PÁR-BAJ
Body-Shots
(1999)
"A három legjobb
dolog a világon: egy ital előtte, és egy cigaretta utána."
Gondolom senki számára
nem ismeretlen az, amikor az irodai küzdelem, vagy éppen az édes semmittevés
láncait szeretnénk lerúgni magunkról egy méretes bulizással.
A
változatosság gyönyöre, az éjszakai pezsgés, a dübörgő zene (a film soundtrack-je
kötelezően megvásárolandó), az önmagukból és ruháikból kivetkőzött lányok,
a jóképű vagy éppen charme-os pasik látványa, és vannak olyanok is, akiket
egyszerűen csak a súlyos kilókat nyomó mellek vagy a kőkemény hasizmok
mozdítanak meg. (Attól
függően, hogy ki melyik csapatban játszik.) A patakokban nyakunkba ömlő
pezsgő... hát igen. Mint egy megváltás. Felelőtlenül hátrahagyni
mindent egy éjszakára vagy néhány órára. Nevezhetjük laza kikapcsolódásnak,
vagy erős arconpörgésnek. Kinek-kinek ízlése szerint.
Így
vág bele az éjszakába
8 fiatal A Pár-Baj-ban, az Amerikai História X forgatókönyvírójának, (David
McKenna) és a Gia (Kifutó a Semmibe) rendezőjének, (Michael Cristofer)
filmjében. A leosztás is nagyon ötletes, 4 fiú, 4 lány. Jane,
Sara, Whitney, Emma, a fiúk részéről pedig
Rick,
Michael, Shawn, és Trent. Mindenki benne van
a tutiban, és nincs önámítás. A lányok kibeszélik a pasikat, akárcsak a
fiúk a csajokat, és mindenki a biztos szexre hajt, és ezért láthatóan meg
is tesznek mindent. Csak egy kicsinek igazán nem nevezhető hiba csúszik
a számításba: túllőnek a célon. Mert hát a pörgésnek is vannak határai,
akkor is, ha néha csak igen nehezen észrevehetőek. Vicces dolog egy "másnap"
reggelén a haverokkal röhögcsélni, és a hiányzó részleteket apró darabokból
összerakni, csak kérdés, hogy mennyire apró darabokról és mennyire súlyos
történetről van szó. Amikor esetleg egy egész kínai vázát kell apró darabokból
összeragasztani a mi kis "kihagyásunk" miatt, az már nem is annyira vicces.
A
Pár-Baj nagyon ötletesen kezdődik, azon a pontján kapcsolódik be az óriási
bulizás eseményeibe,
ahol a fiatalok azt hitték, hogy befejeződött. A folytatás pedig arról
szól, ahogyan összerakják a hiányzó
"részleteket". A helyszín egy ágy, Jane lakása, az ágy aznap esti társtulajdonosa:
Rick. Éppen belekezdenének valami nagyszerűbe, amikor csöngetnek, és nem
a szomszéd nyugdíjas az, hogy halkítsák már le a zenét, hanem Jane barátnője,
Sara, összevert arccal, és csak annyit tud mondani: "Ezt most nagyon elbasztam.
Megerőszakolt az az állat focista."
Valahogy
így indít a Pár-baj. Szépen nyugodtan, néhány percig még röhögcsélhetünk
is. Aztán jön a döbbenet, és jöhetnek a hiányzó részek. A mostanában divatos
dokumentarista stílusban mesélnek hőseink arról, hogy bizony ez a világ
a nagy kefélésről szól. Csak semmi lelkizés, mert abból baj lehet. Ha valakibe
jól beleszeretünk,
akkor ott gubanc van. Ki akar azzal problémázni, hogy még másnap is ugyanannak
a pasinak/nőnek az arcát kelljen bámulni? Aztán azt is megtudhatjuk, hogy
a hírek szerint L.A-ben bizony van egy tanfolyam, ahol nőket tanítanak...
hmmm... hogy is mondjam... hát szóval: orális szexre. És hogy ezt bizony
egyesek szeretik, egyesek nem szeretik, de hát mindenki csinálja. Aztán
következik a "bemelegítés", aminek fő kérdése: vajon a csajok isznak
többet vagy a pasik, amit persze a két csapat különállóan, elengedett kézzel
csinál. És tovább beszél mindenki mindenről, szexről, pasikról, nőkről,
ivásról, szigorúan szabadszájúan.
Elég
jó felvezetés egy izmos pörgéshez, nem? Ismerjük a társaság gondolatait,
az arcokat, hogy ki-kivel akar nyomulni, ki kivel nem akar nyomulni, és
hogy ki kivel mit csinálna legszívesebben, és egy kicsit a jellemekbe is
belekukkanthatunk.
