet ezekben
a filmekben, hogy valójában nem élőben látjuk, hogy mi történik,
hanem az "egykori" szemtanúk visszaemlékezései elevenednek meg.
De ezek az egykori szemtanúk nem az otthonukban beszélnek a nagy
megmentésekről, hanem a helyszínen, mintha egy híradónak mesélnék,
pár perccel az események után. Külön jó a tévés megmentésben, hogy
az emberek mindig másféleképpen emlékeznek
vissza, van aki határozottan emlékszik, hogy 70-es évek, mikrofon-fej
frizurája volt a megmentőnek, mások másképp látták, de a lényegben
egyetértenek. A Halas megmentés minimum ugyanilyen jó, olyan
gyönyörűen van fényképezve, ami az Adidas filmekre jellemző, (ezt
a Fat Boy Slim-es filmjeiben figyelhettük meg tavaly). Ez a film
úgy kezdődik, hogy "25 méterrel a tengerszint
felett ... ", és máris rákezdenek az
elbeszélők. Ott feküdt a hal, és nem kapott levegőt, és akkor jött
ez a nagyszerű fiatalember, és csak úgy felkapta, és futott, futott
vele! Keresztül rohant egy autómosón, hogy érje egy kis nedvesség,
és futott vele a tenger felé. Egy tolató furgonnak s nekirohant,
és a furgon
majdnem felborult,
(ez a legjobb rész), majd remek hazafutással bedobta a halat a vízbe,
éppen az utolsó pillanatban. A film végén egy idős
bácsi, búvárszerkóban magyarázza, fontos, hogy valaki törődjön az
delfinekkel, halakkal, macskákkal, krokodilokkal, elefántokkal,
sőt még az emberekkel is. Remek film, heroikus zenével, igazi félperces
mozi.
A másik
abszolút elsőrangú film, a Renault
Clio -t reklámozza. Ha
dönteni kellene, hogy melyik a jelenleg látható legeslegjobb
film, akkor (kicsit nehéz szívvel, mert az Adidas és a Levi's szintén zseniális) ezt
választanánk. Étterem, valahol az autópálya mentén. Egy alkalmazott, aki
takarít, (effektíve sepreget) időről időre előad egy egyszavas "számot",
autista stílusban fel-felordít, hogy "Get
upppp-on!", és közben
riszálja a csípőjét, amin a vendégek, beleértve egy finom csajt is, kedvesen
mosolyognak, amiből levonjuk a következtetést, hogy egy kedves, bolond
fiatalemberrel van dolgunk, akit mindenki megtűr kedvessége miatt. Bennünk
persze felmerül a kérdés, hogy mitől lett ilyen, hogyan találta ki ezt
a "Get upppp-on!" dolgot, és mire készül olyan izgatottan egész nap. És
akkor elérkezik a nap legizgalmasabb része, a srác az órájára pillant, és
kisétál, seprűvel, törlőkendővel a hely elé, az órájára néz, és vár, és
vár. Aztán, egyszercsak elhajt egy autó, (természetesen a reklámozott termék),
és hallunk valami egy
másodperces foszlányt,
mégpedig pont ezt a "Get upppp-on!" -hangot. A srác örül. Aztán váltunk,
és az autó belsejében vagyunk,
öt fiatal csávó bulizik, a fejüket egy ütemre lóbálva, még pedig a "Sex
machine" c. számra, ami úgy kezdődik, hogy hogy "Get
upppp-on!, csak folytatódik is, hogy "Get on it, stay on the sceen, like
a sex machine", de a folytatásról a srác helyzeténél
fogva mindig lemarad, hiszen ő nem a Clióban ül, és nem halad együtt a
zenével. Neki ennyi jutott, de ez is elég volt, hogy legyen egy kedvenc
száma.
