VIDEÓK
Air
Playground love: Az Air mindig is a nagyon csavaros,
nagyon dilis videóiról volt híres, lásd Sexy Boy, Kelly Watches the Stars,
All I Need, és most előjött a PlayGround Love, ami szintén beleillik ebbe
a sorba.
Beleillik,
de mégis kicsit más. A Sexy Boy és a Kelly a "csillagos" periódusát képviselik
az Air- videóknak. A Sexy Boy egy kis plüss majom, amit a két Air-es srác
az utcán vásárol. Aztán elviszik sétálni a parkba, sőt, nemcsak sétáltatják,
hanem röptetik is. Aztán a klip átmegy rajzfilmbe, nagyon izgi, Monty Python-os
, kétdimenziós stílusban. Sexy Boy az űrben szárnyal, a csillagok közt,
és nagyon élvezi az utat. Csak közben a földön tüntetések zajlanak, mindenki
Sexy Boy-t akarja, vissza kell hát térnie. Így a két srác bevágódik egy
űrhajóba, és utána erednek. Az űrben kidugják az antennájukat, amire egy
jókora banánt szúrtak, és Sexy Boy követi őket, vissza a földre. Aztán
megint minden fekete-fehér film, ott ülnek egy padon, mellettük az árus
tucat számra
árulja a "Sexy Boy"-okat, hogy "majom, majmot vegyenek", Sexy Boy pedig,
aki már nem lubickolhat a világűrben, egyszerű plüss-majomként ül a srácok
karján, annyi különbséggel, hogy egy könnycsepp elhagyja a szemét.
A
Kelly-s klipben a két srác a világ első videó játékával teniszezik. Ezalatt
komoly asztalitenisz- bajnokság folyik egy sportcsarnokban. A két mérkőző
versenyző egyike Kelly. Ahogy a srácok játszanak, úgy játszik Kelly is.
(Itt is a képzelet hatalmáról van szó, miközben otthon játszanak, két bombázó
csajt képzenek el, igazi sportcsarnokban.) Aztán Kelly-t fejen találja
a labda, és elájul, asztrált teste kicsit el is távolodik a földtől. Csillagok,
repülés, effektíve: Kelly csillagokat lát. A két srác megjelenik , overálban
mint szerelők, illetve orvosok, és ápolni kezdik, majd végül Kelly elkerüli,
hogy az ellenfele kiütéssel nyerjen
ellene, asztrált teste visszatér a valóságba, és megnyeri a meccset. Az
utolsó lecsapásnál a szájáról olvashatunk, azt mondja: "Yes!". Az All I
Need egy nagyon aranyos gördeszkás történet, egy srác és egy csaj folyton
egymással lógnak, és totál szerelmesek egymásba, és erről beszélnek a klip
alatt, sokszor a zenét is megszakítva. Nagyon bájos történet.
Az
új videó, a Playground Love szintén egy csaj-srác viszonyt mutat be, mégpedig
a Blur Coffe and TV klipjére emlékeztető tárgy-megszemélyesítéssel. Itt
nem tejes doboz kirándul, hanem egy rágógumi kalandos vándorlását követhetjük
végig. Minden
egy decens vacsival indul, ahol a főszereplő lánynak ki kell "raknia" a
rágógumiját, közvetlenül a krumplipüré mellé. A pürét aztán elfelejtjük,
de a rágót nem. Vacsi után még kioson, és beül a srác autójába smacizni
egy kört, ami során a rágót átvándoroltatja a srác szájába. A srác nagyon
örül, hogy hú, ez már valami, átpasszolta nekem a rágóját, úgyhogy következő
nap magával is viszi az isibe, és ott rágja. De az egyik órán ki kell vennie,
és az asztal aljára tapasztja. Innen később leesik a rágó, aki kis zöld
gyurmafigura módján végigénekli az egész klipet, és egy arra járó lány
lábára tapad, aki éppen egy
forgatásra igyekszik. Ott felfigyel a potyautasra, és az egyik asszisztens
segítségével meg is szabadul tőle. Szinte izgulunk, (na jó, nem nagyon,
csak egy picit), hogy mi lesz, de az asszisztens a forgatókönyv egyik példányára
rakja le. És vajon éppen mit forgatnak? Csak nem a Playground Love című
videót a Virgin Suicides c. albumhoz? De igen! És ott van a srác és ott
van a lány, és egy remek, érettségi bankett- szerű jelenetben pont együtt
kell táncolniuk, vidáman, és boldogan. Aranyos kis videó.
És
most egy kedvencünket szeretnénk bekonferálni, a Bomfunk
MC'S-t és a Freestyler című számot.
Egyszerűen
csodás ez a zene, és a klip sem rossz. Egy kb. 13 éves kissrác, afrós hajjal
a főszereplő, rájön, hogy a lejátszója képes a "freeze" üzemmódra, és bárkit
le tud freeze-elni. Egy buszon vagy metrón ül, amikor erre rájön, aztán
pedig elindul "freezelő" körútjára. Szinte mindenkit kimerevít, akit csak
ér, közben
rappesen mutogat, és folyamatosan nyomja a szám szövegét, amit szinte kívülről
tud. Végig freezeli az összes embert, majd a klip végén egy földalatti
DJ mini partijára érkezik. Két-három táncos nyomja ott, őket is freezelni
akarja, de nem működik. Sőt, egyszeriben, egy "rewind" üzemmódba kapcsol,
és visszapörög az egész történet, és
a végén ott ül a buszon ismét, és a Bomfunk-os fej is, és a srác csalódott,
hogy akkor az egész felnőtt korúsága csak a képzelet műve volt, és nem
is tud freezelni, de maga a zene, amit hallgat, az jó, és minden visszakerül
a kerékvágásba. A Bomfunk-os csávó pedig mosolyog.