Na
igen, a jellemek. Igen nehéz helyzetben volt David
McKenna és Michael
Kristofer, hiszen a téma,
amiről a film szól, igen könnyen támadható mind a vad hímsoviniszták mind
a vad feministák részéről. Elbillenhetett volna a súlypont bármelyik irányba
is, de ez szerencsére nem történik meg. Őszintén bevallom, régen láttam
ennyire kiegyensúlyozott filmet, egy ennyire kényes témáról. Ehhez nagy
szükség volt arra, hogy a szereplők jellemrajzai ötletesen kiválasztottak,
vagy jól kitaláltak legyenek. Rick (Sean
Patric Flanery) és Jane
(Amanda Peet)
képviselik azt a vonalat, ahol a megfontoltság és az érettség leginkább
látványos. Van egy híres és menő focistánk, Mike (Jerry
O'Connel) a megfelelő
sztáros hiúsággal és nem kicsi "enyém a világ" hozzáállással (na meg egy
5 millió dolláros friss, ropogós szerződéssel a hóna alatt), aki előtt
nincs akadály, aki rommá vereti magát egy testőrrel, csak azért, hogy megtorlást
vehessen az őt ért sérelemért. Aztán Sara (Tara
Reid), a picit talán
elkényeztetett lány ( Mercedes-szel és tengerparti lakással), akit a többi
lány kicsit mintha a kishúgának tekintene, kissé felelőtlen és túlságosan
beindult, kihívó karaktere és ál-ártatlansága szinte vonzza a bajt: nem
meglepő, hogy ő keveredik végül a megerőszakolás-történetbe. Emma (Sybil
Temchen), aki kiborító napját, fárasztó munkáját
roppant egyszerű megoldással vezeti le, a sárga földig leissza magát, és
belebonyolódik egy olyan aktusba Shawn-nal (Brad
Rowe) amit másnap - valljuk be őszintén -
nem is kicsit bán meg. (Ez, azt hiszem, kulcsfontosságú rész.) Shawn az,
akiben a lelkiismeret és az érzelem a leglátványosabban a felszínen van.
És aztán még ott van Whitney
(Emily
Proctor) a bárban dolgozó
hölgy, akiről nehezen sikerült eldöntenem, hogy inkább prostituált és kevésbé
felszolgáló, vagy inkább felszolgáló és kevésbé prostituált. És hát Trent
(Ron Livingston)...
Trent barátunk képviseli az életművész vonulatot, az "ugyan öreg hagyjál
már, ki vagy Te?" laza stílust, aki golf ruhában csörtet el bulizni (és
persze nem engedik be a szórakozóhelyre, de azért ezt is megoldja), akinek
a világ az érett nőkből áll, a semmittevésből (az a munkája, hogy golfozik),
a "mindig ott jó, ahol vagyok"- hozzáállásból, és egy pici titokból, ami
szó szerint "összeköti" Whitney-vel. Arról nem is beszélve, hogy a habókos
úriember nem egyszerű élete és hozzáállása képviseli a film elég súlyos,
kellemesen morbid humor- rovatát. Azt az embertípust, akire egy barátom
azt mondaná: "Minden társaságba kell egy rossz fej. Valaki, akit annyira
nem bír senki. Mert ettől lesz kerek a kép, mert kell valaki, akit közösen
lehet nem szeretni, de ha nem lenne ott, mégis hiányozna. "
De
amit igazán komolyan végigleselkedhetünk, az maga a buli. A totális őrület,
a totális ivászat, a totális túlfűtöttség és a totális balhé. Amiből ki
így, ki úgy kerül ki. Van aki frissen, fitten, és hát olyan is akad, aki
egy kicsit csatornaszagú, vagy éppen hangyányit
összevert. Aztán következik a másnap, amikor is a szervezkedés lázának
helyét átveszi a "vajon kivel mi történt?"- láza. Összefutnak a fiúk, és
összefutnak a lányok is. Meglepő sztorik az elmúlt éjszakáról, bágyatag
stílusban. Szerencsére a bágyatag szó nem a filmre vonatkozik, hanem másnapos
hőseinkre. Két lány a lakásában, két srác egy nyugágyban beszélik át a
múlt estét, Egyik hősnőnk viszont az intenzív osztályon van éppen, és ennek
ellenpontjaként egy fiúnk pedig előzetesben.
Ilyen
helyzetben már egyáltalán nem vicces dolog összerakni az elmúlt este hiányzó
részleteit. Ilyenkor már nem tűnik humorosnak egy egyéjszakás szex
valakivel. Mert mi van, ha valaki egy kicsit másként értékeli a helyzetet,
mint mi? És
mi van akkor, ha a szituáció átgondolását nagyban gátolja az, hogy kiesett
az a rész, ami az ágyig való eljutástól kezdődik, és az intenzívre való
megérkezésig tart? Ez itt már a súlyos oldala a dolgoknak, nincs
min nevetni. Ez itt börtön vs felmérhetetlen lelki károk. És amitől még
durvább a helyzet: fiúk
vs lányok, barátok vs
barátok. felelősség vs felelőtlenség, jellemek vs jellemek.
Nehéz
eldönteni, hogy mit jelentenek a film utolsó képsorai, hogy mi lett a Jane-Rick
románccal. Mert azért van egy külön érdekes vonal is a filmben. Egy másik
alternatíva is el van dugva, kicsit rejtve, kicsit félősen. Eldugják, elrejtik
hőseink, mert ebben a szálban túl sok a felelősség, túl nagy a kockázat,
viszont amit nyerhetünk vele, azt nem lehet pénzben kifejezni. Ezért viszont
nagyon lehet félni tőle. Mert amennyire erős kötelék,
annyira törékeny dolog is a szerelem. De van-e értelme elbújni előle? Vajon
mi lesz ezután Rick-kel és Jane-nel, akiket nem csak egyszerűen megviselnek
a történtek, hanem jogász múltjuk miatt szembe is állítanak? Vajon mit
jelent a filmet végül is keretbe záró utolsó "ágyjelenet"
, amikor csak fekszenek egymás mellett, és mintha valami hidegség surrant
volna közéjük? Vajon mindig azok sínylik meg mások hülyeségeit, akik a
legkevésbé érdemelnék? Vagy egyszerűen csak azok, akik jóval bölcsebben
és mélyebben látnak és élnek meg dolgokat a világból. Mert ők érzik csak
a történtek és a tettek igazi súlyát.
Mérlegelünk
életünk végéig. A mérlegnek két serpenyője van: az egyik oldalon amit nyerhetünk,
a másikon pedig amit veszíthetünk. A döntés sohasem könnyű és félelmeink
gátolnak meg abban, hogy sikerüljön végre őszintén választanunk.
-Dude-
|