A
harmadik, szintén elsőrangú reklámfilm valójában nem is egy, hanem több
filmet takar egyszerre, és a Levi's
"Twisted" c. kampányának
a filmjei. "Twisted", azt jelenti, összecsavart,
tekert, emberra alkalmazva, csavaros, kitekert gondolkodású, jelenségre
alkalmazva pedig, hogy "súlyos", természet ellenes, fordított, felborult,
tulajdonképpen a "sick"-nek, a pozitív formája, amikor súlyos valami, de
vicces és nem barátságtalan. Az egyik Twisted filmben két fiatal mászkál
az utcán, egy csaj és egy srác, és úgy néznek ki, hogy ha nem éppen ebben
a filmben szerepelnének, akkor simán be lehetnének indulva egymásra. Aztán
"véletlenül" (a farmerjaik begyorsulnak)
egymásba ütköznek, a lány nagyon dühös, és a srác sem örül. De nem így
a Levi's nadrágjaik, amik szó szerint becsavarodnak egymás közelségétől. A
Csaj és a srác hanyatt zuhannak, és azt vesszük észre, hogy ez a farmerjeik
miatt van, mert le akarnak róluk mászni, de nagyon gyorsan. Aztán, a farmerek
levetkőznek,
(embereknél a vetkőzés a ruhától való megszabadulást jelenti, a ruhadaraboknál
is így van ez, csak az emberekre vonatkoztatva), és egymásnak esnek, és
egymásra tekeredve élvezik a szerelmet, a srác és a csaj pedig a járdaszegélyen
ülve, alsóban, kicsit megzuhanva figyelik, hogy mi történik. A film legelején
van egy kis előjáték, ahol a
két naci egymásba tekeredve jön le egy gyártó gépsorról, és éppen örök
hűséget fogadnak, mielőtt elválasztják őket. Nos, az ígéret szép szó, és
ők megtartották. A másik "Twisted"
filmben két fiatal elkezd szerelmeskedni, éppen ott tartanak, hogy teljesen
meztelenek, és előkapják az óvszert. Aztán folytatódik. Elkezdik felvenni
az alsóikat, majd a pólókat, sőt a nadrágokat is, és már nagyon kezdenek
belejönni ebbe a "Twisted" aktusba, a végén a srác felteszi a lány fejére
a farmer anyagból készült sapkát
is, és akkor már nagyon ott járnak a sűrűjében, de véletlenül hazajönnek
a szülők, meg a kisöccs gördeszkával, és szemüket eltakarva fejezik ki
döbbenetüket az intim
esemény felett. A szülők, és a kisöccs, értelem szerűen meztelenek. A
harmadik "Twisted" filmben két lufi-fiatal, (felfújhatós) talál egymásra
az utcán, és ott röpködnek, és élvezik egymás társaságát, mindaddig, amíg
egy szerencsétlen kimenetelű baleset be nem következik. Egy betonkeverős
autó (mixer) elüti a lufisrácot, aki egy szögesrdrót kerítésnek ütközik,
és leereszt, a lány pedig a szál rózsát, amit a sráctól kapott, magához
nyomja, hogy a tüskéje kiszúrja, és ő is leeresszen, harakiri, ala Romeo
és Julia. .
A hazai
csatornákon látható reklámfilmek közül a kedvencünk az Ariel-es
film, amely 4 remek megoldást
is felvonultat. Először is remek zene, az US
3 nagysikerű és klasszikus
száma, a fehér háttér előtt fényképezett színes cuccokban lejtő csajok,
valamint a klip végén megjelenő sok kicsi apró kép, amit már korábban egy
vitaminnál is láthattunk, és nagyon jó effekt, az "egy nagy családhoz
való tartozás" érzetét ébreszti a nézőben. A negyedik, és legesleghatásosabb
elem az első osztályú szöveg,
amiről nyilván maga, Geszti Péter gondoskodott. "Színes egyéniségedről
színt vall színes ruhád, nap mint nap" vagy "Mi a színtiszta igazság? Hogy
a patyolattisztaságról az Ariel Color Aktív már 40 fokon színt vall". Külön
lehet értékelni, hogy amíg "más
mosóporok"
szocreál, ajtón bekopogó mosópor-ügynökös filmekkel reklámoznak, vagy amíg
a mosópor reklámfilmekben jobbára középkorú asszonyokat látunk, követve
az iskolás módszert, hogy "akit megcélzol, azt mutasd a képen", vagy amíg
a mosópor reklámfilmekben, (beleértve a korábbi Ariel-es filmeket is),
általában a részecskék vegyi működését szemléltetik nagyon hosszan, és
maga, a mosás egy olyan élményként van tételezve, mint "szomorú, és lehangoló
szükség", addig ebben a filmben fiatal, beindult nő, (ami minden
korosztálynak meghozza a kedvét a mosáshoz), kevés mikroszkopikus felvétel,
és sok, illetve egy nagyon jó zene szerepel. Úgy tűnik, az okos "ha mosóport
akarsz eladni, először szerettesd meg a mosást a vásárlókkal" elvre alapozták
a filmet, nekünk nagyon tetszik.
Régi
kedvencünk a Life Buoy
tusfürdő filmje, amely egy gondtalan kirándulást mutat be, azzal a kérdéssorozatal
megfűszerezve, hogy közben ki törődik a baktériumokkal? És persze, ez a
törődő nem más, mint maga a termék. Ezt a filmecskét a remek zenéje miatt
kedveljük, az egyik legjobb "filmes film", a Levesben
zenéi közt is szerepel ez a szám.
Leleményes
magyar reklám a Matáv
telefonos szolgáltatásait reklámozó film, amiben egy olyan szlogen hangzik
el, amit szinte csak egy gyerek tud kitalálni, annyira eredeti és aranyos:
"A telefonálás kíméli a lábat".
Az aranyosság mögött, persze remek célzóképesség bújik meg, hiszen a "vonalas"
és a mobil telefonálás között a különbség nyilván az, hogy otthonunkban
vagyunk, vagy bárhol. Az elmúlt évek során járványként terjedtek el, és
honosodtak meg a mobilok, és maga a "nem vonalas"
beszélgetés kultúrája. Ebben a környezetben elég nehéz egy otthoni telefont
reklámozni, hacsak nem ilyen profi és elemi módon. Ennek a filmnek még
rendes kultúra formáló hatása is lehet, és az emberek számára felértékelődik
a "vonalas" vonal. A sors iróniája, hogy a Matáv is hamarosan belép
a mobiltulajdonosok közé, amikor megvásárolja a Westel -t.
|