Az
All Saints "Pure Shores" című száma a "Part" c.film
eredeti zenéje. A klip furcsa módon hatol be az ember tudatába. Régóta
nem találkoztunk All Saints- számmal, és most előjön egy, és azt hiszi, hogy
ugyanúgy lelkesek leszünk, mintha konkrétan tegnapelőtt még a kedvenceink
között a csúcson foglaltak volna helyet. Az első benyomás tehát fura. Viszont
később erősödik a lelkesedés, és a végén, amikor a filmet is láttad, egyszerűen
azon kaphatod magad, hogy bele vagy zúgva ebbe a klipbe. A zenét William
Orbit producelte, aki Madonna Austin Powers- filmzenéjét is. Nagyon jó
a klipben, hogy az All Saints-es csajok és a film részletei tényleg keverve
vannak. A zene időről időre bekeményít, hullámokban mintegy, és akkor már
nem tudod, hogy a filmet vagy a lányokat látod. Jó
szám, jó klip, öröm nézni. Az MTV Total Request c. műsorában az első magyar
konferáló egy magyar srác volt, a neve Tamás, tök jó kiejtéssel és cool
stílusban jelentette be, hogy budapesti, és a végén megköszönte, és leköszönt,
és hozzá tette, hogy sziasztok. Büszkék voltunk rá. Ja, vajon melyik számot
kérte? A Pure Shores-t. Jó választás.
Az
idei év nagy Touch and Go-ja, (népszerű, de cool száma) Kelis "Caught
Out There" című száma. A féltékeny női zene eddig Alanis Morissette
privilégiuma volt, de most változott a helyzet. Képzeljünk el egy
csomó fiatalt, amint vidáman táncolnak és az "I hate you so much
right now" sort éneklik. Vidám látvány. A klip egy egész
női tüntetést is felvonultat, és Kelis fura frizurával szerepel
benne.
Jó
szám.
The Great beyond - REM
Az
REM mint rapid eye motion egy remek klipppel rukkolt elő, az Ember
a Holdon című film képeit is
felhasználva. Erre az volt az oka, hogy a filmnek ez a szám konkrétan
a zenéje. Régi kedvencünket, a Hooverphonic- féle Eden- szám klipjét
juttatja eszünkbe. Abban is az énekes egy tévében van, és onnan
akar kijönni, és a végén összetörik a készülék. Az REM- klipben
egy "I'm pushing an elephant up upthere" szöveg megy, és kb. ilyen
erőfeszítéssel nyomják a tévét előre és előre, amelyben vannak.
Ez olyan mutatvány, mintha valaki a saját hajánál fogva emelné fel
magát. Jó klip, darts-oznak benne Jim Carrey kivetített képére,
a klip végén pedig kiszabadulnak a tévéből. REM-et
azért (is) jó hallgatni, mert olyan, mintha régi rádiót hallgatnál
jó minőségben, dallamos, finom zene.Klipjeik mindig nagyon színvonalasak,
a Losing My Religion pedig minden idők legjobb klipje, Tarsem Dhandwar
Singh rendezésében. A Best Video Ever versenyt csak azért nem nyerte
meg (hanem cserébe második volt), mert abban az évben halt meg Kurt
Cobain, és csak a Nirvána lehetett az első. Általában jó klipeket
csinálnak, de ez kicsit jobb, mint az REM átlag, vagyis nagyon jó
klip.
A
The Next Best Thing című film (amiben Madonna
Rupert Everett-el szerepel) zenéje az American Pie. Természetesen
semmi köze az azonos című filmhez. Szépen fényképezett klip, az
újraírt számhoz. Madonna gatyója, amit visel, elég érdekes, a háttérben
amerikai zászló, és a végén Madonna fenekét is
kicsit lehet látni, mert ezt mutatja nekünk, amitől nyilván el kellene
ájulnunk, de nem tesszük. Egyszerű klip, nincs is benne semmi
különös, viszont jól van bevilágítva, majdnem mint egy Adidas reklámfilm.
Richard
Ashcroft, a Verve énekesének szóló száma a "Song for
Lovers". Videója szinte teljes mértékben lekoppintja David Bowie Thursday's
Child című számának a klipjét, amiben Bowie hosszan tartózkodik a fürdőszobában,
tükör előtt. Richard nagyon flegma, a nézőt hosszú másodpercekig zene nélkül
hagyja a klip, és egyebek közt azt is végignézhetjük, amint megfogalmazódik
benne, hogy vizelnie kell, majd kimegy a füribe, és pisil. A Bowie-tól
nyúlt dolog az, hogy miközben megy a zene, ugye, playback-ben, saját maga
ráénekel saját magára, mintegy rádörmög. David Bowie bizonyára megteheti,
hogy fél percig semmit nem halunk, csak a fejét nézzük, de Richard Ashcroft
nem elég jó ehhez.
|